Volkswagen Polo er en subkompakt familieklapvogn, der er designet til at drage fordel af de samme kvaliteter som VW Golf, men i en mere fornuftig, mindre pakke. Polo har sine rødder årtier tilbage i tiden og er en af de ældste VW-modeller. VW har beholdt Polo i hele denne tid, da det er en virkelig velafbalanceret og prisvenlig bil, der giver dig alt det, du ønsker af en VW.
I denne artikel vil vi nævne alle de overraskende fakta om VW Polo, som omfatter ting, du aldrig har hørt om, og ting, du aldrig ville forvente af en bil som Polo. Alt i alt er nogle af disse ting vigtige nok til at få dig til at svinge dig i retning af eller væk fra Polo som dit næste bilkøb, så sørg for at læse denne artikel for at finde ud af mere om VW Polo!
Den er ikke helt så lille
I modsætning til hvad mange tror, er VW Polo ikke så lille, som de fleste tror, den er. Jeg er 1,80 m høj, og jeg passer meget komfortabelt ind i Polo, selv med en voksen bag mig. Det giver mening, da VW Polo er baseret på VW’s MQB-platform, som også ligger til grund for VW Passat, som er en af de mest rummelige biler, som VW laver.
VW Polo har virkelig korte overhænder for og bag, hvilket betyder, at hjulkassen måler omkring 2564 mm, hvilket kun er nogle få ti millimeter kortere end den relativt rummelige VW Golf. Det betyder, at den nye VW Polo tilbyder samme mængde plads som Golf Mk5, som aldrig blev anset for ikke at være rummelig nok.
High-Tech i massevis
Volkswagen er ikke et premium-mærke, og Polo er en VW på entry-level-niveau. Når man sætter disse to fakta sammen, skulle man tro, at VW Polo kun kommer med en nøgle og fire hjul, men det er langt fra sandheden. Tværtimod nyder VW Polo godt af avanceret teknologi som f.eks. et virtuelt cockpit med bredskærm, adaptiv fartpilot, adaptive støddæmpere og trådløse telefonopladere.
Desuden kan VW Polo også fås med fuld LED-forlygter og -baglygter, air-care A/C med luftkvalitetssensorer og allergenfiltre, blindvinkelafdækning, advarsel om trafik bagud, nøglefri start, nøglefri adgang, nødbremsning, beskyttelse af fodgængersikkerhed, frontassistent og en parkeringspilot, der kan parkere bilen helt autonomt. Ikke så ringe for en bil på begynderniveau.
Big Power
Det subkompakte hatchback-segment er mest kendt for biler, der knap nok krydser 100 hk-mærket. Dette giver en vis mening, da disse er utroligt små og har en tendens til at være under 3.000 lbs som minimum, hvilket ofte er halvdelen af vægten af en mellemstor til fuld størrelse SUV. VW Polo er dog ikke en bil med små ydelser, da mere end 50 % af dens nuværende motorprogram har mere end 100 hk.
Stjernerne i showet er 1,5L TSI’en med 150 hk, som giver den lille Polo et effekt/vægt-forhold på 9 kg/hk. For at give et lille eksempel på sammenhængen kan det nævnes, at BMW 518d G30 har et miserabelt forhold på 11 kg pr. hk, mens 520 G30d med 184 hk kun vejer 0,2 kg pr. hk mere end Polo. Polo GTI med 200 hk i topklasse har et forhold på 6,2 kg pr. hk, hvilket er bedre end BMW 530d med 260 hk.
Den 1. generation af Polo var ikke en VW
Mens vi er ved de mest overraskende fakta om VW Polo, skal vi også nævne, at den 1. generation af Polo slet ikke var en VW overhovedet. Den første Polo udkom i 1970’erne, men bilen blev oprindeligt udviklet af NSU Motorwerkhe, som senere blev opkøbt af VW, som faktisk bragte Polo til live.
Det betyder, at 1. generation af Polo ikke er en VW, den blev ikke udviklet af VW, og det var heller ikke planlagt, at den skulle have nogen forbindelse med VW. NSU Motorwerkhe har dog haft en hård tid med sine upålidelige garantikrav, som førte virksomheden nærmest til konkurs og var grunden til, at den blev overtaget af VW.
Audi 50 var dens fødselsnavn
Før navnet Polo kom på tale, skiftede bilen et par forskellige navne. VW kaldte den først Audi 50 (forestil dig det), men VW var ikke så sikker på navnet og ville endda på et tidspunkt kalde den “Mini Golf”. VW overvejede også navnet “Bonito”, men heldigvis blev Polo navnet hængende.
Udviklingen af VW Polo var bestemt en interessant æra, da det ikke engang var sikkert, at Polo ville klare sig. Heldigvis gjorde den det og findes stadig selv efter næsten 50 års produktion.
FAQ-afsnit
Hvad er godt ved VW Polo?
En af de ting, som VW gør rigtig godt, er at lave biler, der er nemme at anbefale. VW Polo har mange fordele til sit navn, så mange at det kan være svært at proppe dem alle sammen op her, men vi vil forsøge. Til at starte med ligger Polo mellem premium-subcompact-segmentet og økonomisegmentet, hvilket er en pris, der hører hjemme i det første, mens den tilbyder kvalitetsniveauer i det sidste.
For det andet er dens teknologi imponerende, den er mere komfortabel og rummelig, end man skulle tro, og det er en af VW’s mest pålidelige biler. Selv efter næsten 50 års eksistens sælger Polo godt takket være klassens førende praktiske egenskaber, teknologi, sikkerhed og endda gensalgsværdi. Til sidst skal vi også nævne, at det er helt utroligt at have mulighed for stadig at købe en Polo GTI med 200 hk+.
Hvad er dårligt ved VW Polo?
Det gode, det dårlige og det grimme, ja, vi kan ikke sige noget om, at Polo er grim, men vi kan nævne et par ulemper ved dens navn. Selvom Polo ikke er så lille, som den ser ud til, er den stadig for lille til de fleste bilister derude, især til dem, der bruger meget tid på at transportere mange mennesker og bagage. For det andet er Polo’en blevet ret dyr i 2023.
For det tredje har Polo stadig nogle teknologiske løsninger, som findes i VW Golf, der har eksisteret i 10 år, hvilket har været lidt af et tema i forbindelse med Polo. Endnu mere er det sådan, at 2023 Polo-modeller med lavere specifikationer i 2023 kommer med et design af et klimaanlæg, som først debuterede i Mk4 Golf tilbage i 1997, altså for to og et halvt årti siden!