BMW producerer primært luksuslimousiner, men de fleste BMW-serier har en selvstændig M-sportsvogn. Populære BMW-sportsvognsmodeller omfatter i8, M1, M2, M3, M4, M5 og M8. Derudover er der luksus crossover BMW sports-SUV’er som X3 M, X4 M, X5 M og X6 M.
Desuden tilbyder BMW også M performance-modeller som modifikationer til forskellige BMW-køretøjer. Vores bedste valg af BMW-sportsvogne generelt er i8 og M8 Competition.
BMW i8: Den flotteste BMW-sportsvogn
BMW i8 er en hybridsportsvogn produceret af BMW. i8 er mere en hverdagskørsel end en professionel sportsvogn, men den har et overlegent udseende og har stadig en solid drivlinje under motorhjelmen.
Med et firehjulstræk og en 1,5-liters trecylindret benzinmotor med tre cylindre og en batteripakke med to elmotorer er dette langt fra en standard BMW. Den bringer 369 hestekræfter og sprinter fra 0 til 60 miles i timen på 4,1 sekunder. Det placerer den ikke engang i top 5 over de hurtigste BMW’er, men den er blevet betegnet som en sportsvogn på grund af sit design og sin motor.
Ikke desto mindre handler denne bil mere om at se godt ud end at levere topfart. Når man kører den, føles det som en sportsvogn med en avanceret affjedring, god håndtering og lettere styring, end man kan opleve i de fleste BMW’er. Dette kan naturligvis være både godt og skidt, afhængigt af hvad du ønsker af køretøjet.
BMW M8 Competition: Den hurtigste BMW sportsvogn
Den hurtigste BMW er BMW M8 Competition Coupé, som deler samme motor som den hurtige M5 Competition. På grund af dens lettere kasse og mere aerodynamiske form form, formår den at nå 60 miles i timen på hele 3,1 sekunder. M8 Competition starter ved 140.000 dollar, men giver værdi for hver dollar i form af kraft og hastighed.
Motor og transmission i BMW M8 Competition
Med en 4,4-liters V-8-motor og 617 hestekræfter lider dette bæst med hensyn til miles per gallon. Som forventet er de estimerede miles per gallon for bybrug 15 og mpg på motorvejen er en lav 21. Tja, man kan ikke have både topfart og god brændstoføkonomi.
BMW M8 Competition leveres med en automatisk 8-trins gearkasse og xDrive-firehjulstræk. Det er en BMW, så som man kan forvente, er firehjulstrækket bagudvendt. Drejningsmomentet korrigeres naturligt af et intelligent system til hvert hjul, hvor der er behov for det. Desuden kan drivsystemets opførsel justeres alt efter, hvilken tilstand du kører bilen i.
Interiør og plads i kabinen
Overraskende nok er M8’s passager- og køreplads rigelig, og den leveres med smukt syede læderoverflader og en 12,1″ infotainmentskærm. Passagererne på bagsædet vil til gengæld føle sig ret ubehagelige, medmindre de er børn. Men folk køber sjældent en BMW M8 for at køre venner rundt på bagsædet.
BMW har naturligvis forudset, at dette kunne blive et problem, og har gjort Gran Coupe M8-muligheden tilgængelig. Hvis du ønsker en mere rummelig bil med den samme uhyrlige kraft, løser dette problemet. Dette bæst af en bil fås som cabriolet, coupé eller gran coupe, alt efter hvad der passer bedst til dine behov.
Sikkerhed og førerassistance
BMW M8 Competition 2020 er endnu ikke blevet crash-testet af National Highway Traffic Safety Administration. Den er heller ikke blevet testet af IIHS endnu. Den leveres dog med et utal af teknologi til førerassistance, der omfatter funktioner som selvparkeringsassistance, nattesyn og mange flere.
M8 har et avanceret integreret bremsesystem, som drives af en elektronisk aktuator i stedet for en vakuumforstærker, som normalt bruges i de fleste køretøjer. Det reagerer ret hurtigt og er også mere pålideligt.
Adaptiv fartpilot og stop-start-teknologi er også implementeret for at gøre turen mere komfortabel. Advarsel ved fremadrettet kollision og automatisk nødbremsning er inkluderet i sikkerhedspakken, ligesom et overvågningssystem til blinde vinkler.
Kørsel i BMW M8 Competition føles præcis, når det gælder håndtering, veludviklet og ret kraftfuld under motorhjelmen. Til gengæld kan man mærke den tungere egenvægt på 1960 kilo, hvilket gør den mindre adræt og manøvredygtig end andre mindre og lettere sportsvogne.
Andre bemærkelsesværdige omtaler
Batmobilen 3.0 CSL
BMW vandt oprindeligt mere end 100 løb og medaljer med 3.0 CSL “Batmobile” 3.0 CSL fra 1973. Senere betalte de “hyldest” til køretøjet i 2015, da de skabte 2015 BMW CSL 3.0 Hommage-versionen af BMW CSL 3.0 for at mindes forgængerens succes. Denne model er forblevet i historien som den mest succesfulde racerbil, som BMW nogensinde har lavet.
2018 F90 BMW M5
F90 M5 når 62 miles i timen på kun 3,2 sekunder, kun 0,1 sekunder langsommere end M8 Competition, som fører BMW’s hitlister. Den drives af en 4,4-liters V-8-motor med dobbeltturbo med 4,4 liter og 600 hestekræfter.
Den bærer den samme motor som M8 Competition, men har en tungere og mindre aerodynamisk form, hvilket gør den en tiendedel af et sekund langsommere til at nå 62 miles i timen.
Flere oplysninger om BMW’er
Hvilken er den hurtigste BMW, der produceres massivt til offentligheden?
BMW M8 Competition er den hurtigste BMW, der i stort omfang kan købes i de fleste lande. Den accelererer fra 0 til 60 miles i timen på kun 3,1 sekunder. Den deler samme motor som BMW M5 Competition, som også kan betegnes som den hurtigste, men M8 er meget lettere og har bedre aerodynamik, hvilket gør det muligt for den at nå en topfart hurtigere.
Hvilken BMW har flest hestekræfter?
Når vi taler om de BMW’er, der er tilgængelige for offentligheden og produceres massivt, har BMW M8 Competition eller M5 Competition den kraftigste motor med hensyn til hestekræfter. Begge modeller genererer hele 823 hestekræfter.
Dette er med opgraderingen af MANHART MH8 800, en modificeret version af BMW M8 Coupé. Den kan rage fra 0 til 62 miles i timen på kun 2,6 sekunder. Det er kun 0,2 sekunders forskel med Bugatti Chiron, der når 62 mph på kun 2,4 sekunder.