Anvendelsen af elbiler er blevet den største enkeltstående begivenhed, der har fundet sted i bilindustrien siden opfindelsen af forbrændingsmotoren. Elbiler er forbundet med mange fordele såsom statstilskud, alle former for skattelettelser, bedre effektivitet og lavere emissioner.
Alt dette gør dem mere og mere ønskværdige for mange potentielle kunder rundt om i verden, selv om den brugervenlighed, som EV’er har tendens til at have, ikke er i nærheden af ICE-biler. Det er dog en ret vanskelig opgave at opnå masseanvendelse af elbiler, fordi elbiler stadig er uden for de fleste menneskers prisklasse.
Dette burde ændre sig i de kommende år, når flere og flere producenter investerer i teknologier og batterier til elbiler, hvilket skulle gøre markedet mere konkurrencedygtigt og dermed sænke indgangsprisen. Uanset hvad er elbiler stadig mest forbeholdt de mest velhavende husholdninger.
De 10 % rigeste husstande i USA købte mere end 37 % af EV’erne i 2019, hvilket svarer til ca. 16 000 EV’er. De 10 % af de mindst velhavende husstande i USA købte kun 304 elbiler i 2019. Den generelle tommelfingerregel var: Jo lavere indkomstklasse, jo lavere var antallet af købte elbiler.
Elbiler købt pr. specifik indkomstklasse
Det kommer ikke som nogen overraskelse, at husstande med høj indkomst generelt køber flere biler sammenlignet med alle andre husstande i alle andre indkomstklasser derude. Forskellen mellem de øverste 10 % og de 10 % derefter er næsten dobbelt så stor som antallet af biler, når man tager i betragtning, at de rigeste 10 % købte omkring 16.000 elbiler i 2019, og de næste 10 % købte næsten det halve.
Disse talforhold har tendens til at følge den samme bane, jo lavere husstandsindkomst, hvilket perfekt viser, at EV’er stadig er forbeholdt de mest heldige. De øverste 10 % købte 39 gange så mange EV’er sammenlignet med de nederste 10 %, som kun købte et par hundrede af dem.
Det er værd at nævne, at antallet af biler, som en husstand normalt har, ikke varierer så meget for de 70 % af de mest velhavende husstande derude. Kun 30 % af de mindst velhavende husstande skaber en margen, der er stor nok til, at den skal nævnes.
Alt i alt er hver femte bil i en velhavende husstand en EV, mens husstande med lavere indkomst stadig primært køber benzin/dieselbiler, og det er ret sjældent, at man ser en EV under sådanne omstændigheder.
Elbiler købt pr. forskellige aldersgrupper
Et andet vigtigt aspekt at overveje, når man ser på, hvem der har tendens til at købe elbiler, er at se på specifikke aldersgrupper. Folk født mellem 1960’erne og 1980’erne kaldes ofte “generation x”, og det er dem, der køber de fleste elbiler, nærmere bestemt næsten 40 % af alle elbilskøbere er i denne aldersgruppe.
Millennials blev født efter generation X, nærmere bestemt mellem 1980’erne og midten af 1990’erne. De ligger tæt efter generation x, når det gælder køb af elbiler, da de køber omkring 35 % af alle elbiler derude.
Selv om disse demografiske data har en tendens til at skifte hurtigt, fordi flere og flere mennesker tager VE’er til sig, er det stadig et tegn på, at selv den ældre generation er glad for VE’er, hvilket ikke var noget, nogen havde forventet. Uanset hvad, forventes det, at den næste generation af bilister sandsynligvis vil være den generation, der køber den største mængde af EV’er derude.
Elbiler købt pr. specifik stat
Forskellige regioner i USA har forskellige perspektiver med hensyn til brugen af elbiler. Californien er den mest EV-orienterede stat i USA med en vis margin, fordi 45 % af alle 2018 EV’er registreret i USA blev registreret i det solrige Californien.
Florida og Washington er også mere og mere glade for elbiler, men de er ikke i nærheden af Californien, fordi ønsket om elbiler i Californien synes at vokse hurtigst. Et andet aspekt, der skal tages i betragtning, er den generelle tilgængelighed af EV’er i USA, for der er ikke mange af dem derude, ikke engang i 2021.
Californien bliver dog ved med at dominere EV-segmentet, fordi mere end 45 % af Tesla Model S-modellerne er bosiddende i Californien. Det skyldes især, at Californien tilsyneladende er den mest miljøbevidste stat i USA, og fordi de mennesker, der bor i Californien, har midlerne til at anskaffe sig en EV.
FAQ-afsnit
Giver det mening at købe en EV i 2021?
Svaret på dette spørgsmål afhænger af, hvor du bor, og hvordan du har tendens til at bruge din bil. Hvis du bor i stater som Californien eller lande som Norge, der har en veludviklet opladningsinfrastruktur, giver det mere mening at købe en EV end at købe en i Storbritannien, hvor opladningsinfrastrukturen er ret mangelfuld sammenlignet med lignende lande.
Du skal også overveje, hvordan du plejer at bruge din bil, fordi elbiler er bedst til bymiljøer. Hvis du bruger størstedelen af din køretid på motorvejen, er det bedre at vælge en ICE-bil, fordi disse stadig er overlegne, hvad angår bekvemmelighed.
Hvad er de bedste EV’er på markedet lige nu?
Den bedste all-around EV på markedet lige nu er Tesla Model 3, fordi den kombinerer relativ værdi med en fantastisk EV-platform. Model 3 er stor nok til at være en anstændig cruiseren, men ikke overdrevet, hvilket også gør den til en fantastisk bybil.
Hvis du vil have en billig, men kompetent EV, skal du sørge for at tjekke enten Hyundai Kona eller Chevy Bolt. Hvis du vil have en high-end EV, der er fyldt med alle mulige gadgets og smarte ting, skal du se nærmere på Porsche Taycan.
Bliver elbiler billigere i fremtiden?
EV’er vil sandsynligvis falde i pris i de kommende år, fordi priserne for at udvikle en EV sandsynligvis også vil falde. Fordi markedet for elbiler stadig er i sin vorden, er bilproducenterne ikke i stand til at levere elbiler, der kan sammenlignes med deres tilsvarende biler med motor med indre brændstof set ud fra et pris- til hvad-du-får-for-prisen-perspektiv.
ICE-biler har været i produktion i lang tid, hvilket betyder, at de fleste bilproducenter har fundet måder at sænke produktionsomkostningerne på, og fordi ICE-biler stadig overpriser EV’er med en enorm margen. Endelig falder omkostningerne i forbindelse med batteriudvikling også hurtigt, hvilket også burde sænke prisen på næste generation af elbiler, hvis alt går efter planen.