Den moderne bilindustri er fyldt med muligheder til venstre, højre og midten. Næsten alle segmenter er fyldt med mange muligheder, der omfatter både biler på økonominiveau og premiumbiler. Markedet for hatchbacks kan lige så godt være det mest overfyldte, så meget at mange mærker laver flere modeller til visse markeder, for slet ikke at tale om globale hatchback-modeller.
Hyundai og Toyota er nogle af de mest kendte bilproducenter, hvilket betyder, at stort set alle ved, at de eksisterer. Hyundai tilbyder en hel del hatchback-modeller, hvilket også er tilfældet med Toyota. Hyundai introducerede første gang i20, som ligger mellem den mindre i10 og den større i30 tilbage i 2008.
Toyota Glanza (Suzuki Baleno) blev først afsløret for 2019-modelåret og er for nylig blevet fuldstændig omarbejdet. Glanza er en hatchback, der primært er designet til det indiske marked, hvor den har tendens til at sælge rigtig godt. Udover Indien er Glanza, også kendt som Baleno eller Starlet, også en populær bil i Sydafrika.
Hvorom alting er, så er vi ikke her for at fortælle dig, hvor du kan købe Glanza, men snarere for at fortælle dig, hvordan Hyundai i20 står i forhold til Toyota Glanza i vores head-to-head matchup. Vi vil sammenligne de to i forskellige kategorier og fortælle dig, hvorfor du bør vælge den ene frem for den anden. Så, Hyundai i20 vs Toyota Glanza – Hvilken er bedst?
Hyundai i20
Prismæssigt kan du forvente at betale omkring 11-12 Lakh for Hyundai i20, hvilket placerer den et sted i midten af sit segment, i hvert fald prismæssigt. Du kan vælge mellem to forskellige motorer, som begge er rent benzindrevne. Den første er en 1.0L 3-cylindret motor med 100 hk, mens den anden er en lidt større 1.2L 4-cylindret motor med 87 hk.
Hyundai tilbyder endnu ikke nogen diesel- eller hybridversioner af i20, sandsynligvis fordi de to førnævnte motorer er udstyret med mild-hybridteknologier. Uanset hvad kan i20’s ydre design betragtes som attraktivt, men kompakte hatchbacks har alligevel aldrig rigtig været på forkant med bildesignet. På den anden side er interiøret i i20 virkelig moderne.
Pålideligheden er fremragende, hvilket ikke kommer som nogen overraskelse, da Hyundai laver nogle af de mest pålidelige biler i verden lige nu. Køreoplevelsen er behagelig, især med i20 N med sin 1,6L 200hk+ motor. De almindelige i20-modeller føles dog ikke særlig specielle at køre.
Praktiskheden er ret god i forhold til størrelsen, da i20 tilbyder en anstændig mængde siddepladser, der kan rumme et par voksne på selv længere rejser. Bagagerummet er også passende, på niveau med resten af segmentet. Alle i20-modeller er FWD, en manuel gearkasse er standard, mens en automatgearboks er en omkostningsoption.
Toyota Glanza
Du kan forvente at betale omkring 9-10 Lakh for Toyota Glanza, hvilket betyder, at du kan spare nogle penge på forhånd og bruge dem på ekstraudstyr senere. Glanza kan fås med enten en 1.0L 3-cylindret benzinmotor med 111 hk eller en 1.2L 4-cylindret motor med 90 hk, som nu er den eneste mulighed for den allernyeste Glanza-model.
Alle Glanza-modeller er FWD og fås med enten manuel eller automatisk, hvis du er villig til at betale for det. Designmæssigt kan man ikke rigtig se nogen forskel på Toyota Glanza og Suzuki Baleno, da disse to biler bogstaveligt talt er de samme biler. Det betyder, at både det udvendige og indvendige design er ret intetsigende og slet ikke spændende.
Pålideligheden er fremragende, som det ofte er tilfældet med Toyota-biler, så meget at Glanza er endnu mere pålidelig end Baleno, som den er baseret på. Køreoplevelsen er virkelig ikke noget at prale af, da Glanza kører på den mest uopsigtsvækkende måde.
Den praktiske anvendelighed er god takket være de store bagsæder og et stort bagagerum. Sigtbarheden er også rigtig god, men der er ingen særlige præstationsmodeller som med i20.
Bedømmelse – Hyundai i20 er bedre
Hyundai i20 er en bil, der sælges globalt, mens Toyota Glanza ikke er det. Hvorfor det er sådan, ved vi ikke, men vi ved, at i20 har vist sig at være en succes over hele kloden, mens Glanza kun sælger tilfredsstillende få steder i verden. i20 ser meget bedre ud end Glanza, fordi den faktisk ligner en virkelig moderne bil.
Interiøret i i20 er meget bedre indrettet, så meget, at prisforskellen er tydelig. Du kan få i20 med en kraftig i20 N-motor med 200 hk+, der føles som et brag af en bil at køre, mens Glanzas motor er ubetydelig i den henseende. Selv om Glanza tilbyder mere plads foran, bliver det hurtigt vendt i det øjeblik, vi sætter os ind på anden sæderække.
Bagagerummet er virkelig ens, da Glanza tilbyder et længere bagagerum, mens i20 tilbyder et dybere bagagerum, men de overordnede dimensioner er meget ens.
FAQ-afsnit
Er Hyundai i20 mere effektiv end Toyota Glanza?
Hyundai i20 kan levere op til 48MPG, hvilket er et rigtig godt tal for sin klasse, især for en bil, der ikke er en diesel eller en hybrid. Toyota Glanza er endnu mere effektiv, da dens MPG-resultater kan gå over 50MPG i nogle tilfælde.
Alt i alt er de begge effektive, men du skal huske på, at Toyota kommer med en 90hk, som helt sikkert vil kæmpe på motorvejshastigheder og dermed bruge mere brændstof. I20 giver dårligere MPG-resultater, men de 48MPG vil være mere konsekvente.
Er Hyundai i20 mere sikker end Toyota Glanza?
Når det kommer til sikkerhed, klarer begge disse biler sig rigtig godt i kollisionskategorierne, men er ikke de bedste med hensyn til forskellige aktive sikkerhedssystemer. Det betyder, at du bliver nødt til at betale en del penge på ekstraudstyrspakker, hvis du vil have en af disse to til at være så sikker, som den kan være.
Hvorfor er Toyota Glanza ikke tilgængelig globalt?
De fleste udviklede lande rundt om i verden med et højere BNP pr. indbygger er ikke så interesserede i at forsøge at købe de billigste biler, man kan købe for penge. Fordi Glanza er en af de billigste biler, som Toyota “laver”, er det netop den type bil, der ikke burde være så populær i f.eks. Europa og især i USA.
Men Dacia, et fransk mærke på økonominiveau, er langsomt ved at stige i popularitet i Europa, selv om det er en bil på økonominiveau uden mange bekvemmeligheder.