Padle shifters, flappy pedal gearbox eller F1 gearbox er alle udtryk, der beskriver et udstyr, som gør det muligt at skifte gear ved hjælp af de dedikerede padler, der er monteret på bagsiden af rattet.
Paddelgearskift er blevet introduceret i Mercedes’ sortiment for næsten 15 år siden, og de tidligste modeller, der tilbød denne funktion, var CL-klassen og S-klassen. Disse modeller kom med specifikke knapper i stedet for paddle shifters.
I dag kan stort set alle Mercedes-modeller fås med paddle shifters. Men de fleste biler og ejere bruger den aldrig, de vil hellere bare holde bilen i automatgear. Nogle mere sportslige AMG-modeller har mere sportslige, større paddle shifters.
Dette er for at fremhæve bilens sportslige karakter, og AMG-kunder er mere tilbøjelige til at bruge paddle shifters sammenlignet med almindelige Mercedes-ejere.
Formål med paddle shifters
Paddelgearskift er faktisk F1-teknologi, der er gjort tilgængelig for almindelige biler. Så motorsportens afstamning af paddle shifters er ret åbenlys i sportslige Mercedes AMG-modeller. Paddelgearskifter fungerer på samme måde som dit sædvanlige centrale gearstangshåndtag.
Det betyder, at du kan opadskifte med din højre paddle shifter eller nedadskifte med din venstre paddle shifter. Nogle bilproducenter som McLaren tilbyder paddle shifters, der fungerer i begge retninger, hvilket betyder, at du kan skifte op- eller nedgear ved hjælp af kun én paddle.
De fleste paddle shifters er fastgjort til rattet, hvilket betyder, at de bevæger sig, når du bevæger rattet. Andre bilproducenter som f.eks. Ferrari har deres paddle shifters monteret på søjlen, hvilket betyder, at de ikke bevæger sig, når du bevæger rattet.
Der er en løbende diskussion mellem bilentusiaster om, hvilken opsætning de foretrækker, men faste paddle shifters skal være større, fordi du skal kunne nå dem hele tiden. Det betyder, at disse typer paddles tager alt for meget plads, og de kan nogle gange blokere for dine blinklys- eller lygternes stilke.
Nyere DCT-gearskifter med paddelskift
DCT eller dobbeltkoblingsgearkasse er den foretrukne transmissionsopsætning for paddle shifters. Det skyldes, at moderne dobbeltkoblingsgearkasser er lynhurtige sammenlignet med en almindelig automatgear. Når det er sagt, så er selv moderne automatiske momentkonverter-automatgearkasser blevet lige så effektive som nogle DCT’er.
Mercedes tilbyder en 7-trins DCT-gearkasse i den mest ekstreme version af AMG GT, kaldet AMG GT Black Series. En 720 hk stærk bil, der er helt indrettet til banekørsel, og i sådanne tilfælde er en paddle shifter-gearkasse næsten altid aktiveret, da den gør det muligt for føreren at styre gearene manuelt.
Det er nok det eneste tilfælde, hvor du altid hellere selv vil skifte gear, og en almindelig automatgeartilstand er ikke en mulighed, hvis du vil have de hurtigste omgangstider. Det skyldes, at moderne gearkasser er blevet utroligt avancerede til at vide, hvad de skal gøre.
Dette er især synligt, når du sammenligner de ældre gearkasser med paddle shifter med de helt nye gearkasser med dobbeltkobling/momentomformer med paddle shifting.
Ældre padleskiftede enkeltkoblingsgearkasser med enkeltkobling
I løbet af 15-20 år har bilindustrien gjort enorme fremskridt, og gearkasseteknologien har udviklet sig så meget, at de ældre paddle shifting single-clutch gearkasser nu virker helt arkaiske og på grænsen til det ubrugelige i nogle biler.
Nogle Mercedes-modeller som SLR McLaren bruger en tidlig version af en gearkasse med paddle-shifting gear, og mange mener, at dette er hovedårsagen til, at SLR ikke koster langt flere penge, end den i virkeligheden gør.
Og det er sandt over hele linjen. En manuel Lamborghini Murcielago eller en manuel Ferrari 430 vil koste meget meget mere sammenlignet med en F1-model med paddle shifting gearbox. Disse ældre systemer var alt for dyre, upålidelige og klodsede ved alle hastigheder.
Nogle nyere modeller som Lamborghini Aventador er de absolutte plakat superbilikoner. Men når det gælder dynamiske evner, bliver Aventador’en kørt fast på grund af sin enkeltkoblingsgearkasse. Enkeltkoblingsenheden gør bilen lidt for klodset, ubehagelig, og den får også bilen til at føles som en SUV.
FAQ sektion
Er paddle shifters det værd?
Det er de ganske enkelt ikke. I hvert fald i de fleste tilfælde, fordi ingen faktisk bruger dem så meget. Vi kører vores biler fra punkt A til punkt B det meste af tiden. Langt de fleste oplevelser i bilen foregår som regel enten i byen eller på motorvejen, og folk foretrækker bare at sætte bilen i gear og lade automatgearet gøre sit arbejde.
Men for nogle bilentusiaster og AMG-ejere er paddle shifters uundværlige, da de giver en større følelse af forbindelse mellem bilen og føreren. Paddelgearskifter giver mere kontrol over effektbåndet, hvilket også er vigtigt for at sætte lynhurtige omgangstider, og hvis du ønsker at holde motoren i et bestemt omdrejningsområde.
Hvorfor er nogle elbiler udstyret med paddle shifters?
Hvis du kigger nærmere på nogle elbiler, herunder Mercedes EQC, kan du se paddle shifters. Det er mærkeligt, fordi elbiler ikke har en traditionel gearkasse, så der er absolut intet behov for paddle shifters. Men Audi, Mercedes og et par andre producenter har tænkt på en funktion, som de kan indbygge i paddle shifters.
På nogle elbiler styrer pedalerne mængden af bremsegenerering, dvs. hvor meget motoren bremser, når du slipper speederen for at opsamle al den resterende energi og lagre den i batteriet.
Det betyder, at i den uundgåelige fremtid med elektrisk transport vil paddle shifters stadig være en ting, Uden denne funktion ville paddle shifters ellers være forældet.
Har nogle elbiler gear?
Tja, det har de ikke, indtil for nylig, da Porsche og Audi udgav Taycan og e-Tron GT. Disse to modeller tilbyder 2 gear, et til startformål, det andet til stabil kraftoverførsel ved højere hastigheder.
Du er faktisk i stand til at høre, når disse biler skifter gear, hvilket er mærkeligt, da man forventer, at EV’er er gearløse. Det er værd at nævne, at paddle shifterne i disse biler også styrer den regenerative bremsning, og du kan ikke manuelt styre disse to gear.