Hvorfor er Porscher så dyre

Hvorfor er Porscher så dyre

Den tyske bilindustri er altid blevet hyldet som den bedste af hele bilindustrien, og Porsche er måske bare den bedste af de bedste. Det skyldes, at Porsche kontinuerligt har tilbudt de mest kompetente sportsvogne på planeten.

Desuden udvidede Porsche for et par år siden sortimentet med et par mere ”normale” modeller som Cayenne, Macan eller Panamera. Uanset model eller produktionsår er de fleste Porsche-biler bygget ekstraordinært godt, og de byder også på en masse imponerende teknologi og tekniske løsninger.

Porches mission om at levere fantastiske præstationer er helt sikkert indlysende i det øjeblik, du lægger dine øjne på prisskiltet. Men det er også værd at nævne, at næsten alle Porsche-modeller i begrænset oplag normalt lider den mildeste afskrivning sammenlignet med rivalerne.

Porsche 911

Porsche 911 er en 2-sædet 2-dørs Porsche sportsvogn med kultstatus. Den første 911 blev udgivet i 1964, og 911-linjen betragtes bredt som den bedste sportsvognslinje nogensinde. I de tidlige dage sejrede 911’eren ved mange løb, herunder 24 timer i Daytona og Le Mans og Targa Florio.

Den nyeste 992-generation 911, der blev lanceret i 2020, er helt anderledes end de ældre modeller, men den essentielle 911-formel er altid forblevet den samme. En flad-6 bagmonteret motor, et særpræget design og den imponerende arv, som alle Porsche 911-modeller byder på, uanset alder.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

911-modeller fra 1963-1998 bruger en luftkølet motor, der senere blev udskiftet med en vandkølet motor. Nogle purister har dengang udtrykt deres forbehold, men Porsche formåede alligevel at tilfredsstille næsten alle med den vandkølede motor.

Ældre luftkølede Porsche 911’ere er utroligt samlerværdige i dag, og priserne på nogle modeller er 5 gange højere end det, de var på det tidspunkt, hvor de blev udgivet. Højdepunkterne i den moderne Porsche 911-serie er modellerne i GT-serien, herunder GT3, GT3 RS, GT2, GT2 RS, GT4 og GT4 samt den kommende GT4 RS.

  Porsche vs Ferrari pålidelighed - hvilken er bedst?

Porsche 911 GT-serien

Porsche 911 GT-serien indkapsler perfekt det, som Porsche er bedst til, nemlig en letvægts flad 6-motor med naturlig indsugning, der kan køre over 8500 omdrejninger pr. minut. Den nyligt udgivne 992 GT3 koster ca. 161.000 USD for en basisspec, og et eksemplar med en anstændig ekstraudstyr koster tæt på 200.000 USD.

Det er mange penge for en bil, og nogle mennesker mener, at det er latterligt at betale så mange dollars for en baneorienteret sportsvogn, men biler som disse er ret prisvenlige i det lange løb. Desuden holder næsten alle GT3-modeller deres værdi utroligt godt, og de handles endda over retail i et par år efter produktionen.

Hvis du planlægger at købe en ny GT3, køre den i et år eller to uden alt for mange kilometer, vil du sandsynligvis få dit livs billigste bilejerskab. Det skyldes, at efterspørgslen efter GT3 altid er større end udbuddet, og det er dybest set derfor, at disse biler er så værdifulde på brugtmarkedet.

Problemet med dette er at sikre sig en tildeling til den nye GT3, da de fleste af disse byggepladser er let tilgængelige for mangeårige Porsche-kunder, og kun få nytilkomne er i stand til at sikre sig en byggeplads uden at lægge et depositum et par år i forvejen.

Porsche-modeller, der ikke er sportsvogne

Porsche fremstiller også Panamera, Cayenne og Macan. Disse tre modeller er dine mere almindelige luksusbiler til forbrugere, der er tæt på nogle andre tyske luksusmodeller. Disse modeller tilbyder også en fantastisk byggekvalitet og fantastiske materialer, men de lider dog et hårdere afskrivningshug.

  Er Porsche Cayenne det samme som VW Touareg?

Porsche Panamera på begynderniveau sælges for 87.000 dollars, Porsche Panamera Turbo S e-hybrid Executive Sport Turismo koster næsten 200.000 dollars fra fabrikken. Disse modeller afskriver normalt op til 65 % i løbet af de første fem år af ejerskabet, og ud fra et økonomisk synspunkt er disse modeller alt for dyre.

Porsche Cayenne starter ved 67.000 dollars for entry-level Cayenne, og Cayenne Turbo S e-hybrid Coupe koster 166.000 dollars. Porsche Cayenne-modeller oplever normalt en afskrivning på 58 % efter 5 år. Det betyder, at disse modeller er ligesom Panamera en dårlig økonomisk beslutning.

Porsche Macan er en Porsche SUV på begynderniveau, der starter ved 52.000 dollars for basismodellen Macan, og den højtydende Macan Turbo sælges for 84.000 dollars. Macan-modellerne oplever også en hård afskrivning på omkring 54 % af den oprindelige bils værdi i de første 5 år af ejerskabet.

FAQ-afsnit

Er Porsche 911 GT-modellerne prisen værd?

Kort sagt, ja, det er de, men kun hvis du er ude efter en sportsvogn med strenge præstationer, da disse biler ikke er den bedste løsning til daglige kørselsopgaver. Det bedste ved Porsche GT-produkter er manglen på alvorlig afskrivning eller afskrivning overhovedet for nogle specielle modeller.

Porsche GT-produkter er nogle af de bedste sportsvognslinjer i bilbranchen som helhed, så der er næppe nogen indvendinger, når det gælder om at købe en GT3. Det er værd at nævne, at den kommende GT3RS er en striks banevogn, selv om bilen er helt lovlig på vejen, mangler den en masse dagligdags bekvemmeligheder og funktioner.

  Er det værd at købe en Porsche Macan?

Hvorfor er Porsche Taycan så dyr?

Porsche Taycan er den første serieproducerede Porsche EV i historien, og indgangsversionen af Taycan koster 80.000 dollars, mens topmodellen Taycan Turbo S Cross Turismo koster 187.000 dollars. Disse priser er så høje, fordi Porsche har brugt mange F&U-penge på Taycan, da det er den første Porsche EV i historien.

Taycan åbner også Porsche op for EV-modeller, hvilket betyder, at prissætningen af Taycan skal afspejle mærkets position og appel på hele bilmarkedet. Porsche ved dette, så de prissætter Taycan over nogle af de allerede etablerede Porsche-modeller også for brand value.

Hvad er den dyreste Porsche nogensinde?

Porsche 917 RS 60 Werks-racerbilen har for et par år siden hentet et prisskilt på 5,12 millioner dollars på en auktion, den lige så ikoniske Porsche 550 Spyder blev solgt for 5,33 millioner dollars for et par år siden. Men ingen af disse to kommer i nærheden af de dyreste Porsche-modeller, der er solgt.

Den dyreste Porsche-model nogensinde er den legendariske 917K Le Mans-racer. I 2017 på Pebble Beach i Californien er denne bil blevet solgt for svimlende 14 millioner dollars. Nummer to til den dyreste Porsche nogensinde er Porsche 956, som blev solgt for 10 millioner dollars i 2014.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z