Mercedes W123 var og er stadig en af de mest mindeværdige Mercedes-modeller gennem tiderne, hvilket betød, at Mercedes måtte gøre en del arbejde for at erstatte den med en model, der var værd at erstatte. Det er her W124 kommer ind i billedet, og man kan roligt sige, at W124 også er en af de mest mindeværdige Mercedes-modeller gennem tiderne.
W124 er kendt for sin byggekvalitet i bankboksen, sine langtidsholdbare motorer, sit statelige design og en meget mere moderne silhuet end sine forgængere. W124 kom dog i mange forskellige varianter, herunder både diesel- og benzinmotorer og en sedan, en cabriolet, en coupé og en stationcarversion.
W124 var i produktion mellem 1985 og 1996, og selv dengang blev denne ikoniske bil tilbudt med både opvarmede sæder og sæder med hukommelse. Dette bekræfter blot endnu en gang, at 80’erne var den gyldne æra for Mercedes-teknik både på grund af pålidelighed, men også på grund af innovation.
W124 fås også som både manuel og automatisk, men de fleste valgte forståeligt nok den automatiske. Den mest potente E36 AMG-model er allerede en klassiker, men E400 og E500 blev endda udviklet i samarbejde med Porsche. Mange mener, at E500 var den allerførste ægte tyske performance-sedan.
Mercedes W124 – drivlinjen
Motoren er det bankende hjerte i enhver bil, og derfor er det kun forståeligt at starte med kombinationen af motor og gearkasse. W124 er bredt kendt for at tilbyde nogle af de mest pålidelige motorer af alle biler nogensinde, især de 6-cylindrede versioner.
W124 blev også tilbudt med 4-cylindrede benzin- og dieselvarianter, men disse blev anset for at være lidt for langsomme til W124’eren. De 6-cylindrede motorer, især 3,0 l V6-motoren, omtales almindeligvis som de bedste drivliniemuligheder for W124, men den 8-cylindrede 500E er helt klart den mest ikoniske W124 gennem tiderne.
W124 kunne endda fås med en tidlig udgave af Mercedes’ 4MATIC AWD-system, men dette var ikke så populært, fordi 4MATIC-systemet ikke var så pålideligt som resten af bilen. Med hensyn til gearkasse blev W124 tilbudt både som manuel og automatisk, men de fleste kunder valgte den automatiske.
Som tidligere nævnt er W124 en utrolig pålidelig bil, men motorerne led af problemer såsom utætheder, problemer med fordelerhætter og lejlighedsvis problemer med brændstofsystemet. Disse motorer er dog kendt for at holde et par hundrede tusinde kilometer uden at have behov for omfattende eftersyn.
Mercedes W124 – Designsprog og chassis
W124 viste den nye æra af Mercedes’ design, fordi W123 lignede en ægte 70’er-bil, mens W124 så ret moderne ud, selv i slutningen af 90’erne. Det største problem i forbindelse med ældre Mercedes-modeller er dog korrosion, og W124 er ikke fremmed for korrosionsproblemer.
Den gode nyhed er, at der findes masser af reservedele til W124, men hvis du støder på en stærkt korroderet bil, bør du gå din vej og aldrig se dig tilbage. Estates var kendt for at lide endnu mere under korrosion på grund af bagrudens vinkel.
Mercedes W124 – affjedring og komfort
W124 blev positioneret som en Mercedes-sedan af højere klasse, hvilket betød, at den skulle tilbyde overlegen komfort og en generelt sofistikeret køreoplevelse. Mercedes-biler fra denne æra er også kendt for slid på affjedringen, og det er også tilfældet for W124’eren.
Kugleleddene er nogle af de svageste komponenter, der findes på W124, og de kræver undertiden specialværktøj til fjernelse. Kombi- og coupémodellen benyttede endda et særligt selvnivellerende baghjulsophæng, som også var kendt for at hænge efter et stykke tid.
Mercedes W124 – Værdi og funktionalitet
I dag kan du finde et anstændigt eksemplar af W124 Sedan med alle de rigtige ekstraudstyr for omkring 19.000 dollars. Det er ret indlysende, at gode eksemplarer af W124 har en tendens til at stige i værdi med tiden, hvilket også betyder, at det potentielt kan betale sig at købe en nu, hvis du køber en i fremtiden.
En anstændig range-topping Porsche co-udviklet 500E koster i dag mere end 30.000 $, mens de allerbedste eksemplarer går for det dobbelte. Alt i alt tilbyder W124 en masse Mercedes for pengene, og i betragtning af at værdierne fortsat gør det stærkt, er den et værdigt forslag, hvis du er på markedet for en moderne klassisk sedan.
Praktisk set er W124’eren anstændig. Selv om W124’s efterfølger var den første E-klasse, skal du ikke tro, at W124 tilbyder samme plads som en E-klasse. Den tilbyder masser af opbevaringsrum og et ret stort lastrum, men det indvendige rum svarer i dag mere til en C-klasse.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Mercedes W124?
Mercedes W124 blev ofte omtalt som den bedste indgangsvogn til Mercedes-klassikere, fordi den tilbyder alt det, som en ægte Mercedes-klassiker bør tilbyde. Den ser statelig ud med en aura fra fortiden, mens den også tilbyder den teknologi, som nogle mellemstore luksussedaner stadig ikke tilbyder.
Du bør kunne nyde W124’eren i lang tid, fordi den er så utrolig pålidelig. Som sådan er W124 sandsynligvis en af de bedste muligheder derude, hvis du er på markedet for en 80-90’ernes moderne-klassisk sedan, hvis du er på udkig efter en W124.
Er Mercedes W124 en ægte Mercedes?
Mercedes W124 er faktisk en bil, som mange anser for at være den sidste “rigtige” Mercedes-model, fordi den kom i slutningen af Mercedes’ gyldne æra inden for ingeniørvidenskab. Som sådan er W124 en af de “mest Mercedes”-modeller gennem tiderne, fordi den tilbyder en perfekt balance mellem luksus, pålidelighed, raffinement og værdi.
Den øverste 500E-model blev udviklet sammen med Porsche og omtales ofte som en definitiv del af Mercedes Benz royalty.
Er det let at vedligeholde Mercedes W124?
Sammenlignet med de fleste biler fra den tid er W124 en forholdsvis nem bil at arbejde på. Fejl i ophængskugleleddet er et af de vanskeligste og mest almindelige problemer i W124’eren at løse. Disse biler er ikke nær så komplekse som moderne biler er, hvilket betyder, at de fleste mekanikere nemt burde kunne arbejde på W124’eren.
Alt i alt burde W124 ikke give dig mange problemer, især hvis du vedligeholder den korrekt.