Hybridmarkedet er langsomt begyndt at blive mættet, og der findes derfor mange hybridbiler, og nogle af dem er bedre end andre. Så meget som for næsten 12 år siden nu blev Chevy Volt den allerførste produktions Plug-in hybridbil i USA, og frem til 2019 er der solgt hele 5,4 millioner hybridbiler.
I øjeblikket anses 400 miles på en enkelt for at være imponerende for en EV, men en hybrid kan gå langt videre end det. Når det er sagt, er Kia Optima Hybrid vurderet til 713 miles, mens Hyundai Ioniq Blue Edition, som kan gå så langt som 700 miles.
Bag 700-mile-klubben følger Toyota Camry Hybrid LE med et maksimum på 689 miles, mens dens Prius Eco-bror er vurderet til 655 miles. Chevy Malibu Hybrid er vurderet til 637 miles og SUV’en med den længste rækkevidde går titlen til Kia Niro FE, som kan klare 618,8 miles.
Det er værd at nævne, at disse estimater for rækkevidde for det meste er forbundet med bykørsel, fordi hybridbiler har tendens til at lide på motorvejen. Hvis du undrer dig over, hvilken hybridbil der har den længste elektriske rækkevidde, er det BMW i3 med en rækkevidde på 153 miles, mens Honda Clarity på andenpladsen kun kan klare 47 miles.
Kia Optima Hybrid
Kia Optima Hybrid har kun gennemsnitlige hybrid EPA-bedømmelser for hybridbiler med 39MPG i byen, 45MPG på motorvejen og 41mpg kombineret, men hvor Optima tager det er den 16-gallons brændstoftank. Ud over effektivitet tilbyder Optima flere ønskværdige bekvemmeligheder og luksusfunktioner til en overkommelig pris.
Android Auto, Apple Car Play, et bakkamera og en 7″ touchscreen er standard, mens du kan vælge masser af ekstra udstyr. Pladsen er nådig både med hensyn til passagerer og bagage, og Optima ser også godt ud.
Honda Ioniq Blue Edition
Hyundai Ioniq Blue er en af de mest prisvenlige hybridbiler på markedet. Selv om Ioniq kun har en 12-gallon-tank, giver den 57 MPG i byen, 59 MPG på motorvejen og 58 MPG kombineret, hvilket gør Ioniq til den mest effektive hybrid hatchback ud af hele IONIQ-familien.
Ioniq Blue koster ca. 23.000 dollars, og den leveres som standard med to-zone klimaanlæg, en 7″ touchscreen, Android Auto, Apple CarPlay, Bluetooth, keyless go og High Def-radio. Ioniq er en perfekt hybridbil til en person, der ønsker en god bybil til ikke så mange penge.
Toyota Camry Hybrid LE
Honda Camry Hybrid LE er en af de bedste hybridbiler til langdistancekørsel. Med en 51MPG by rating, 53MPG motorvej rating, og 52MPG kombineret, Camry LE er god for omkring 689 miles, hvilket gør det til den bedste langdistance bil Toyota gør i øjeblikket.
Hvis du kombinerer det med standardsikkerhedspakker, der omfatter funktioner som adaptiv fartpilot, automatisk fjernlys, vognbaneføring, fodgængerdetektion og meget mere, er Camry en fantastisk familiebil med en lige så imponerende langdistanceprofil.
Toyota Prius ECO
Det er umuligt at tale om effektivitet uden at nævne Toyota Prius. Selv om Prius ikke længere er den mest effektive bil i USA, er den stadig i top-5 i næsten alle effektivitetskategorier. Med et maksimum på 58 MPG og en 11,3 gallon benzintank er Prius ECO god for 655 miles.
Toyota Prius er en bil, som alle kender for sin pålidelighed, effektivitet og kedsomhed. Så hvis det er noget, du er til, skal du sørge for at tjekke Prius Eco ud.
Chevrolet Malibu Hybrid
Chevrolet Malibu Hybrid er en af de bedste amerikansk producerede biler til langdistancekørsel, fordi Malibu Hybrid er vurderet til at have en rækkevidde på 637 miles. EPA-værdierne er 49MPG by, 43MPG landevej og 46MPG kombineret, hvilket gør Malibu til en anstændig udfordrer. Du skal dog også overveje den 13 gallon store brændstoftank.
Udover effektivitet i massevis er Malibu ligesom alle andre Chevy Malibu’er derude. Det betyder, at den er standard med masser af nyttigt udstyr som Android Auto, Apple Car Play, Wifi-Hotspot og en nyligt redesignet 8″ infotainment-bredskærm. Hvad angår udseendet, ser Malibu bedre ud end stort set alle andre biler på denne liste.
FAQ-sektion
Er hybridbiler gode til langturskørsel?
Hybridbiler er ikke gode til langturskørsel, fordi de tilbyder mindre elmotorer, som i teorien skulle tage belastningen fra forbrændingsmotoren. En mindre elmotor er imidlertid ikke i stand til at drive en bil af en anstændig størrelse i længere tid med konstant motorvejskørsel.
Det betyder, at størstedelen af belastningen vil blive lagt på forbrændingsmotoren, hvilket vil gå ud over effektiviteten. Desuden er regenerationsbremsning stort set ubrugelig ved motorvejskørsel, og det samme gælder for den elektriske tilstand.
Hvordan kan man øge rækkevidden på en hybridbil?
For at maksimere rækkevidden af en hybridbil skal du køre jævnt med konstant hastighed uden at ramme hastigheder på over 60 mph. Du bør maksimere regenbremsningen, hvilket betyder, at du skal aktivere den mest aggressive regenbremsningstilstand og forsøge at undgå at bruge friktionsbremser, hvis det er sikkert at gøre det.
Desuden bør du bruge klimaanlægget konservativt og forsøge at holde vinduerne lukkede. Sørg for ikke at overfylde bilen, da øget vægt er hårdt for effektiviteten. Udskift dine dæk med de anbefalede intervaller for at opnå den bedste friktion. Vigtigst af alt, vær venlig mod dit batteri, da batteridegradering over tid er yderst relevant.
Kan man tune en hybridbil?
En hybridbil kan faktisk tunes for at give mere effekt, men denne proces kræver lidt mere finesse og engagement. Hvis du ønsker at øge ydelsen i en velbrugt hybridbil med et højt kilometertal, er det bedst at udskifte batterierne, da batterierne har en tendens til at blive nedbrudt med tiden.
Selve elmotoren kan også tunes, men det er ikke tilrådeligt, da det kan ødelægge hybridsystemet, hvis det ikke gøres korrekt. Den nemmeste og mindst skadelige måde at tuning en hybrid på er at tune motoren eller installere en anden remap på ECU’en, men dette vil hæmme effektiviteten.