Hvilken BMW-motor er den bedste?

Hvilken BMW-motor er den bedste?

BMW har gennem årene udviklet mange firecylindrede motorer og har gjort en forskel på markedet. De er dog bedst kendt for deres sekscylindrede inline-motorer, som har gjort mærket til det, det er i dag. BMW’s S54-motor er blandt eksperter kendt som deres magnum opus af motorer.

Hvorfor er BMW S54-motoren så speciel?

Når vi leder efter den bedste BMW-motor, er vi på samme tid på udkig efter kraft, hastighed og pålidelighed. S54-motoren er det højere niveau med hensyn til effekt ved siden af BMW M54-motoren, som generelt bruges i E46 M3- og Z3M-modellerne. S54 er et 6-cylindret bæst på 3,25 liter med dobbelt vanos og øget kompressionsforhold i forhold til tidligere modeller.
S54 er en M3 l6-motor med naturlig indsugning og 320 hk, som blev brugt i sports-BMW’er i begyndelsen af 2000’erne. Ulempen ved en motor med naturlig indsugning er, at det er ret dyrt at øge dens effekt.
Det er muligt at turbolade motoren, men det koster ret meget. Hvis der foretages modifikationer, kan S54 nå helt op på 600 hk. Hestekræftrekorden indehaves af en motor, der er boostet til 902 hk med et drejningsmoment på 664 lb-ft.

BMW-biler med S54-motor

Den sekscylindrede S54-motor med seks cylindre anvendes i en lang række BMW’er fra 2000 – 2011. De modeller, der brugte denne fantastiske motor, er som følger:
● 2000 – 2002: E36, 37, 38 Z3M
● 2000 – 2006: E46 M3
● 2002 – 2011: MF3 Roadster Wiesmann
● 2003 – 2004: M3 CSL E46
● 2006 – 2008: E86 og E85 Z4M

  Hvorfor er BMW-ratet stift?

BMW’s S54-motor pålidelighed

Når vi taler om pålidelighed, så er S54-motoren uden tvivl den mest pålidelige BMW M-serie-motor, der nogensinde er produceret. Når man taler om pålidelighed, skal man naturligvis tage hensyn til vedligeholdelse og service, da de spiller en stor rolle for at holde en motor kørende uden problemer.
Alle motorer ældes, selv S54. Vi har dog set denne motor holde i mange år med kun få almindelige vedligeholdelsesindgreb, der er nødvendige.

Hvor længe holder en S54-motor?

S54-motoren har begrænsede konstruktionsfejl, og de er sjældent fatale. De fleste af disse sportsmotorer holder hele vejen op til 100.000 – 125.000 miles. Nogle S54-motorer har holdt mere end 250.000 miles.
Når du har passeret mere end 80.000 miles på en BMW, vil du højst sandsynligt ønske at skifte motorens stanglejer, timingkæde og spændingsruller.

Almindelige S54-problemer

Selvfølgelig er der nogle motorproblemer. Som med enhver motor derude skal du være forberedt på vedligeholdelsen og vide, hvilke problemer der kan opstå. De mest almindelige problemer med S54-motoren er problemer og svigt med vanos-oliepumpeenheden. Det vil koste dig mellem 1.000 og 2.000 dollars at reparere det.
Vandpumpen er et andet almindeligt element, der går i stykker i de fleste BMW’er, og den skal udskiftes hver 100.000 miles. Disse varierer mellem $400 og $800, og der er endda nogle DIY-muligheder under $300.
Hvis din bil blev fremstillet mellem 2000 og 2003, og den har en S54-motor, kan du også have problemer med stanglejerne. Denne del er blevet repareret for motorer produceret i andre år.

  Hvilken BMW har en V12-motor?

Sådan vedligeholder du din BMW S54-motor korrekt

Som de fleste BMW-motorer skal du skifte din vandpumpe hver 80.000 eller 100.000 miles. Udskift dine stanglejer ved samme kilometerstand som vandpumperne. Olieskift anbefales generelt hver 5.000 miles, men skift dem senest hver 7.500 miles.
Dine tændspoler og tændrør skal udskiftes mindst én gang hver 50.000 miles. Og sidst men ikke mindst skal remskiverne og remmene på din S54-motor udskiftes mindst én gang hver 100.000 miles.

Andre bemærkelsesværdige BMW-motorer

S62-motor

Dette næsten fem liters V8-monstrum gør BMW E39 M5 til den bestialske sportsvogn, som den er kendt for at være. Det er en sugemotor, der blev produceret mellem 1995 og 2005. Den fås i 8 forskellige varianter, der spænder fra 3.498 cc til 4.941 cc i S62SB50. S62-motoren blev i høj grad brugt i BMW 5-serien (E39) fra 1996-1998 samt BMW 7-serien (E38). Disse motorer har siden da vundet popularitet og er blevet betegnet som skudsikre.

N55-motor

N55-motoren blev erstattet af den nyere og kraftigere B58-motor i senere modeller. N55 var det, der var et godt argument for at bruge direkte indsprøjtede, turboladede lige sekscylindrede motorer med turboladning i BMW. Denne motor led under mange fejl, men viste et højt præstationsniveau.

S65-motor

Dette er endnu en V8-motor med naturlig indsugning, som var ret innovativ, idet den tog V10 Formel 1-teknologien og gjorde den til sin egen ting, der fungerede i en sportsvogn. Det er en mindre og lettere motor, der passede til M3 BMW’erne på det tidspunkt. Med en højeste omdrejningshastighedsgrænse på 8.400 omdrejninger i toppen er den lyd, som denne motor laver, forbløffende.

  Det bedste sted at købe en brugt BMW

BMW motor FAQ

Hvor bliver motorerne til BMW fremstillet?

Motorerne til BMW-biler fremstilles og samles generelt i München i Tyskland. BMW 3-serie blev efterhånden så populær, at BMW ikke kunne følge med efterspørgslen og måtte udvide produktionen i Regensburg i Bayern.

Er BMW-motorer gode?

På trods af mange meninger om BMW’s pålidelighed har BMW-motorerne skabt sig et navn for sig selv. Stor ydeevne og hastighed er alt, hvad de går op i. Fra lige sekscylindrede motorer med seks cylindre til vanvittigt kraftige V8- og V12-motorer har BMW gjort det hele gennem mange år med at give offentligheden, hvad den ønsker – køreglæde i topform. Ja, BMW-motorer er gode.

Er BMW’s straight six-motor god?

V6-motorer er gode til mindre sportslige biler, som dem, BMW ynder at lave. Den særlige form, som den sekscylindrede V6-motor med seks cylindre har, åbner plads under motorhjelmen til modifikationer og turboer. Ikke nok med det, V6-motorerne er monteret meget lavere, hvilket yderligere sænker bilens tyngdepunkt.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z