Parkeringsassistent er et begreb, der almindeligvis henviser til en bestemt type førerassistentsystem. Disse systemer er udviklet til personer, der ikke har tilstrækkelig selvtillid og/eller erfaring, når det gælder parkering, især parallelparkering.
I mange år har disse systemer kun været forbeholdt luksusbiler, men i det sidste årti er disse systemer trængt ned til mere prisvenlige kompaktbiler, herunder hatchbacks, små sedans og små SUV’er.
Nogle hatchbacks som Ford Fiesta, Ford Focus, VW Polo, Audi A3, VW Golf og Nissan Leaf er alle udstyret med disse funktioner, og hvis du har problemer med at parkere en så lille bil, bør du helt sikkert sætte kryds i de relevante kasser, når du vælger ekstraudstyr.
Hvis du er mere til kompakte sedaner, vil du blive glædeligt overrasket over, at næsten alle konkurrerende kompakte sedaner tilbyder parkeringsassistent. De mest populære kompakte sedaner, der har parkeringsassistent, er Tesla Model 3, Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes Benz C-klasse, Toyota Prius, Jaguar XE og mange andre.
Hvis du ønsker en mindre SUV, der tilbyder parkeringsassistent, er VW T-Cross, Jeep Compass, Peugeot 2008, Ford Puma eller Toyota RAV de billigere muligheder, og Audi Q5/Q3, BMW X1/X3, Mercedes GLA/GLC, Volvo XC40 eller Range Rover Velar er de mest populære luksusalternativer.
Bedste små hatchbacks med parkeringsassistent
Små hatchbacks er ikke, hvad de plejer at være. I dag kan du vælge en hatchback med næsten det samme sæt af muligheder, som kun var tilgængelige for flagskibsmodeller for et par år siden. Hvis du primært kører rundt i byen, og du ikke har brug for meget ekstra plads til last eller passagerer bagi, er en hatchback sandsynligvis den bedste løsning.
Og der er ikke mange muligheder derude, der giver så god værdi som Ford Fiesta. Fiestaen kan udstyres med parkeringsassistentfunktioner, og kombineret med parkeringssensorer og et godt udsyn er det en leg at parkere Fiestaen. Det samme gælder for Focus, selv om Focus er lidt større og lidt dyrere.
Men hvis du sætter pris på europæiske mærker, og du ikke vil betale en formue, har VW dækket dig ind med den helt nye VW Polo eller VW Golf. Disse to er værdimesterne, når det gælder europæiske biler, og takket være en nylig komplet revision kan de begge fås med avancerede parkeringsassistentfunktioner.
Hvis du vil bruge færrest penge og stadig nyde godt af sofistikerede parkeringsassistentteknologier, bør du vælge Nissan Leaf, da Leaf tilbyder Nissans avancerede ProPilot Park, som praktisk talt parkerer bilen helt. Luksusalternativet i dette segment er den helt nye Audi A3, da A3 tilbyder alle de nødvendige teknologier, du har brug for.
Små sedaner med parkeringsassistent
Som tiden går, bliver bilerne en smule større udvendigt med hver nyere generation og meget større indvendigt takket være avanceret pladsforvaltning. Det betyder, at du med den nye BMW 3-serie får en plads, der er sammenlignelig med en BMW 5-serie fra 10 år siden, så det giver god mening at overveje en mindre sedan som dit næste køb.
Tesla Model 3 er nok den mest rumlige af slagsen, og den er en fantastisk bil. Takket være Smart Summon-funktionen kan Model 3 ikke kun parkere sig selv, men den kan også nærme sig og forlade parkeringspladsen autonomt og er den bedste selvparkerende EV-bil på hele markedet for kompakte sedaner.
Den bedste lille sedan med forbrændingsmotor er sandsynligvis den helt nye Mercedes Benz C-klasse, da den nye C-klasse nærmest virker som en skrumpet udgave af den mægtige Mercedes S-klasse. C-Klassen er udstyret med Active Parking Assist-teknologien, som giver avancerede selvparkeringsmuligheder ved blot et tryk på en knap.
Hvis du vil have den billigste løsning, skal du vælge Toyota Prius, da denne uhyre dygtige og sofistikerede maskine også er udstyret med aktive parkeringsassistentprogrammer. Der er ingen sammenhæng mellem dårlig kørsel og ejerskab af en Prius, så der er måske ingen grund til at vælge denne assistance, da det kun er racerkørere, der kører Prius.
Bedste små SUV’er med parkeringsassistent
Vi lever i en æra, hvor SUV’er dominerer nybilssalget, og langt de fleste bilmærker derude pumper enorme summer på at udvikle og producere den næste generation af SUV’er. Men der er masser af fantastiske muligheder lige nu, da der er masser af sofistikerede og meget veludstyrede små SUV’er til salg i dag.
Og prisen for det bedste “bang for your buck” går til VW T-Cross, da denne subkompakte SUV/Crossover tilbyder moderne teknologi, en hævet kørestilling og et noget premium-mærke til en relativt overkommelig pris. Desuden leveres T-Cross med masser af sikkerhedspakker som standard og har først for nylig fået en opdatering.
Et af de mest værdiorienterede mærker på planeten – Toyota – tilbyder RAV4 som en perfekt kompakt SUV, og salget af RAV4 bekræfter bestemt igen, at RAV4 er lidt af en konge i netop dette segment, og den tilbyder også parkeringsassistentsystemer for og bag.
Hvad angår luksusalternativet, virker BMW X1 som en god værdi i betragtning af, hvad du får. X1 ser større ud, føles større og kører større end de fleste af sine konkurrenter, og den kan også fås med avanceret parkeringsassistance.
FAQ-sektion
Er parkeringsassistenten det værd?
Det afhænger af dit niveau af ekspertise og selvtillid. Hvis du virkelig er elendig til at parkere, så ja, det er det værd. Hvis du har rimelige parkeringsfærdigheder, og du ikke har noget imod at parkere parallelt fra tid til anden, så ja, det er det værd, da det kan spare dig for en masse tid og kræfter.
Hvor pålidelige er parkeringsassistentsystemer?
Parkeringsassistentsystemer er ret pålidelige, da de kan mindske risikoen for hjulkrængning med op til 81 % (AAA UK), og de mindsker også den tid, det tager at parkere en bil korrekt. Desuden er disse systemer i stand til at gøre hele processen meget mere effektiv.
Men de er ikke perfekte, og du skal ikke forvente, at dette system kan tage fuldstændig over, da det nogle gange kan misfortolke en forhindring og modvirke sit formål.
Er biler udstyret med parkeringsassistent som standard?
De fleste biler i dag leveres ikke med parkeringsassistent som standard, især ikke de lavere modeller fra lavprisproducenter. Sørg for at tjekke listen over standardudstyr, inden du køber den pågældende bil, da de fleste af disse, især de mere avancerede systemer, ikke er inkluderet som standard.
Nogle mærker og modeller af højere kvalitet har avanceret parkeringsassistance som standard, men de er et klart mindretal. Hvis du ønsker at tilføje parkeringsassistent, skal du regne med en regning på mellem 500 og 4.000 dollars afhængigt af de forskellige pakker, der leveres med parkeringsassistent.