Mercedes EQS er den mest imponerende Mercedes EV i øjeblikket, fordi den er designet på et separat EV-chassis, som har mange fordele i forhold til alle de andre Mercedes EQ-modeller, der er baseret på deres respektive ICE-modeller.
Et af de fremtrædende træk ved den nye EQS er den såkaldte Mercedes “Hyperscren”, som består ud af et stort 56-tommer stort panel, der dækker hele bilens instrumentbræt. Dette får EQS til at se ud og føles som et rumskib, samtidig med at den tilbyder uendelige mængder af luksus-, komfort- og sikkerhedsfunktioner.
Udover at være en af de mest teknologisk avancerede biler på planeten er den nye EQS også den mest aerodynamiske EV på markedet. Alt dette betyder, at EQS har rekorden for den længste tilbagelagte distance i ren EV-tilstand ud af alle EV’er på markedet, fordi det lykkedes den at tilbagelægge 441 miles på en enkelt opladning.
EQS er ikke positioneret som en performancebil, hvilket betyder, at Mercedes endnu engang fokuserer på at sætte standarden for markedet for store luksus-sedaner. Tesla Model S, Porsche Taycan og Audi e-Tron GT er ikke lige så raffinerede, selv om de er mere spændende at både se på og køre.
Hyperscreen
Som tidligere nævnt har den nye EQS et stort 56-tommer instrumentbrætpanel, der består af tre store infotainmentskærme, en til føreren, en til passageren og en central enhed, der er designet til at styre de fleste af bilens funktioner.
De to skærme på 12,3 tommer er reserveret til begge de forreste passagerer, mens den centrale skærm måler hele 17,7 tommer. Alle tre skærme er flot integreret bag et fuldglaspanel, hvilket får systemet til at virke sofistikeret og sammenhængende på samme tid.
Selv om det synes let at designe et par skærme, er det ikke tilfældet, fordi dette system skulle overholde et utal af forskellige sikkerhedsstandarder lige fra airbagplacering til kollisionszoner. Som sådan har Mercedes designet Hyperscreen til at være sikker og i stand til at afbøde dit hoved i tilfælde af en ulykke.
Dette krævede en seriøs teknik, fordi instrumentbrættet er foret med glas. De beslag, der holder Hyperscreen på plads, er designet til at modstå slag fra alle vinkler for at sikre, at passagererne aldrig bliver mødt af potentielle sikkerhedsrisici.
Fordele ved Hyperscreen
Som nævnt i begyndelsen er Hyperscreen en af de mest omtalte funktioner i EQS, hvilket betyder, at mange mennesker vil overveje at købe EQS på grund af den. Som sådan er det kun logisk at se lidt mere detaljeret på skærmen og forsøge at adskille det gode, det dårlige og det grimme.
Til at starte med ser skærmen fantastisk ud, og det kan man ikke komme udenom. Du er måske typen, der elsker gammeldags knapper og kontakter, og det er helt i orden, men det er alligevel ret svært at finde et system, der kan matche Hyperscreen både med hensyn til coolness og futuristisk styling.
Fordelen ved at have tre widescreens lige i synsfeltet er, at du kan styre næsten alle funktioner i bilen via skærmen. Hvis du ønsker, at navigationen skal være lige foran dig, kan du gøre det. Hvis du ønsker, at din musik skal vises foran og i midten, så kan du gøre det.
Hvis du ønsker at ændre udseendet af din målergruppe, eller hvis du ønsker at fjerne grimme kontakter fra dit interiør, kan du også gøre det. Hyperscreen tilbyder uendelige muligheder for tilpasning af både passagerer og fører.
Ulemper ved Hyperscreen
Selv om det ser flot ud, kan Hyperscreen nemt blive afvist af mange, fordi det betyder, at næsten alle bilens funktioner kun kan styres direkte via skærmen. Dette giver masser af problemer, fordi systemer som dette har en tendens til at være alt for distraherende for mange bilister.
Hvis du ønsker at justere en simpel sædeposition, skal du desuden gå gennem flere menuer og undermenuer for at nå betjeningselementerne. Dette var ikke tilfældet for nogle få år siden, hvor man blot havde alle de nødvendige knapper lige ved sædet.
Alt dette kræver, at du fjerner blikket fra vejen, hvilket kan ende katastrofalt, hvis du lader dig rive for meget med. Endelig vil du ikke kunne styre vitale bilfunktioner, hvis skærmen af en eller anden grund dør, hvilket betyder, at dette system potentielt kan gøre dig strandet.
FAQ-afsnit
Hvor godt er Mercedes EQS?
Mercedes EQS er selve toppen af Mercedes’ ingeniørkunst både indvendigt og udvendigt, fordi den har flere sensorer og gadgets end 99 % af sammenlignelige biler derude. Det ydre er måske ikke det smukkeste, men det er funktionelt og i tråd med det, som Mercedes ønsker at opnå i fremtiden.
EQS er Mercedes’ flagskib for fremtiden, hvilket betyder, at der er gået meget forskning og udvikling i denne bil, hvilket gør det svært at konkludere, at EQS er en dårlig bil. Som sådan er det sikkert at sige, at EQS faktisk er en rigtig god bil, og du bør overveje den, hvis du er interesseret i at købe en EV.
Skal jeg købe Mercedes EQS?
Det afhænger af dit brugsscenarie, dit budget, og hvad du ønsker af en bil. Hvis du har en tendens til at køre din bil både på længere og kortere ture, kan EQS være et godt valg, fordi den udmærker sig på næsten alle områder.
Men selv indgangsmodellen koster omkring 100.000 dollars, og jo højere op i modelprogrammet du kommer, jo flere penge henter den fra din bankkonto.
Hvor hurtig er Mercedes EQS?
Mercedes EQS’ topfart er begrænset til 130 mph, fordi Mercedes vurderer, at det er det højeste, du kan køre uden at beskadige systemet eller miste for meget opladning. Topmodellen EQS 580 skulle nemt kunne nå 60 mph fra stilstand på omkring 4 sekunder.
Man kan roligt sige, at EQS ikke er nær så hurtig som de fleste performance sedan EV’er er i dag, men det er fordi Mercedes aldrig har haft til hensigt at gøre EQS til en performancebil. Mercedes siger dog også, at der sandsynligvis snart vil komme en komplet performance-version.