Hybridbiler er lavet for at være effektive, hvilket normalt betyder, at de er ret kedelige og langsomme. Men ikke alle hybridbiler er lige gode, og nogle af dem er de mest kraftfulde biler i verden.
Selv om de hurtigste biler i verden er elektriske, og de biler med den højeste topfart udelukkende drives af forbrændingsmotorer, er disse hybridbiler ikke langt fra dem. Den kraftigste hybridbil i verden er Koenigsegg Regera, en svensk hyperbil, der koster svimlende 2 millioner dollars.
Den næststærkeste hybridbil i verden er den fantastiske Ferrari SF90 Stradale, som koster lidt over 600.000 dollars. Den tredje mest kraftfulde hybridbil i verden er den endnu flottere Ferrari LaFerrari, som nu koster 2-3 millioner dollars.
Næste på listen er McLaren P1 til 1,5-2 millioner dollars, en britisk hyperbil, der er lavet til at konkurrere med Ferrari LaFerrari, og en anden utrolig kraftfuld hybridhybridhyperbil, Porsche 918 Spyder til 1 million dollars.
Koenigsegg Regera
Koenigsegg er en svensk bilproducent, der er kendt for at udvikle uhyrlige hyperbiler til flere millioner dollars, og Regera er helt sikkert en af dem. Den drives af en egenudviklet 5.0L V8 med dobbelt turboladet motor på 5,0 liter kombineret med to elmotorer med en samlet effekt på lidt over 1500 hk eller 1119 kW.
Den sande festbrik i Koenigsegg Regera er dog ikke selve motoren, men snarere en revolutionerende gearkasse, som Koenigsegg kalder ”Direct Drive”. Direct Drive forvandler Koenigsegg Regera praktisk talt til et enkelt gearet raketskib, der kan køre 250 mph.
Ferrari SF90 Stradale
Fra Modena i Italien kommer den mægtige Ferrari SF90 Stradale. Denne tour de technology viser, hvordan en Ferrari fra fremtiden ser ud. Et helt opdateret interiør med futuristiske skærme og state-of-the-art teknologier får SF90 til at føles som en Grand Tourer superbil fra fremtiden.
Takket være den 4,0 l twin-turbo V8-motor med dobbelt turbo og to elmotorer yder SF90 dog 986 hk, hvilket placerer SF0 som nummer 2 på listen over de mest kraftfulde hybrid-superbiler. SF90 betragtes som et aktuelt Ferrari-flagskib, men næsten alle er enige om, at SF90 langt fra er lige så eftertragtet som LaFerrari.
LaFerrari
Selv om SF90 tilbyder mere kraft, tilbyder den nu ikoniske LaFerrari mere af alt andet. Med en pris på 1-2 millioner dollars er LaFerrari en af de dyreste Ferrari-modeller nogensinde, men efterspørgslen efter LaFerrari var så stor, at brugtpriserne steg til 5-6 millioner dollars for Aperta-versionerne.
LaFerrari var en del af en såkaldt ”hellig treenighed af hyperbiler”, som også består af McLaren P1 og Porsche 918 Spyder. Kraften kommer fra en skrigende 6,5L naturligt aspireret V12-motor, der er parret med et par elmotorer til en samlet effekt på 963 hk.
McLaren P1
McLaren P1 er uden tvivl den bedste McLaren-model siden brandets genfødsel. Takket være et truende design og en baghjulstrukket platform fik P1 kælenavnet ”The Widowmaker”. Det er bare trist, at alle de nyere McLaren-hyperbiler ikke er i nærheden af P1, når det kommer til spænding.
Hvad angår kraft, skubber P1 en kombineret 916 hestekræfter ud af en 3,8 liters twin-turbo V8-motor og et par elmotorer. Denne motor er koblet til en lynhurtig 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse med lanceringskontrol.
Porsche 918 Spyder
Porsche 918 Spyder er sandsynligvis en af de bedste superbiler, der nogensinde er kommet ud af Tyskland, og den er et syn at se. Ud af ”Hyperbilernes hellige treenighed” er 918 den med flest hurtigste omgangstider sammenlignet med P1 og LaFerrari, og alt dette samtidig med at den er den mest komfortable af de tre.
918 har en 4,6 l V8-motor med naturlig indsugning kombineret med et par elmotorer, der tilsammen yder 887 hk. Det bedste ved 918 er, at den er den mest komfortable bil af trioen, og den kan også bruges som roadster, hvis du vælger at tage de aftagelige tagpaneler af.
FAQ-afsnit
Hvor vigtige er hestekræfter og drejningsmoment?
Det afhænger af, hvad du ønsker af en bil. For at være ærlig er biler i bund og grund transportmidler, der har brug for mindre end 200 hk for at gøre alting på en lovlig måde. Men hvis du udelukkende ser på biler ud fra fornuft og logik, er disse biltyper ikke noget for dig, og det er helt okay.
Hestekræfter og drejningsmoment er vigtige for dem, der nyder at køre i en kraftfuld bil, en bil, der får dem til at føle, at de har kontrol over noget betydeligt og fuld af grunt. Hvis du elsker at tilbringe tid på racerbaner eller dragstrips, er kraft og drejningsmoment ekstremt vigtige, og det bør de også være.
Er elbiler bedre racerbiler?
Siden introduktionen af Formel E-racerorganisationen er mange mennesker begyndt at stille spørgsmål om, hvorvidt elbiler er fremtiden for racerløb. Uanset hvordan man ser på det, er elbiler mere kraftfulde, de tilbyder 100 % kraft på et hvilket som helst tidspunkt, de er mere jævn i det hele taget, og de har ikke brug for så meget vedligeholdelse.
Men elbiler mangler følelser, og det er bare virkeligheden. Er det virkelig racerløb, hvis der ikke er tordnende motorlyde, og hvis alt ikke lugter af brændstof og gummi? Det følelsesmæssige aspekt af racerløb kan ikke kopieres med elbiler, men det betyder ikke, at EV- og ICE-racerløb ikke kan eksistere side om side.
Hvad kendetegner en god hybrid?
Efter at have diskuteret de mest kraftfulde og mindst effektive hybrider på markedet er det tid til at diskutere, hvad der gør en god hybrid til en god hybrid. Selv om disse førnævnte biler er fantastiske i næsten alle henseender, er de ikke det, som en ægte hybrid skal være. De bør primært fokusere på effektivitet og mangel på skadelige emissioner, ikke på kraft og hastighed.
Som sådan er en god hybrid en bil, der på en smart måde skifter mellem forbrændingsmotoren og elmotoren for at opnå de bedste effektivitetsgrader derude. En god hybrid er en bil, der er så smidig, at man kan forveksle den med en fuld elektrisk bil.