Mercedes E350 er en mellemstor Mercedes luksus-sedan, der konkurrerer med Audi A6 og BMW 5-serie. E350 er en af de mest populære Mercedes Benz E-Klasse modeller, fordi den balancerer perfekt mellem luksus, kraft og raffinement.
De tidlige iterationer af E350 er kendetegnet ved en 6-cylindret 3,0L motor, som mange anser for at være det perfekte valg til E-Klassens chassis. Den helt nye E350 bruger ikke længere den 6-cylindrede, men derimod en mindre, men lige så potent 2,0L 4-cylindret motor, som egentlig ikke er så spændende, uanset effekten.
E350 er en ægte mid-level spec af E-Klassen, hvilket betyder, at den fås med alle de funktioner, du kan forvente på en mellemklasse-Mercedes. Baghjulstræk leveres som standard, mens 4MATIC plejer at koste yderligere 2.000 dollars fra fabrikken.
Alt i alt er E350 stadig den bedste E-Klasse-model at købe, hvis du vil have en anstændigt kraftfuld bil, der ikke ofrer effektivitet eller komfort. Selv om den nye E350 bruger en mindre spændende 2,0L 4-cylindret motor, er det stadig en fantastisk bil og det bedste valg i rækken.
Mercedes E350 – Kraftværket
Mercedes introducerede E350, E300 og E320 som de mere luksuriøse 6-cylindrede versioner af E-Klassen, fordi de 4-cylindrede primært blev brugt af taxachauffører. Mercedes ønskede at skelne mellem “taxa”-E-klassen og den mere luksuriøse E-Klasse ved at tilbyde mere potente og sofistikerede 6-cylindrede motorer.
Alle E350-modeller er enten 6-cylindrede 3,5 l motorer som den, der findes i W212, eller 6-cylindrede 3,0 l motorer som den, der findes i de nyere modeller. Begge disse motorer yder mellem 250 og 300 hk og er også ret effektive takket være omkring 25 MPG kombineret.
Gearkasse-mæssigt er E350 kun blevet tilbudt i automatiske versioner i årtier nu, og kun W211 og W212 var tilgængelige med en manuel version, der primært blev solgt i Europa. De tidlige E350 5- og 7-trins gearkasser var kendt for at være dovne og tilbøjelige til at have problemer, men de nyere gearkasser er meget mere raffinerede.
Baghjulstræk er standard for alle E350-generationer, men 4MATIC fås som ekstraudstyr.
Mercedes E350 – Design og chassis
E350 blev oprindeligt introduceret som den mere luksuriøse version af 2,0L E-Klassen, og der blev indarbejdet lette designtilpasninger for at adskille den fra den mere indgangsorienterede E-Klasse. Designberøringerne var dog så små og ubetydelige, at ingen faktisk nogensinde lagde mærke til dem.
E-Klassen har dog altid set statelig og dominerende ud, uanset hvilken motor der er under motorhjelmen. Sammenlignet med Audi A6 virkede Mercedes altid en smule mere førsteklasses og komfortabel, men sammenlignet med 5-serien føltes Mercedes helt klart mere luksuriøs.
E-Klassen er altid tunet til komfort, og det er den eneste retning, som E-Klassen går i. Mercedes ved, at alle i sidste ende ønsker en komfortabel bil. BMW 5-serien er meget mere sportslig at køre, især hvis den er udstyret med en V8.
Audi A6 ligger et sted i midten, da den hverken føles særlig sporty eller komfortabel. Som sådan er A6 den bedste all-arounder, mens E-klassen er den mest komfortable og BMW 5-serien den mest dynamiske.
Mercedes E350 – Pålidelighed og potentielle problemer
Mercedes E350 har aldrig været klasseledende, hvad angår pålidelighed, og det er en ret velkendt faktor. Det betyder ikke, at E-Klassen er en dårligt lavet bil, det betyder, at E-Klassen har brug for ordentlig og rettidig vedligeholdelse, hvis du ønsker, at den skal holde så længe som muligt.
De fleste E350-modeller oplever elektriske problemer med bilens tilbehør som f.eks. elruder, fejl på instrumentbrættet og problematiske kontakter. E350 er heller ikke fri for affjedringsproblemer, især ikke hvis den er udstyret med luftaffjedring, som kræver ordentlig vedligeholdelse for at fungere tilfredsstillende.
Mercedes E350 – Værdi og praktiske egenskaber
Mercedes E350 er en relativt dyr bil til at starte med, men den taber også utrolig hurtigt værdi. Alle biler fra dette segment tager et kæmpe dyk i de første par år efter produktionen, både fordi der er så mange af dem, og fordi de koster mange penge at vedligeholde.
Praktisk set er E350 en ægte mid-size sedan, hvilket betyder, at den kan bruges til transport af familier og VIP-transport. Det er derfor, at så mange taxachauffører rundt om i verden har brugt E-Klasse-platformen i årtier nu. Endelig er lastrummet anstændigt, men ikke førende i klassen, da den ære går til Audi A6.
FAQ-afsnit
Er Mercedes E350 det værd?
Mercedes E350 er en dejlig bil at rejse i, uanset generation, da den tilbyder en hel del kraft uden at være alt for tørstig på brændstof. Den mister dog hurtigt sin værdi, og den kan ikke konkurrere med visse generationer af A6 og BMW 5-serie.
Men hvis du finder en med et anstændigt kilometertal til den rigtige pris, bør du slå til. Når alt kommer til alt, er en Mercedes E350 alligevel lavet til dem med dybere lommer, så du bør ikke blive overrasket, hvad angår vedligeholdelse.
Er Mercedes E350 en sikker bil?
E350 er faktisk en sikker bil, da alle E350-generationer har en stjerne 5-stjernet sikkerhedsklassificering. Mercedes fokuserer lige så meget på sikkerhed som på luksus, hvilket betyder, at næsten alle Mercedes-modeller er så sikre som muligt. Det er værd at nævne, at du skal få en med de rigtige muligheder, hvis du ønsker, at den skal være så sikker som muligt.
Nyere E350-modeller er udstyret med alle mulige sikkerhedsfunktioner såsom automatisk nødbremsning, adaptiv fartpilot, lane keep assist, kollisionsassistance, undvigelsessystemer og masser af airbags.
Hvorfor bruger taxachauffører Mercedes E-Klasse modeller?
E-Klassen er så populær blandt taxachauffører, fordi den tilbyder tilstrækkelig praktisk anvendelighed og lastrum, samtidig med at den er komfortabel og raffineret. De er måske ikke de mest pålidelige biler på markedet, men hvis du vedligeholder dem ordentligt, burde de holde længe.
Det er værd at nævne, at taxachauffører er mere glade for de 4-cylindrede 2,0L-motorer, fordi de er mere pålidelige og har længere levetid, samtidig med at de er mere effektive.