DISTRONIC PLUS er Mercedes Benz’ adaptive fartpilot. Dette system kan ikke kun udføre de almindelige fartpilotfunktioner, men det kan også holde dig i sikker afstand fra forenden, og det kan også accelerere eller bremse bilen afhængigt af trafikstrømmen.
Disse systemer fås til alle nyere Mercedes-modeller, og et DISTRONIC PLUS-system kan let identificeres ved at dømme efter kølergrillen foran. DISTRONIC PLUS-biler har en glat sort overflade inden for emblemet i midten af kølergrillen eller i selve kølergrillen for nogle modeller som S-klassen.
DISTRONIC PLUS er normalt pakket sammen med Mercedes Steering Assist, et system, der har til formål at holde dig sikkert i din vognbane, hvilket betyder, at rattet er i stand til at foretage jævne, mindre justeringer for ikke at forstyrre bilen eller passagererne.
Pakke og funktionalitet
Mercedes DISTRONIC PLUS er normalt inkluderet i Mercedes Benz-pakken med førerassistance. Denne pakke består af DISTRONIC PLUS, Active/Lane Keeping Assist, Active/Blind Stop Assist, Mercedes PRE-SAFE og COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS.
Mercedes Benz førerassistancepakke koster omkring 2-3.000 dollars, men den indeholder alle de moderne sikkerheds- og bekvemmelighedsfunktioner. Dette system tilbyder også en funktion kaldet Exit Warning Assist, som har til formål at advare passageren om indkommende trafik eller fodgængere, mens døren åbnes,
Pakken indeholder også en funktion kaldet Evasive Steering Assist, som har til formål at undgå omkringliggende objekter, hvis du pludselig mister kontrollen. DISTRONIC PLUS er den vigtigste funktion i denne pakke, og dette system hjælper helt sikkert med at gøre hverdagens pendling så meget mere smidig og lettere.
Uanset fordelene bør disse systemer aldrig erstatte din opmærksomhed og koncentration. Disse systemer er der kun for at hjælpe dig, de er ikke perfekte, og de kan endda pludselig holde op med at fungere. For at systemet kan fungere, skal du altid holde to hænder på rattet.
Det indre arbejde i DISTRONIC PLUS
DISTRONIC PLUS-systemet består af et stort antal forskellige kameraer og sensorer. Systemet er tilgængeligt til kørsel ved lavere eller højere hastigheder, og systemet er for det meste skræddersyet til scenarier for kørsel i konstant tempo på motorvej.
DISTRONIC PLUS er nyttigt i Stop and Go-trafik, da du ikke behøver at gøre noget, fordi bilen automatisk sætter farten op og bremser sig selv ned. Du kan også indstille en bestemt afstand mellem dig selv og bilen foran dig, og bilen holder denne afstand, indtil du beslutter dig for at ændre den.
DISTRONIC PLUS bruger flere forskellige radarer, der kan registrere, om en kollision er nært forestående. I så fald giver systemet passagererne en primer, der sendes en akustisk advarsel, og PRESAFE-systemet aktiveres. Dette system primer op til 40 % af bremsetrykket, og hvis du rører ved bremserne, aktiveres 100 % af bremsetrykket på et øjeblik.
Selv i det usandsynlige tilfælde, at du ikke reagerer og ikke bremser, kan systemet gøre det automatisk.
DISTRONIC PLUS (ADAS)-systemets nytte og nødvendighed
På papiret virker disse systemer bestemt imponerende, da de øger sikkerhedsstandarderne ganske betydeligt, og de viser også, at Mercedes og det meste af bilindustrien er opsat på at tilbyde det bedst mulige sikkerhedsresultat i det usandsynlige tilfælde, at der sker en ulykke.
Sådanne virksomhedspolitikker er betryggende, men det er dog ret mærkeligt, at disse systemer, som man ville betragte som “væsentlige”, koster 2-3.000 dollars. Alle de ADAS-systemer (Advanced Driver Assistance Systems), der er monteret i moderne biler, er næsten altid dyre, men de kan være forskellen mellem en dødelig ulykke og et mindre bump.
Men Mercedes’ førerassistancepakke, som er Mercedes’ pendant til ADAS, er med til at forebygge skader. ADAS-systemer fungerer generelt godt ved kollisioner mellem front og ryg, fordi sensorerne kan registrere en forestående kollision og handle i overensstemmelse hermed, selv om føreren ikke er i stand til at gøre det.
Mange eksperter mener, at menneskelige fejl er hovedansvarlig i mere end 90 % af kollisionssituationer, så det er ret indlysende, at du bør vælge ADAS, hvis du har mulighed for det, da det er svært at sætte en pris på menneskeliv, men 2-3.000 dollars er helt sikkert ikke den pris, der falder dig ind.
FAQ-afsnit
Kan Mercedes DISTRONIC PLUS-systemet køre sig selv?
Mercedes DISTRONIC PLUS-systemet er ikke designet eller beregnet til at køre selv, selv om man kunne tro, at dette system er Mercedes’ version af Teslas autopilot. Dette system er ikke så avanceret som AutoPilot-funktionen, men det er heller ikke meningen, at det skal være det.
Dette system er til for at hjælpe dig i bestemte situationer og give dig et ekstra par øjne, der kan vise sig at være nyttige i en ulykke. Mercedes har smart pakket disse systemer sammen, da nogle af de systemer, der tilbydes i pakken, ikke er så populære som andre.
Hvad er forskellen mellem DISTRONIC og DISTRONIC PLUS?
Der er forskel på DISTRONIC og DISTRONIC PLUS, da det almindelige DISTRONIC-system ikke leveres med styreassistent, men kun med fartpiloten. Desuden er det almindelige DISTRONIC-system heller ikke i stand til at bremse bilen helt ned.
DISTRONIC aktiverer kun bremserne indtil en vis hastighed på en bestemt kilometer i timen, hvorefter det er dig selv, der skal beslutte, om du vil have bilen til at stoppe helt eller ej. Bilen giver en akustisk advarsel, når systemet skal give slip, så du skal være sikker på, hvilket system du bruger.
Er der nogen problemer med DISTRONIC PLUS?
DISTRONIC PLUS-systemet er nyttigt, men systemet er ikke uden mangler. Nogle bilister mener, at systemet fjerner føreren lidt for meget fra vejen. Andre mener, at bremsetrykket, mens bilen bremses ned, er lidt for overdrevet.
Det største problem er at tro, at man kan slappe af og stole på, at systemet kan betjene bilen fuldstændigt, da dette kan modvirke fordelene ved disse systemer og nogle gange endda forårsage ulykker.
Uanset hvor godt systemet er, kan radarerne, sensorerne og de algoritmer, der bestemmer årsagen til handling, fejle, og hvis de gør det, kan det give anledning til alvorlige sikkerhedsproblemer, hvis føreren ikke har 100 % kontrol.