Peugeot 308 1.6 HDi motorproblemer

Peugeot 308

Peugeot 308 1.6 HDi-motoren er en af de bedste motorer i 308-serien. Det er en dieselmotor og meget effektiv. Den er også billig at vedligeholde og kører rigtig godt. Men hvad er problemerne med Peugeot 308 1.6 HDi-motoren?

Nogle af de mest almindelige problemer med Peugeot 308 1.6 HDi-motoren er DPF-problemer, problemer med toppakningen, ujævn tomgang, utætte injektorer og for stort olieforbrug. Derudover har nogle brugere klaget over startproblemer, turbosvigt og overophedning af motoren.

Hvad er de almindelige problemer med Peugeot 308 1.6 HDi-motoren?

DPF-problemer

Dette er et af de største problemer med 1,6 HDi-motoren. Dieselpartikelfilteret (DPF) bliver normalt tilstoppet med overskydende sod, der forårsager reduceret udstødningsstrøm og motorydelse. Når det sker, er der normalt brug for regenerering for at brænde den tilstoppede sod væk. Men hvis tilstopningen er alvorlig, kan det være nødvendigt at rense eller udskifte DPF’et.

En af de bedste måder at undgå dette problem på er ved at udvise gode dykkervaner og sørge for regelmæssig vedligeholdelse.

Problemer med toppakningen

Et andet almindeligt problem med Peugeot 1.6 HDi-motoren er problemer med toppakningen. Mens de fleste toppakninger svigter på grund af slitage, kan de også svigte på grund af overophedning eller dårlig vedligeholdelse. Et af de mest almindelige tegn på en sprængt toppakning er olielækage.

I modsætning til andre problemer på denne liste, skal du besøge en professionel mekaniker for at få den udskiftet, hvis toppakningen er sprunget.

For stort olieforbrug

Olieforbrug er et andet problem, som ejere af Peugeot 308 1.6 HDi-motorer har klaget over. Oven i købet anbefaler Peugeot, at man bruger enten 5w30-motorolie eller 10w40-motorolie, som er dyre.

  Problemer med Citroën C3's automatiske gearkasse

Hovedårsagen til for stort olieforbrug i Peugeot 2.6 HDi-motoren er slidte stempelringe og ventilspindeltætninger. For at løse problemet kan det være nødvendigt at udskifte de slidte stempelringe og ventilspindeltætninger.

Ujævn tomgang

Mange Peugeot 308 1.6 HDi-ejere har også klaget over, at bilen kører ujævnt, når den kommer op i omdrejninger. Nogle af tegnene på ujævn tomgang er en rystende og hoppende fornemmelse i bilen. Desuden kan føreren bemærke mærkelige lyde og inkonsekvente omdrejningstal.

Hovedårsagen til ujævn tomgang i Peugeot 1.6 HDi er, at EGR-ventilen tilstoppes af kulstof. For at løse dette problem skal du rense EGR-ventilen eller udskifte den.

Utætte injektorer

Brændstofinjektorerne på Peugeot 308 bliver også slidt efter et stykke tid. Desuden kan de også blive beskadiget og forårsage lækager. Hvis brændstofinjektorerne på din Peugeot 308 bliver beskadiget eller begynder at lække, bør du få dem udskiftet.

Turbosvigt

Et almindeligt tegn på en svigtende turbolader er, når Peugeot 308 1.6 HDi-motoren producerer blå eller sort røg fra udstødningen. Derudover kan der være et tab af kraft og acceleration. For at løse dette problem skal du udskifte både EGR-ventilen og den defekte turbolader. Sørg for at besøge en professionel mekaniker for at løse dette problem, da det kan være udfordrende at udskifte.

Overophedning af motoren

Hovedårsagen til, at motoren i Peugeot 308 bliver overophedet, er, at kølevæsken ikke flyder gennem systemet, som den skal. Ikke desto mindre kan det skyldes fejl i toppakningen, termostaten sidder fast, vandpumpen svigter, og køleren er enten helt eller delvist blokeret.

  Er Peugeot 307 en god bil?

For at løse dette problem er det vigtigt at få bilen diagnosticeret og det egentlige problem identificeret. Sørg for, at den defekte del bliver repareret eller udskiftet.

Startproblemer

Der er flere grunde til, at Peugeot 308 1.6 HDi-motoren ikke kan starte. Nogle af dem omfatter et svagt 12V-batteri, en dårlig generator, korrosion på batteripolerne, en ødelagt startmotor og defekte tændrør. Sørg for at få bilen inspiceret og den skyldige identificeret. Den dårlige del skal udskiftes for at løse problemet.

FAQ

Er Peugeot 308 1.6 HDI-motoren pålidelig?

Generelt er Peugeot 308 1.6 HDi-motoren pålidelig. Den har dog stadig flere problemer, som kan undgås med god pleje og vedligeholdelse. Men sammenlignet med andre lignende motorer er Peugeot 1.6 HDi-motoren lidt dyrere at vedligeholde. Desuden har de fleste pålidelighedsagenturer givet 1.6 HDi-motoren en pålidelighedsscore over gennemsnittet, hvilket er ganske godt.

Hvor længe holder en Peugeot 1.6 HDi-motor?

Som de fleste Peugeot-motorer er Peugeot 1.6 HDi-motoren meget holdbar. Men motorens holdbarhed afhænger også af, hvor godt ejeren vedligeholder bilen. I gennemsnit holder Peugeot 1.6 HDi-motoren i 200.000 miles. Da det er en dieselmotor, kan den holde endnu mere end 300.000 km med korrekt reparation og vedligeholdelse.

Er Peugeot 308 HDi en god bil?

Ja, Peugeot 1.6 HDi er en fremragende bil. Det skyldes, at den er kompakt, men rummelig. Den har også en moderne kabine med et rummeligt lastrum. Derudover har den en pålidelig motor, men med nogle få problemer. Men med den rette pleje og vedligeholdelse kan denne bil holde i lang tid.

  BMW 750Li transmissionsproblemer

Hvad står 1.6 HDi-motoren for?

HDi er en dieselmotor (HDi står for High-pressure direct injection) eHDi – en dieselmotor med start og stop-teknologi. Denne motor fungerer ved at afbryde, når bilen holder stille (f.eks. ved lyskryds), og genstarte, når speederen trædes ned.

Hvad er forskellen mellem TDI- og HDI-motorer?

HDI-motoren er en 16-ventilet common rail-enhed med enten 90 eller 110 hk. TDI-motoren er derimod en 8-ventilet PD-motor (før common rail) med 105 hk, og den har eksisteret siden begyndelsen af 1990’erne. Bemærk, at HDI står for High-Pressure Direct Injection, mens TDI står for turboladet direkte indsprøjtning.

Konklusion

Peugeot 308 1.6 HDi er en elegant og stilfuld kompakt bil. Den er også økonomisk, rummelig og praktisk. Men Peugeot 1.6 HDi-motoren har flere problemer, herunder problemer med toppakningen, DPF-problemer, ujævn tomgang, for stort olieforbrug og utætte injektorer.

Alt i alt er Peugeot 1.6 HDi-motoren pålidelig og holdbar. Med god pleje og vedligeholdelse kan ejeren forvente, at motoren kører mere end 200.000 km.

Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z