Tilbage i 1984 kom Jeep med Jeep Cherokee XJ, og mange mener, at dette er den allerførste SUV i historien. Siden da er SUV’er blevet bedre og bedre, men nogle af dem har ikke leveret varen, selv efter årtiers forskning og udvikling.
Vi lever i en SUV-æra, og det betyder, at der er masser af gode SUV-muligheder derude, nye eller brugte. Men før du går ud og begynder at lede efter din næste 4×4, skal du sørge for at springe disse over for at leve et sundere og stressfrit liv.
Listen starter med 2005 V6 Chevy Equinox fra 2005, Buick Enclave fra 2008/09 og Dodge Durango fra 2011/2013. Desuden bør du også springe Ford Explorer 2002-2004, Honda CR-V 2015 og en hel del Jeep Cherokee-modeller over.
Startende med den almindelige 2014/15-model, efterfulgt af 2014/15 Grand Cherokee 2014/15 og 02/07 Jeep Liberty. Derudover bør en 2012-2014 Kia Sorento undgås for enhver pris. Det samme gælder for 2005-2008 Nissan Pathfinder og 2006-2008 Toyota RAV-4.
2005 V6 Chevy Equinox
Chevy Equinox virker som et rimeligt billigt alternativ til mange nyere kompakte SUV’er. Generationen fra ’05, der er drevet af en 3,4L V6’er, er dog kendt for at fungere dårligt på grund af et defekt kølesystem. Selv om problemet måske ikke ser så alvorligt ud, kan det nemt sprænge motorens hovedpakning.
Hvis dette sker, hvilket det vil gøre, betyder det, at du sandsynligvis kigger på en komplet motorombygning eller udskiftning, og det er sikkert at sige, at en brugt 05 Equinox ikke rigtig er en dyr bil nu om dage for at en motorombygning giver mening. Bare undgå det og spar dig selv for hovedpine.
2011-2013 Dodge Durango
En Dodge Durango er en ret populær SUV, men nogle modelår bør undgås for enhver pris. 2011-2013 Durango er plaget af et velkendt TIPM-problem (Totally integrated power module), som resulterer i alle mulige elektriske problemer og funktionsfejl.
Dodge har endda tilbagekaldt en masse 2011-2013-modeller af netop denne grund, og den bedste idé ville være at springe disse modelår helt over. Du bør også springe Durango-modellerne fra 1999-2000 over, fordi de var udstyret med utroligt upålidelige motorer.
2000-2004 Ford Explorer
Vi ved alle, at en Ford Explorer har en tendens til at have et problem, men 2000-2004-modellen er berømt for en ekstremt elendig transmission. Ifølge et par velrenommerede kilder sagde selv en Ford-forhandler, at op til 10 % af disse Explorer-modeller har problemer med transmissionen, lige fra hårde gearskift, glidende gear og mange andre transmissionsproblemer.
Nogle ældre modeller er kendt for at fejle helt, og som sådan bør de alle bare undgås. Det er meget svært at retfærdiggøre en komplet ombygning af en transmission efter kun 50-100k miles. For at være helt ærlig bør en velopbygget bil ikke have brug for en transmissionsudskiftning selv med det dobbelte af dette beløb.
2014-2015 Jeep Grand Cherokee
Selv om Jeep angiveligt opfandt SUV’en, ser det ud til, at de et eller andet sted på vejen har glemt, hvordan man laver en SUV. Tilbage i 2014-2015 har de allerede nævnte FCA TIPM-problemer fra FCA også plaget Grand Cherokee. Durango var fejlbehæftet mest på grund af TIPM-problemet, men Cherokee har langt flere problemer end det.
Hovedproblemet er transmissionen, fordi nogle Grand Cherokee-modeller er kendt for bare at begynde at rulle, selv når de er i parkeringstilstand. Der er sket et par tragiske hændelser, som har været forbundet med netop dette problem. Udover dette har Grand Cherokee også haft problemer med at holde sig på jorden, fordi nogle af disse formåede at ende på taget.
2006-2008 Toyota RAV 4
Det er svært at tro, at enhver Toyota-model, og slet ikke RAV4, skal undgås. Desværre havde selv Toyota tilbage i tiden problemer, der var alvorlige nok til at ødelægge en bestemt model fuldstændigt. Modellerne fra 2006-2007 og 2008 har været kendt for at bruge alt for meget olie, så meget at det nogle gange er svært at følge med.
Ifølge et par rapporter var så meget som en fjerdedel af olien væk efter blot 1000 miles eller deromkring. Selv om Toyota aldrig helt har erkendt dette som et problem, er det bare bedst at undgå denne RAV4-model, ingen grund til at kaste terningerne.
FAQ-afsnit
Er det rigtigt, at nogle modeller bør undgås helt?
Stort set alle SUV’er på denne liste har en veldokumenteret historie med forskellige problemer, men lister som disse bør kun tjene som et vejledende punkt for dem, der er interesseret i, hvad de skal holde øje med. Sandheden er, at hver bil er unik, og uden en ordentlig inspektion bør alle brugte SUV’er undgås.
Når det er sagt, hvis den pågældende bil er relativt ny og sælges af en velrenommeret forhandler, er der gode chancer for, at bilen er i god stand. Hvorom alting er, er det altid en god idé at grave lidt dybere i hver enkelt bil, før man trykker på aftrækkeren og køber den.
Er en bil efter tilbagekaldelse sikker at købe?
Det er ingen hemmelighed, at mange modeller gennemgår en tilbagekaldelse eller to, og det kan være fristende at se sådanne biler blive solgt til en meget lavere pris end før. Det hele afhænger dog af, hvad tilbagekaldelsen var for. Hvis det bare er et rutineproblem, der ikke påvirker noget andet, og som nemt kan løses, så er sådan en bil et røverkøb.
Men hvis sådanne problemer var forbundet med mange andre vitale systemer i bilen, er det bare bedst at undgå disse biler, og måske overveje dem nogle gange i fremtiden, hvis alting går i orden.
Hvad er den værste SUV i historien?
Det er svært at udpege en enkelt model som den værste SUV gennem tiderne, men hvis jeg skulle vælge, ville jeg sige, at det er Pontiac Aztek. For det første ser Aztek’en forfærdelig ud, selv Heisenberg selv kunne ikke hjælpe. For det andet så interiøret mærkeligt ud, og det var billigt og absolut kedeligt.
For det tredje, og vigtigst af alt, gennemgik Aztek’en adskillige tilbagekaldelser, og et par af dem var faktisk alvorlige. Aztek var dødsdømt fra starten, og efter kun ca. 5 år blev projektet skrottet, og Aztek var heldigvis ikke mere.