Polestar er et nyt mærke, hvilket betyder, at der er mange ubekendte omkring mærket i øjeblikket. Selv om Polestar er stærkt støttet af Volvo, er de stadig et relativt ukendt mærke for masserne, så det er kun logisk at spørge, om en Polestar 2 kræver meget vedligeholdelse.
For det første er elbiler i sagens natur lettere at leve med end ICE-biler, fordi de har færre bevægelige dele og dermed er lettere at vedligeholde. Som sådan burde Polestar 2 ikke kræve hyppige vedligeholdelsesstop, ikke mere end nogen anden elbil derude.
I betragtning af at Volvo-køretøjer ofte kræver meget vedligeholdelse, fordi de er ret komplekse, falder det meste af vedligeholdelsen på vedligeholdelse af komponenterne i drivlinjen. Desuden leveres hver Polestar 2 med en 2-årig gratis planlagt vedligeholdelsespakke fra fabrikken, som er lang og 30.000 km lang.
Denne pakke kan udvides til at dække alle dine vedligeholdelses- og serviceudgifter i op til 3 eller endda 10 år efter købet. Alt i alt kræver Polestar 2 ikke mere vedligeholdelse end alle andre elbiler på markedet, hvilket betyder, at den ikke kræver så meget vedligeholdelse.
Polestar 2 vedligeholdelsesnødvendigheder
For at enhver bil kan fungere korrekt, har den brug for rettidig og grundig vedligeholdelse. Der er dog en stor forskel på vedligeholdelse af en EV og en ICE-bil, fordi EV’er har færre bevægelige dele. Som sådan er den samlede slitage meget mindre til stede, hvilket betyder, at vedligeholdelse ikke er så nødvendig.
Et andet forholdsvis udbredt spørgsmål i forbindelse med vedligeholdelse af Polestar er, hvor du overhovedet vil vedligeholde den, når man tænker på, at der kun er få Polestar-forhandlere derude lige nu. Polestar siger, at du kan servicere og vedligeholde din Polestar direkte hos en Volvo-forhandler, fordi Polestar er ejet af Volvo.
Polestar siger, at vedligeholdelses- og serviceskemaer ikke er specificeret, og at de vil kontakte dig, når de vurderer, at din bil har brug for arbejde. EV’er har nogle komponenter, som ikke findes i ICE-biler, f.eks. regen-traktionsmotorer, batterier og al slags elektronik, men disse kræver ikke regelmæssige eftersyn.
Endelig har EV’er ikke nogle vigtige væsker som f.eks. gearkassevæske eller motorolie, hvilket betyder, at du ikke behøver at bekymre dig om disse.
Polestar 2 pålidelighed
Pålidelighed er et vigtigt aspekt ved at eje en bil og påvirkes ret meget af vedligeholdelse. Det er også her, at EV’er har en tendens til at adskille sig fra ICE-biler, fordi de skulle være mere pålidelige af lignende årsager. Fordi der er færre bevægelige dele, er der mindre sandsynlighed for, at disse dele går i stykker og forårsager problemer.
Der er simpelthen mindre, der kan gå galt med en EV i forhold til en ICE-bil. En ICE-bil har f.eks. jævnligt problemer, der skyldes alle mulige fejl som f.eks. motorolie, oliefiltre eller tændrør. En elmotor har ikke brug for nogen af disse for at fungere korrekt, hvilket betyder, at der er mindre risiko for, at noget går galt.
Hvis en elmotor anvendes i overensstemmelse med sine begrænsninger og nominelle værdier, bør den nemt kunne holde længere end enhver ICE derude. Forbrændingsmotorer udsender også kraftige vibrationer, mens de er i drift, hvilket kan løsne mange komponenter med tiden, mens en elmotor ikke gør det.
I øjeblikket er det eneste store potentielle problem med en elbil batteriet, men bilproducenterne gør alt, hvad de kan, for at gøre dem så langtidsholdbare som muligt. Desuden tilbyder de også deres biler med 8 års lange batterigarantier.
Polestar 2 – Oversigt
Polestar 2 er den allerførste og i øjeblikket eneste Polestar ægte serieproducerede bil. Den falder ind under segmentet for mellemstore sedaner, men den tilbyder også en hjulbase, der er kortere end BMW 3-serie, og en lidt forhøjet kørehøjde for også at lokke potentielle SUV-kunder til.
Polestar 2-modellen i entry-level koster 45.900 dollars, men de højere modeller koster mindst 50.000 dollars. Her kan du vælge mellem to batteristørrelser, et mindre 64 kWh-batteri og et større 78 kWh-batteri. Den realistiske maksimale rækkevidde, som Polestar 2 kan tilbyde, er omkring 200-220 miles på en fuld opladning.
Du kan oplade Polestar 2 fra 10 % til 80 % på omkring en halv time, hvis du støder på en 140 kW-oplader. Hvis du oplader den om natten via en almindelig stikkontakt i hjemmet, skal du regne med ca. 12 timer til at lade den op fra 10 % til 80 %.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe Polestar 2?
Hvis du er interesseret i at købe en premium EV, der kan tilbyde tilstrækkelig rækkevidde og en ret komfortabel og behagelig køreoplevelse, er Polestar 2 bestemt værd at overveje. Det ydre af Polestar 2 er uden tvivl flottere end Tesla Model 3, som er dens største konkurrent.
Det indvendige design er også bedre gennemarbejdet med materialer af højere kvalitet. Alt i alt er Polestar 2 bedre end Model 3 på nogle få områder, men Tesla Model 3 giver mere mening, fordi den har større rækkevidde, koster lidt mindre, og fordi den også giver dig mulighed for at udnytte Teslas supercharger-netværk.
Er Polestar-modellerne baseret på Volvo-biler?
Selv om Polestar-modellerne deler mange dele med Volvo, er de ikke baseret på en Volvo-platform. Polestar 2 er bygget på en separat platform, der kun er forbeholdt Polestar 2 og de kommende Polestar-modeller.
Deling af dele mellem producenter er ikke noget at bekymre sig om, det er en god ting, fordi de dele, der deles, normalt er af højere kvalitet og skal overholde flere regler på flere markeder og derfor skal være bedre end de fleste dele.
Vil Polestar snart tilbyde en SUV?
I betragtning af at SUV’er er blevet de mest populære biler på markedet, er det kun rimeligt at foreslå, at Polestar meget snart bør slutte sig til festen. Ifølge Polestar vil de frigive mindst 3 yderligere modeller i løbet af de næste par år, og to af dem vil sandsynligvis være SUV’er.
Polestar startede med to sedaner, hvilket er lidt mærkeligt i betragtning af hvor populære SUV’er og crossovers er, men det er kun et spørgsmål om tid før de udgiver en SUV.