Siden mærkets fødsel har kun Mercedes McLaren SLR været udstyret med butterflydøre. Nogle bilproducenter som McLaren bruger sommerfugledøre på alle modeller, men Mercedes besluttede, at kun SLR’en skal have sommerfugledørbehandling på grund af sjældenheden og nyhedsfaktoren.
Mercedes har kun lavet få supersportsvogne i løbet af mærkets moderne historie, og det er ret tydeligt, at Mercedes kan lide at tage sig god tid, før den udgiver en ny superbil. Gullwing-dørene, der blev berømt af 300SL’eren fra 1950’erne, er også kun set to gange, nemlig i SLS og 300SL’eren.
Men Mercedes vil snart frigive den ultralimiterede, ultrakraftige AMG Project 1-hyperbil, som også forventes at benytte sig af sommerfugledørernes design. Mercedes beholder sommerfugle- og gullwing-dørene kun til de mest specielle biler.
Mercedes McLaren SLR
I 2003 har Mercedes afsløret Mercedes McLaren SLR, en supersports-GT udstyret med en 5,4L V8-motor, der yder 626 hk og 780 Nm drejningsmoment. Bilen blev tilbudt med en 5-trins automatgearkasse, og den klodsede forældede gearkasse er årsagen til, at SLR’en ikke er steget voldsomt i værdi de seneste år.
I dag kan du købe en Mercedes Benz E-Klasse sedan med lignende effekt, men tilbage i 2003 var SLR en af de mest kraftfulde biler på markedet, og helt sikkert den mest kraftfulde superbil med automatisk transmission i begyndelsen af 2000’erne.
Mercedes købte 40 % af McLaren F1-teamet, og SLR var en bil udviklet i fællesskab af McLaren og Mercedes. Den oprindelige idé om at bygge SLR’en strakte sig tilbage i 90’erne, og Mercedes afslørede Vision SLR-konceptet i 1999, og Vision SLR-konceptet var grundlaget for den kommende SLR super GT.
SLR’en var udstyret med sommerfugledøre, et dørdesign, der ikke blev forbundet med Mercedes, men snarere med McLaren. I 90’erne var McLaren F1 den mest avancerede og hurtigste superbil i verden, og den blev også tilbudt med butterflydøre.
Mercedes AMG Project 1
I 2017 afslørede Mercedes AMG Project 1, en hybridhybridhyperbil, der har til formål at introducere toppen af Mercedes Benz F1-ydelsesteknologi i en vejbil. Mercedes planlægger kun at sælge 275 enheder, og priserne på disse forventes at overstige 3 millioner dollars.
Leveringerne af Project 1 vil begynde i 2022, og det er svært ikke at blive imponeret over de rene præstationsdata for en så vanvittig vejbil. Project 1 drives af en F1-afledt 1,6L V6-turbomotor på 1,6 liter kombineret med 4 elmotorer.
Effekten er på over 1.000 hk, en 0-60-tid på under 3 sekunder og en topfart på langt over 210 mph. Project 1 blev bygget helt af kulfiber, hvilket sikrer stor chassis stivhed og lav egenvægt.
Project 1 er også udstyret med butterflydøre, og grunden til dette er enkel. Denne bil er utrolig speciel, så for at få dørene til at skille sig ud, var et sommerfugle-design den eneste mulighed. Project 1 vil helt sikkert gå ind i historiebøgerne som en af de største hyperbiler i den moderne tidsalder.
Gullwing-døre
Gullwing-dørdesignet, også kendt som Falcon-døre, er en automobilbetegnelse for et specifikt design af top-vingede døre, som Mercedes debuterede med i 1950’erne i 300SL’eren. Disse døre blev også senere genindført med SLS AMG, som på en måde var en åndelig efterfølger til 300SL og en erstatning for SLR som den definitive Mercedes-superbil.
300SL anses nu for at være en af de mest eftertragtede klassikere, og en ordentlig 300SL vil koste dig millioner af dollars. Det er værd at nævne, at SL også blev tilbudt som roadster, og Roadsteren var ikke udstyret med Gullwing-dørene på grund af den manglende mulighed for at dørene kunne hænge i top.
SLS repræsenterer et af de største hits i Mercedes Benz’ diskografi, da alle SLS-modellerne oplever en støt stigning, når det gælder værdi, og topmodellen SLS AMG Black Series anses af mange for at være en af de bedste Mercedes-superbiler nogensinde.
FAQ-afsnit
Er der andre mærker, der bruger butterflydøre?
Butterfly-dørdesignet er ret almindeligt på de fleste superbiler. Lamborghini bruger et lignende dørdesign, der er kendt som saksdøre, og Ferrari bruger kun sommerfugledøre på de mest specielle modeller som LaFerrari eller Ferrari Enzo.
McLaren bruger måge-vingedøre til alle de modeller, de nogensinde har introduceret, Maserati bruger måge-vingedøre, og den nye Ford GT bruger også måge-vingedør designet. BMW bruger også måge-vingedør designet på den hybriddrevne BMW i8.
Hvad er fordelene ved måge-vingedøre?
Det er klart, at butterfly-dør designet er cool, og det er hovedårsagen til, at mange af de førnævnte superbiler er udstyret med butterfly-døre. Men det er ikke den eneste grund, for sommerfugledøre er også tophængsler, og de åbner på en måde, der sikrer en nem ind- og udstigning.
Desuden kræver butterflydøre langt mindre plads for at åbne helt, hvilket sikrer, at du vil kunne stige ud af bilen uden at bekymre dig om at smække dørene ind i bilen ved siden af dig. Desuden åbner butterflydøre også op, hvilket også sikrer, at du heller ikke rammer kantstenen.
Hvorfor er der ikke måge-vingedøre på almindelige biler?
måge-vingedøre er en superbils-ting. Ingen andre almindelige forbrugerbiler tilbydes med butterflydøre. Og det skyldes, at dørene på superbiler normalt er længere end normalt, og hvis man udnytter et normalt bildesign i en bil med længere døre, kan det i alvorlig grad påvirke bilens praktiske anvendelighed.
Så der er ingen grund til at bruge butterflydøre på normale biler, desuden åbner butterflydøre op, hvilket betyder, at hvis du har noget opbevaret i dit dørrum rum, vil det sandsynligvis flyve ud, når du åbner døren. Desuden er butterflydøre alt for excentriske til kedelige hverdags-Honda’er og Toyota’er.