Hvilke biler har paddle shifters

Formel 1 er den mest prestigefyldte racerkonkurrence nogensinde, og tilbage i slutningen af 1980’erne blev de første paddle-shift-gearkasser indført, så kørerne altid kunne holde hænderne på rattet. Etoset i denne overgang var at maksimere F1-kørernes fokus, fordi de kunne bevæge sig meget nemmere gennem gearene.

Den første vejbil, der nogensinde anvendte paddle shifters, var dog Ferrari F355 Berlinetta fra 1995. Dengang blev den automatiske gearkasse, der fandtes i F355, betragtet som revolutionerende, men fordi den var ret klodset og langsom, blev F1-gearkassen ikke så godt gammel. Hvorom alting er, så er nutidens gearkasser med paddle shifter langt mere avancerede.

I dag kan du købe mange biler, der er udstyret med paddle shifters, og de fleste af dem er præstationsbiler. Padle shifter-gearkasser kan dog også findes på hverdagsbiler som Honda Fit eller Toyota Yaris. Det er værd at nævne, at biler som disse ikke har så meget gavn af paddle shifters, fordi de er designet med komfort i tankerne.

På den anden side har biler som BMW M3 eller andre BMW M-biler, Audi RS-biler eller Mercedes AMG-biler stor gavn af paddle shifters, fordi de er præstationsbiler. Desuden kan du finde gearkasser med paddle shifter både på store luksuslimousiner, alle slags SUV’er og superbiler.

Fordele ved gearkasser med paddle shifter

Som tidligere nævnt blev paddle shifters indført for at øge den grad af kontrol, som føreren har over bilens dynamik. Det betyder, at du selv tager kontrol over din automatgearkasse og selv går gennem gearene uden at tage hænderne fra rattet.

Dette giver dig mulighed for at time dine gearskift perfekt, hvilket er hele pointen med moderne DCT-gearkasser. Bilproducenter integrerer paddle shifters forskelligt, idet nogle har en tendens til at placere dem på ratsøjlen, mens andre gerne placerer dem på selve rattet.

  Er firehjulstræk en fordel i regnvejr?

Hvis bilen har paddle shifters direkte på rattet, betyder det, at skifterne bevæger sig med rattet, hvilket betyder, at du nemt kan skifte midt i hjørnet. Hvis gearskifterne derimod er monteret på ratstammen, sidder de altid fast på plads, hvilket betyder, at du altid ved, hvor de er.

Ikke desto mindre giver de fleste automatiske biler dig mulighed for at skifte gear ved hjælp af standardskifteren, men det er langt nemmere at gøre det ved hjælp af paddle shifters.

Biler med paddle shifters

Honda Fit – Prisbillig bil med paddle shifters

Selv om gearkassen med paddle shifter normalt forbindes med performancebiler, kan du også finde dem på billigere biler. Honda Fit er en bil, der starter ved omkring 16.000 kroner, og den kommer med paddle shifters, hvilket betyder, at denne lille bil er ret sjov at køre temperamentsfuldt.

Udover at være udstyret med paddle shifters, giver Honda Fit også 33/40 MPG fra sin 1,5L 4-cylindrede motor. Fit’s fodaftryk er ret lille, hvilket gør det muligt for dig at manøvrere bilen gennem snævre rum med relativ lethed.

BMW M3 – Benchmark for mellemstore præstations-sedaner

Den nye BMW M3 har vakt en del opsigt takket være sin ret enorme frontgrill. Nogle anser dem for at være grusomme, mens andre kan lide udseendet, men ingen kan benægte, at den nye M3 er alt andet end fantastisk, når det kommer til temperamentsfuld kørsel.

  Hvad får en bil til at stige i værdi?

Den legendariske 6-cylindrede rækkemotor yder mere end 500 hk i sin Competition-form, og den leveres også med enten en 6-trins manuel eller en momentomformerautomatik med paddle shifters. Selv om den manuelle er et ret interessant perspektiv, er den automatiske med momentomformer en langt bedre mulighed.

Lexus LS 500 – Flagskibet Lexus cruiser

Lexus LS 500 er en Lexus-flagskibssedan i fuld størrelse, der også er udstyret med paddle shifters. LS 500 er indstillet til at cruise i yderste komfort, og den er slet ikke rettet mod ydeevne. Selv om den 3,4L V6-motor yder 416 hk, er motoren blød og afstemt til glidende overgange gennem gearene.

LS 500 leveres med en 10-trins automatgear, der har ret store paddle shifters bag rattet.

Hyundai Palisade – en familie-SUV benchmark

Hyundai Palisade er en af de mest populære SUV’er på markedet på grund af mange grunde såsom overkommelige priser, effektivitet, styling, plads og sikkerhed. Palisade tilbyder dog en ret potent 3,8L V6-motor på 3,8L, der yder 291 hk.

Palisade er også udstyret med ratmonterede paddle shifters, som gør det muligt for dig at skifte bilens gear, som du ønsker det. Det er ret indlysende, at alle bilsegmenter tilbyder paddle shifter-gearskifter, selv om de oprindeligt blev designet specifikt til performancebiler.

FAQ-afsnit

Er der padle-shiftere med som standard?

Det afhænger af bilen, men de fleste biler tilbyder paddle shifters som standard, hvis du vælger en automatgearkasse. Den eneste forskel her er, hvor store disse gearskifter er, og hvor sofistikerede de er. Nogle mærker som Ferrari tilbyder dig at opgradere gearskiftet, hvis du ønsker store kulfibergearskifter.

  Påvirker et soltag en bils ydeevne?

Hvorfor leveres EV’er med paddle shifters?

Som vi alle ved, har EV’er ikke konventionelle gearkasser, men de er alligevel ofte udstyret med paddle shifters. Det skyldes, at paddle shifters i en EV har en helt anden funktion. De er designet til at modulere niveauet af regenerativ bremsning for at genvinde tabt energi tilbage til batteriet.

Ved at bruge pedalerne øger eller sænker du i princippet niveauet af regenereringen, hvilket betyder, at du ofte kan aktivere “one-pedal mode” eller få bilen til at køre som en normal bil.

Hvordan betjener man paddle shifters?

Det er ret nemt at betjene paddle shifters, det eneste, du skal gøre, er at trykke på den tilsvarende paddle for at op- eller nedskifte bilen. Det er standard i alle biler i dag, at den højre pedal giver dig mulighed for at opskifte, mens den venstre giver dig mulighed for at nedskifte.

Nogle mærker som McLaren designer deres paddler anderledes, fordi du både kan op- og nedskifte med en enkelt paddle. Det eneste, du skal gøre, er at dreje den i den ene eller den anden retning, alt efter hvad du ønsker at opnå.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z