Den eneste Volvo cabriolet blev ikke længere fremstillet på grund af dårligt salg. På grund af Volvos lille produktion var det samlede salg af cabriolet C70 simpelthen ikke højt nok, så de holdt op med at fremstille den eneste Volvo cabriolet.
En anden årsag var, at den svenske fabrik, der fremstillede C70’erne, lukkede i 2013. Volvo annoncerede, at de snart ville lancere en efterfølger til cabriolet, men det er stadig ikke sket.
Volvo C70
Volvos første og sidste cabriolet fik sin debut i 1998. Den blev introduceret i to versioner; den ene var en coupé og den anden var en cabriolet. Bilentusiaster elskede denne bil på grund af dens ydeevne og sporty udseende. Den var succesfuld nok til at føre til en anden generation af en model.
C70 blev første gang afsløret på Paris Motor Show i 1996. Det var virkelig et ambitiøst og entusiastisk projekt fra Volvo. Volvo gik sammen med Tom Walkinshaw Racing (TWR) for at gøre den nødvendige teknik mulig. Bilen blev designet i Storbritannien af TWR, men den grundlæggende struktur og de grundlæggende funktioner blev designet af Volvo.
Første generation (1996-2005)
Der var to generationer af Volvo C70. Den første generation af C70 blev introduceret i 1996, men den nåede først det amerikanske marked i 1998. Bilen havde tre drivlinjer på 2,0L, 2,4L lavtryks-turbo og en 2,5L højtryks-turbomodel med turbolader.
C70 var det første forsøg fra Volvo på at designe noget sporty i stedet for deres typiske kassebiler. Formålet med designet var at tilbyde familierne kørsler med åben blå himmel og de perfekte sikkerhedsfunktioner fra Volvo. Bilen havde alle Volvos top-of-the-line sikkerhedsfunktioner.
Anden generation (2006-2013)
Anden generation var en ægte sportsvogn med sit sportslige udseende og perfekt udformede aerodynamik. Bilen blev afsløret på biludstillingen i Frankfurt i 2005, og den kom til USA i 2006. Den havde to benzinbaserede varianter med 2,4L- og 2,5L-turbomotorer med dieselmotorer.
Denne generation havde også de bedste sikkerhedsfunktioner, hvilket gjorde den til en af de sikreste biler i sin kategori. Bilen havde en fremragende beskyttelse mod væltning. Den udtrækkelige hardtop blev styret af elknapper, og den var kun funktionsdygtig, når bilen stod stille.
C70’s ophør
Bilens produktion blev indstillet i 2013. C70 havde en samlet gennemsnitlig rekord med hensyn til salg. Bilens salg toppede i 1999, hvor den solgte 6.503 enheder. Samlet set havde den et årligt gennemsnit på kun omkring 4.000 enheder om året. Der var simpelthen ikke nok efterspørgsel til, at Volvo kunne fortsætte med at producere C70.
Cabrioleter er ikke rentable
Volvo administrerer en lille produktlinje over hele verden sammenlignet med de andre amerikanske og europæiske bilmærker. Det begrænsede antal produktionslinjer gør det ikke muligt for Volvo at sælge et meget stort antal biler. Sammen med deres lille produktprogram er deres overskud lavere end andre store mærker.
Det er ret dyrt at fremstille cabrioleter. Deres konstruktion er hård og kræver ekstra opmærksomhed og ressourcer. Desuden er cabrioleterne i dag ikke særlig populære blandt forbrugerne. Cabrioleter er mest populære blandt bilentusiaster og ikke blandt familier, hvilket resulterer i et lavt salgstal.
Når man ser på C70, er det også klart, at salget af bilen ikke var imponerende nok til at tilskynde Volvo til at lave flere cabrioleter i den nærmeste fremtid. Den ekstra teknik og de ekstra ressourcer ser ikke ud til at være særlig rentable for Volvo.
Har Volvo en fremtidig cabriolet?
Volvo annoncerede for nylig elektrificering af deres biler, hvilket betyder, at de vil fokusere på elbiler indtil videre. Selve fremstillingen af elbiler kræver masser af opmærksomhed, så Volvo vil ikke have tid til at give meget opmærksomhed eller fokus til at fremstille cabrioleter, som kræver en ekstra indsats at fremstille.
Fremstilling af cabrioleter kræver ekstra opmærksomhed på grund af bilens afbalancering. Dette medfører, at flere ingeniørteams bliver omdirigeret til at arbejde på cabrioleter. Derfor fokuserer Volvo mere på at elektrificere deres biler. Selv om den blev erstattet af Polestar 1, havde den heller ikke nogen cabrioletmulighed.
Volvos mål er at sælge 50 % af det samlede antal biler som elbiler inden 2030. Dette vil i sidste ende føre til, at de kun vil sælge elbiler i 2040. Måske vil de i mellemtiden igen overveje at lave endnu en cabriolet, men indtil videre er det højst usandsynligt.
FAQ
Hvad er konvertible biler?
Biler med åbent tag er kendt som cabrioleter eller cabriolets. Folk kan lide at købe cabrioleter for at opleve hurtigtflydende luft og blå himmel, mens de kører i deres bil. Cabrioletter har et tag, der som regel er foldet tilbage. I dag har de fleste cabrioleter et hårdt tag, der kan trækkes ind med en elektronisk knap.
De fleste af de biler, der blev produceret i de tidlige tider af bilproduktionen, var cabrioleter. Bilerne havde ikke engang foldbare tage i begyndelsen. Da bilfirmaerne begyndte masseproduktion af stålkarrosserier, begyndte cabrioleterne at forsvinde. Biler med tag var billigere, og cabrioleterne var dyre at fremstille.
Hvad er problemerne med cabrioletbiler?
Cabrioleter ser meget stilfulde og sporty ud, men de har også mange problemer, bl.a:
- De har et problem med deres strukturelle stivhed, så de kræver meget mere teknik for at være stabile.
- Taget på cabrioleter er udsat for lækager. Nogle af de nyere cabrioleter har stadig dette problem.
- Disse biler kan ikke bruges i ekstremt sollys, hvilket kan resultere i solskoldninger.
- Musiksystemet er ganske enkelt ubrugeligt i cabrioleter.
- Hastigheden er begrænset i cabrioleter, fordi de oplever mere problemer med at vælte end almindelige biler.
Hvorfor er cabrioleter så dyre?
Cabrioleter koster så meget, fordi de kræver ekstra teknik på grund af deres vælteproblemer og strukturelle stivhed. Chassiset er normalt mere stift, fordi der ikke er noget tag. De kræver mere tid at konstruere, og der er mindre efterspørgsel efter cabrioleter blandt bilkøbere. Folk foretrækker biler med fuldt tag frem for cabrioleter på grund af deres praktiske egenskaber.