Tilbage i 90’erne blev bilindustrien mødt af mange nye produktionsmetoder, som gjorde det muligt at træffe mere grundige designbeslutninger. Dette resulterede i mange fantastisk designede biler som Ferrari F50 eller Aston Martin DB7, men ikke alle 90’ernes biler var flotte.
Faktisk var de fleste af dem ret ubehagelige, og nogle af dem var endda helt enkelt grimme. Man siger, at skønhed ligger i beskuerens øje, og det er sandt. Men nogle af disse biler byder på designbeslutninger, som kun en mor kunne elske, en meget, meget god og omsorgsfuld mor.
Grunden til, at bilerne så så dårlige ud, er, at hele etoset i forbindelse med bildesign ændrede sig i løbet af få år. Aerodynamik blev en meget vigtig faktor at tage hensyn til, og bilproducenterne antog på en måde ideen om, at funktionen i de fleste tilfælde skulle følge formen.
Der blev lagt mere vægt på effektivitet, og tingene rullede videre derfra. Det er værd at sige, at 70’ernes biler generelt betragtes som de grimmeste af dem alle. Men forskellige generationer opfatter ældre biler forskelligt, og hvem ved, hvad vi måske vil tænke om 2020-biler efter et par årtier.
90’ernes bildesign – Bedst udseende biler, værst udseende biler
At vælge en enkelt bil og kalde den smuk eller grim er ret subjektivt, men hvis vi tager en bredere tilgang, og vi overvejer mange online hitlister og 90’ernes bilers skønhedskonkurrencer, burde vi få en overordnet forståelse af, hvad offentligheden finder grimt eller så smukt som et billede.
Det er næsten umuligt at mene, at Ferrari F50 ikke er en flot bil. Selv om designet i bedste fald var tvivlsomt, da den først kom frem, ser det ud til, at F50 er blevet stærkt ældet. Aston Martin DB7, BMW 8-serie, Lamborghini Diablo GT, BMW Z3 M Coupe, Mazda RX-7 og Porsche 911 993 GT2 var nogle af de flotteste biler fra 90’erne.
Men hvis vi skulle lave en liste over ”de grimmeste 90’er-biler derude”, burde vi overveje at tilføje Subaru SVX, 4. generation af Mustang, Lancia Ypsilon, Suzuki X-90, Buick Skylark og den gode gamle Fiat Multipla.
1990’ernes designsprog i bilindustrien
Tilbage i 70’erne og især i 80’erne var bilerne ret ensartede. Dermed ikke sagt, at 80’ernes biler så dårlige ud, de var bare lidt kedelige. Kileformede biler var lige så almindelige som mælk, og nogle gange virkede det som om, at bilindustrien ligesom manglede motivation eller infrastruktur til at tilbyde mere futuristiske designvalg.
90’erne syntes dog at have ændret dette til en vis grad. Selv om mange af 90’ernes biler mildest talt var ubehagelige, var de i det mindste en smule mere vovede. 90’ernes bildesign omfavnede et årti gammelt koncept med kurver og sportsdesign, som styrkede mange 90’ernes biler og fik dem til at se fantastiske ud.
Det var den æra, hvor biler som Mazda Miata blev født, de var så behageligt kurvede, at Mazda besluttede ikke at ændre Miata’ens udseende i årtier. Superbiler blev mere ”super” med mere kraft, langt bedre mekanik og ergonomi understøttet af kloge designbeslutninger.
Enkelhed – Det bedste ved 90’ernes bildesign
Som nævnt tidligere er nogle 90’er-biler bestemt smukke, og det er kun rimeligt at vide hvorfor. Det, som biler som Mazda RX-7, BMW 7-serien, Lamborghini Diablo GT, BMW 8-serien, Acura NS-X, Toyota Supra og Nissan Skyline GT-R har til fælles, er enkelhed i designet.
Enkelhed er let at se på, uanset hvor godt eller mindre godt det ser ud. Det betyder, at disse typer biler næsten altid ældes bedre, især sammenlignet med overstylede biler som Fiat Multipla eller Lancia Ypsilon, der ser ud som om de er stylet af nogen, der ikke anede, hvornår de skulle stoppe med at designe.
Manglende visuel klynge gør formerne mere mindeværdige, det giver kunstneren mulighed for at perfektionere det væsentlige, hvilket næsten altid overføres gennem generationer i tiden. Selv om 90’erne overvejende var fyldt med grimme biler, var og er nogle 90’er-biler stadig fascinerende smukke.
FAQ sektion
Hvad definerede 90’ernes biler?
90’ernes biler var langt mere avancerede sammenlignet med 80’ernes biler, at det nogle gange virker som om overgangen fra 80’erne til 90’erne var det største spring i bilhistorien. Faktorer, der definerede 90’erne, var moderne kurvedesign og enkelhed, mere kraft, bedre proportioner, mere sikkerhedssæt, effektivitet og generel teknologisk overlegenhed.
Superbiler fra 90’erne var ofte dobbelt så kraftige som 80’ernes flagskibsbiler, hvilket skubbede hele superbilindustrien i retning af mere sportslige biler. Dette er tydeligt i det øjeblik, man tager et kig på den legendariske McLaren F1, da denne fantastiske superbil stadig er en af de hurtigste biler, der findes, og det vil den sandsynligvis forblive på ubestemt tid.
Hvilken æra bød på de flotteste biler nogensinde?
Det er ekstremt svært at isolere blot et enkelt årti i bildesignhistorien og krone det som overlegent, men det ser ud til, at 1960’ernes biler er, som de unge ville sige det – bygget anderledes. Biler som Aston Martin DB5 og Ferrari 250 GTO er langt over skyerne, når det gælder værdi, og det skyldes først og fremmest deres udseende.
Hvert årti har haft højdepunkter og ærlig talt grotesk grimme biler, men det virker som om 1960’erne var lidt mere sammenhængende og tillidsfulde i deres udseende. I betragtning af, at bildesignteknologien forbedredes med stormskridt i de følgende årtier, men at de stadig næppe formåede at komme i nærheden af 60’erne, gentages det yderligere, hvorfor 60’erne ofte betragtes som selve toppen af bildesign.
Hvordan ser fremtiden ud for bildesign?
Det ser ud til, at bilindustrien nu er ved at gennemgå det, der kun kan beskrives som en revolution. Elbiler bliver mere og mere populære, og i bildesignet lægges der mere end nogensinde før vægt på aerodynamik for at forbedre effektiviteten og lydløsheden.
Som sådan kan vi ikke undgå at forvente slanke biler med masser af kurver, da disse er forgrunden for et effektivt bildesign. Nogle mærker er ved at indføre et helt nyt designsprog, så det er svært at vurdere, hvad der kommer i fremtiden. Det eneste, vi ved med sikkerhed, er, at teknologien baner vejen for et mere spændende design, i hvert fald i teorien.