Hvorfor skal du ikke købe en cabriolet?

I teorien er cabrioleter fantastiske, men i praksis er det ikke så meget. Selv om det kan virke som om, at en cabriolet altid er en bedre løsning end en ikke-kabriolet, da den giver dig mulighed for at køre med taget oppe eller nede, er cabrioletternes popularitet lige så lav som nogensinde før.

Og hvorfor er det sådan? Det er fordi folk er ligeglade med cabrioleter. De fleste mennesker bruger deres bil som transportmiddel, og de er ligeglade med hestekræfter, drejningsmoment, køreegenskaber, cabrioleter, sportsvogne … De vil bare have en bil, der fungerer og ikke går i stykker.

Og en cabriolet bruger flere hundrede, hvis ikke tusinder af ekstra dele, som i teorien kan gå i stykker. Og hvis man ikke er konvertible-entusiast, vil man sandsynligvis ikke engang overveje dem, især fordi de også koster flere penge.

Der er mange grunde til, at du bør eller ikke bør købe en cabriolet, og hvis du er enig i disse grunde, er det mere eller mindre sandsynligt, at du en dag vil eje en cabriolet.

Hvorfor du ikke bør

Omkostninger

Cabrioleter koster ligefrem flere penge at købe, eje, vedligeholde og sælge bagefter. Nogle modeller kræver endda, at du skal betale en stor præmie for en cabriolet, så meget, at du i princippet bytter en veludstyret coupé/sedan ud med en cabriolet uden ekstra udstyr.

Hvis man ønsker at sælge bilen, er markedet for en cabriolet marginalt sammenlignet med markedet for en sedan/coupe. Der er gode chancer for, at en person, der er interesseret i en coupé, måske vil overveje en sedan og omvendt. Men en person, der er interesseret i en sedan eller en coupé, vil næppe nogensinde overveje en cabriolet.

  Hvilken hybridbil har den længste rækkevidde?

Design

Der findes to dominerende typer cabrioleter, nemlig en cabriolet med hård tag og en cabriolet med blød tag. Og efterhånden som tiden går, udvikles der flere og flere softtops og færre og færre hardtops. Selv om æstetik faktisk er yderst subjektivt, har cabrioleter en tendens til at se lidt anderledes ud.
Og det gælder især for cabrioleter med blød top, da de har lidt brudte linjer, og de er designet til at se godt ud uden tag, ikke med tag på plads. Som nævnt er æstetik subjektiv, men et stoftag vil aldrig se lige så attraktivt ud som et ubrudt panel af metal.

Praktiskhed

En anden stor grund til at springe en cabriolet over er praktiske forhold, da cabrioleter ofrer masser af plads til kørsel med top down. Lad os sige, at du tager på ferie, og at du ønsker at tage taget ned, men de fleste cabrioleter opbevarer taget i bagagerummet, hvilket betyder, at lastrummet er alvorligt forringet.

Og det giver ingen mening at tage på ferie med et halvt lastrum. Desuden er taglinjen i en cabriolet betydeligt lavere end i en sedan/coupe, hvilket også optager meget plads for de bageste passagerer.

Vejr

Formålet med en cabriolet er at nyde elementerne. Hvis du bor i det solrige Californien, giver en cabriolet meget mere mening end f.eks. i Storbritannien. Hvis det område, hvor du planlægger at køre din cabriolet, ikke er solrigt og varmt og hyggeligt, giver det ingen mening at købe en cabriolet.

  Hvad er de bedste sportsvogne med hensyn til sikkerhed og pålidelighed?

Cabrioleter har en tendens til at være op til 5-10 000 USD dyrere. Og hvis du bor i et klima, hvor du kun kan tage taget ned tyve gange om året, ender oplevelsen bogstaveligt talt med at koste 500 dollars pr. køretur.

Hvorfor du bør

Frihed

Der er et strejf af romantisk poetik i den frihed, man oplever ved at køre i en cabriolet på sene forårs-/sommeraftener. Lydene og duften af naturen er uvurderlig (hvis du ikke har allergi), og vinden i håret får dig til at føle dig levende og i øjeblikket.

Når man skruer vinduet ned eller lukker soltaget ned, er det blot en påmindelse om, hvordan det kunne føles, hvis man købte en cabriolet. Nogle mennesker vil endda hævde, at det alene af denne grund er det værd at udholde alle de kompromiser, som en cabriolet tilbyder.

Synlighed

Selv om den generelle praktiske anvendelighed er alvorligt kompromitteret, er synligheden det ikke. Når du tager taget ned, er der ingen blinde vinkler længere. Alt dette betyder, at du er i stand til at se mere, hvilket gør det meget mindre stressende at køre i byen.

Du hører og fornemmer også meget mere, da det helt fjerner den isolation, som en ikke-konvertibel tilbyder. Det er meget nemmere at parkere bilen, at manøvrere den gennem snævre rum, og det har aldrig været nemmere at køre gennem en drive-in.

  Hvorfor er elbiler bedre end benzinbiler?

Alsidighed

Hvis du ejer en sedan eller en coupé, ejer du en sedan eller en coupé. Hvis du ejer en cabriolet sedan, ejer du en sedan og en cabriolet. Med et enkelt tryk på en knap kan du mærke to forskellige slags biler.

Folk er så fokuserede på kørsel med taget nedad, at de ikke erkender, at cabrioleter tilbyder næsten den samme komfort og isolation med taget oppe. Efter årtiers fremskridt tilbyder nogle mærker som Rolls Royce eller Bentley en lige så isoleret kabine i både sedans og cabrioleter.

Frihøjde

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z