Mercedes 280SL – Alt, hvad du behøver at vide

Mercedes 280SL

Mercedes 280SL er et navn, der mest forbindes med Pagoda cabriolet fra 1967-1971. Denne dejlige Mercedes-klassiker bliver mere og mere populær, fordi værdierne på disse er konstant stigende. I dag er mange mennesker interesseret i 280SL’eren, og vi vil fortælle dig alt, hvad du har brug for at vide om den.

280SL kommer med en 2,8L 6-cylindret motor i linje, som ikke er den mest pålidelige Mercedes-motor endnu, men den formår at holde stand selv efter mere end 50 års brug. Motoren lyder godt, og nogle mener, at den er den perfekte motor til Pagoda, både på grund af dens størrelse og karakter.

Designet af 280SL kan nemt betragtes som et af de allerbedste Mercedes nogensinde har lavet. Pagoden fik sit kælenavn, fordi taget på 280SL’eren ligner fjernøstlige templer. Kaldenavnet blev hurtigt en ting, og nu omtaler folk 280SL blot som “Pagoda SL”.

Pålideligheden er god, hvilket kun er rosende, når man tænker på, at denne bil først kom ud i 60’erne. Vi vil dog opregne nogle af denne bils mest almindelige problemer. Disse har løbende været stigende i værdi, og det ser ud til, at det ikke stopper lige foreløbig. Endelig er den praktiske anvendelighed det, som du forventer af en roadster fra slutningen af 60’erne.

Mercedes 280SL – Drivlinjen

Mercedes 280SL Pagoda kommer med en 2,8L 6-cylindret motor med kodenavnet M130. Denne motor yder ca. 170 hk og 177 lb-ft drejningsmoment. Dette virker måske ikke meget efter nutidens standard, men 280SL vejer mindre end 3.000 pund, hvilket betyder, at denne bil har et effekt/vægt-forhold på 93,22W/kg.

Det er nok til at skubbe 280SL’en fra 0 til 60 mph på ca. 9 sekunder. Bilen leveres med en 4-trins manuel gear, og kraften sendes permanent kun til baghjulene. 280SL er en gammel bil, så du kan virkelig ikke overveje en, hvis du er hårdt ramt af brændstofeffektivitet. Dermed ikke sagt at 280SL drikker med to sugerør, men det er ikke alt for brændstoføkonomisk for en motor med 170 hk.

  Har Mercedes reservehjul?

Mercedes 280SL – Design og chassis

280SL ser fantastisk ud både indvendigt og udvendigt, og det er der sjældent nogen, der vil bestride. Mercedes lavede en hel del af disse 2-sæders roadsters, siden mærket kom til, men næppe nogen af dem ser så godt ud som 280SL Pagoda ser ud. Nogle siger, at 280SL’eren kun bliver bedre med alderen, ligesom en god vin.

Når det kommer til køreoplevelsen, er 280SL en ekstremt livlig bil i betragtning af sin alder. Den byder på et livligt, men ikke så afbalanceret chassis, som med garanti er en rutsjebane. Det bedste ved 280SL’eren er dog bare at læne sig tilbage, tage taget af og nyde en let brise på en varm sommeraften med solnedgang.

Mercedes 280SL – Pålidelighed og almindelige problemer

280SL er en relativt pålidelig bil som alle Mercedes-biler fra den tid, men du skal huske på, at 280SL er ekstremt gammel efterhånden. Det betyder, at biler som disse fortjener og har brug for konstant vedligeholdelse, fordi de er ret skrøbelige og tilbøjelige til at opleve alle mulige problemer. Derfor skal du baby en bil som denne, og det skal du også, især fordi den koster så meget som den gør.

De mest almindelige 280SL-problemer er relateret til motoren, kølesystemet, elektronikken, brændstofsystemet og værst af alt, rust. Det gode er, at disse er blevet ekstremt værdifulde, hvis de er i god stand, så folk passer ordentligt på dem nu. Det giver kun mening at købe et stærkt korroderet eksemplar, hvis du har planer om at restaurere den til sin tidligere pragt.

  Mercedes W204 - Alt, hvad du behøver at vide

Mercedes 280SL – Værdi og praktisk anvendelighed

Værdi og praktiske egenskaber er der, hvor 280SL’eren klarer sig dårligst, da den nu er alt for dyr til, at nogen kan nyde den for det, den er, samtidig med at den er en kompakt to-sædet bil, der er trang på plads, uanset hvordan man ser på den. 280SL er et udstillingsobjekt, hvilket betyder, at nogle af disse kan indbringe et par hundrede tusinde dollars, hvis de er i perfekt stand.

Selv de værste 280SL Pagoda-eksemplarer af 280SL vil sandsynligvis kunne indbringe et par titusindvis af dollars. Efter en ordentlig og grundig nødder og bolte restaurering kan værdien stige ti gange. Derfor er disse biler lige så meget samlerobjekter som de er biler.

FAQ-afsnit

Hvorfor laver Mercedes 2-sæders roadsters?

De fleste af os forbinder Mercedes med store luksuriøse 4-dørs sedaner og SUV’er, der er lavet til verdens rigeste og mest berømte mennesker. Men Mercedes begyndte faktisk først at lave biler uden tag, og først senere begyndte de at lave dørsvingende luksuslimousiner.

Mercedes SL-linjen er en af de ældste Mercedes-modeller, og den bliver genoplivet i skrivende stund. Mercedes har for nylig annonceret den helt nye Mercedes SL fra 2023, som kun vil kunne fås med motorer med høje hestekræfter og soft tops, ligesom det hele startede.

Er 280SL Mercedes bedre end 300SL Roadster?

Ifølge indædte Mercedes-klassikerentusiaster er 280SL fra slutningen af 60’erne og 300SL Roadster fra slutningen af 50’erne de to mest eftertragtede roadster-klassikere, som Mercedes nogensinde har lavet. Det er en vanskelig opgave at vælge den bedste af disse to, men det ville være umuligt ikke at sige, at 300SL Roadster ikke er den bedste Mercedes Roadster til dato.

  Mercedes-Benz CL63 / CL65 AMG Pålidelighed

Selvfølgelig er 300SL Gullwing den mere foretrukne løsning på grund af dens karakteristiske Gullwing-døre, men disse er simpelthen ikke lige så gode som at have en bil som 300SL uden tag.

Vil Mercedes 280SL fortsætte med at stige i værdi?

Det er umuligt at sige med sikkerhed, om en bil vil stige i værdi eller falde, men 280SL er en af de biler, der bør fortsætte med at stige, indtil de når en slags plateau. De er sjældne og smukke, de er fantastiske at køre, og de lyder godt.

Mange entusiaster og samlere vil have 280SL’eren, og den generelle interesse efter Pagoden er stigende, mens antallet af tilgængelige biler er faldende. Ifølge nogle kilder er der kun omkring 8 registrerede 280SL Pagoda-modeller i Storbritannien, så det er svært, men aldrig umuligt at sige, at 280SL’eren ikke vil fortsætte med at stige i værdi, men aldrig umuligt.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z