Mercedes har tilbudt dieselmotorer lige siden virksomhedens fødsel. I dag er dieselmotorer ikke så populære som tidligere, og på nogle markeder tilbyder Mercedes ikke engang dieselmodeller længere.
I USA er Mercedes holdt op med at tilbyde dieselmotorer, bortset fra Sprinter varevognen, i et par år nu. I Europa findes der mange dieselvarianter af moderne Mercedes Benz-modeller, hvoraf de fleste anvender BlueTec-dieselteknologien.
Næsten alle Mercedes-modeller tilbydes som diesel i Europa og på nogle andre markeder, og Mercedes er opsat på at holde liv i dieselmotorerne. Nogle dieselmotorer som den, der findes i den nye S-klasse, lover at give stor effekt og effektivitet.
Mercedes diesel-sedaner
Mercedes har primært gjort sit ry for luksus og komfort over gennemsnittet med sedanerne. Den mindste sedan i Mercedes’ sortiment er C-klassen, og den mest populære diesel-C-klasse er C220d med en 2,0 liters 4-cylindret dieselmotor med 191 hk. Topmodellen i Mercedes C-klasse diesel er C300d med 254 hk.
Mercedes E-klassen er den mellemstore Mercedes luksus-sedan, som også tilbyder et par dieselmotorer. Den mest populære er E220d med en 2,0L 4-cylindret motor med 194 hk. Topmodellen i E-klassen er dieselmotoren E400d med en kraftig 6-cylindret dieselmotor med 325 hk.
Mercedes S-klassen er flagskibet inden for sedaner fra Mercedes Benz, og S-klassen tilbydes også med en dieselmotor. S400d har 340 hk, og Mercedes siger, at denne motor i S400d er den kraftigste Mercedes-diesel, der nogensinde er fremstillet, især hvis man tager 720 Nm drejningsmoment i betragtning.
Mercedes diesel-SUV’er
GLA200d er Mercedes’ diesel-SUV på indgangsniveau, der har 150 hk fra en 2,0 l turbo-4-cylindret motor kombineret med en halvautomatisk 8-trins gearkasse, der lover en brændstoføkonomi på 40 MPG i USA. Selv om denne version af GLA ikke er lige så kraftfuld som nogle af de andre GLA-modeller med benzinmotor, er GLA200d den mest populære af alle i Europa.
Den næste i rækken er Mercedes’ bedst sælgende SUV, GLC. Mercedes tilbyder en 2.0L 4-cylindret turbo GLC220d med 170 hk eller en 2.0L 4-cylindret turbo med 241 hk. Begge disse motorer er ekstremt populære, fordi de tilbyder anstændig effekt og brændstofeffektivitet.
GLE SUV’en er den mellemstore luksus-SUV fra Mercedes, der kan transportere op til 7 passagerer. GLE tilbydes også som dieselbil i Europa, og dieselbilen GLE 300d 4MATIC er en af de mest populære modeller i sortimentet. 300d tilbyder en 2,1L 4-cylindret turbo med 2,1L 4-cylindret motor med 200 hk og imponerende 30+MPG amerikanske brændstofværdier.
GLS er Mercedes’ SUV-flagskib, den største og mest overdådige Mercedes SUV, som også kan købes med en dieselmotor. Den pågældende model er GLS400d med en 3,0L 6-cylindret turbo med 330 hk, der har til formål at finde en perfekt balance mellem brændstofeffektivitet og motorens raffinement.
Mercedes dieselmodeller i USA
Som tidligere nævnt er Mercedes holdt op med at tilbyde dieselmotorer i USA, fordi diesel ikke passer ind i en Mercedes amerikanske modelportefølje. Der er mange grunde til, at Mercedes har besluttet at stoppe med at tilbyde dieselmodeller i USA, det kan skyldes popularitetsproblemer, brændstofproblemer, brændstofpriser eller den generelle modvilje mod dieselmotorer.
I USA betragtes dieselmotorer i nogen grad som arbejdernes motorer. De fleste erhvervskøretøjer er drevet af en dieselmotor, og de fleste køretøjer til private forbrugere er gasdrevne. Kun nogle få biler, f.eks. store pick-up trucks, drives af dieselmotorer.
Mercedes har også oplyst, at dieselbrændstofferne i USA ikke er lige så raffinerede som i Europa, og hvis nogen bruger sådanne dieselbrændstoffer i længere tid, kan det skade selve motoren. Dette anses for at være den primære årsag til, at Mercedes har besluttet at stoppe med at tilbyde dieselmotorer i USA.
FAQ-afsnit
Hvad er fordelene ved dieselbiler?
Der er en hel del fordele ved at eje en dieselmotor i dag, og det er ret tydeligt, at Mercedes og mange andre tyske producenter stadig gerne vil tilbyde og forbedre dieselprogrammet yderligere. Dieselmotorer er kendt for at holde længe, normalt længere end nogle af deres benzindrevne modstykker.
Desuden er dieselmotorer mere velegnede til motorvejshastigheder, fordi dieselmotorer normalt har et højere drejningsmoment, hvilket alt sammen betyder, at dieselmotorer er mere effektive og dermed billigere end en gasdrevet motor.
Dieselbiler er også dyrere, og de koster mere på brugtmarkedet. De er generelt mere brændstoføkonomiske, men de koster mere i tilfælde af et havari. Desuden er dieselbilens skæbne stadig usikker, og fremtiden vil snart afgøre dieselmotorens skæbne i de kommende år.
Vil Mercedes også stoppe med at tilbyde dieselmodeller på andre markeder?
Lige nu ser det ud til, at Mercedes langsomt er ved at indstille dieselmotorer på markedet i Australien/Oceanien også. Selv om dette måske bare er et rygte, da Mercedes endnu ikke har bekræftet noget. I Europa er dieselmotorerne lige så stærke som nogensinde før, og der er ingen tegn på afmatning, når det gælder salget.
Alt dette vil afhænge af mange af de fremtidige statslige bestemmelser, og tidevandet skifter hele tiden, så der er ingen klare indikationer på, hvad der kommer til at ske, eller hvornår det kommer til at ske.
Er der nogen problemer med dieselmotorer?
En dieselmotor har mange fordele, og mange mener, at en gasdrevet motor aldrig vil kunne tilbyde samme lang levetid og drejningsmoment som en dieselmotor. Men diesel er forståeligt nok ikke perfekt. Nogle dieselspecifikke problemer som overophedning som følge af øget motorbelastning er ret almindelige i sommerdagene.
Selv om Mercedes og mange andre bilproducenter i disse dage bruger mange penge på at forfine dieselmotorerne, vil en diesel altid lyde traktorlignende, og det er ikke noget, der passer til en luksussedan.
Nogle andre problemer som oxidation af motorolie, fugtreaktioner, sort udstødning, forurenet brændstof, defekte gløderør, vanskelig start og uventet tab af motorkraft er ret hyppige i dieseluniverset. Men hvis du vedligeholder din diesel som anbefalet, bør du med held kunne undgå alle disse problemer.