V8-motorer er noget helt særligt. Disse typer motorer har en hengiven kult blandt bilentusiaster, hovedsagelig på grund af den ekstraordinære ydeevne og den øgede smidighed sammenlignet med en 6-cylindret eller 4-cylindret motor.
De fleste AMG-flagskibsmodeller er V8-motorer, og nogle af de højere udstyrede ikke-AMG-modeller er V8-motorer. Men efterhånden som bilindustrien udvikler sig, bliver V8-motorer reduceret på grund af strenge regler for emissioner og effektivitet. Snart vil motorer som disse være væk, så vi bør nyde dem, mens vi stadig kan.
AMG V8’ere
AMG er den præstationsorienterede afdeling af Mercedes. AMG-varianter af mainstream-modeller tilbyder topspecifikationer og ydeevne, men de koster meget mere sammenlignet med en almindelig ikke-AMG-model.
I disse dage bruger AMG en 4,0 BiTurbo-motor til alle V8-drevne AMG-modeller. Modeller som C63 AMG eller GLC 63 bruger en mere nedtonet version af denne motor, der yder omkring 510 hestekræfter.
Modeller som E63 AMG eller forskellige varianter af større Mercedes AMG SUV’er eller AMG GT-modellerne yder op til 600-620 hestekræfter.
På nuværende tidspunkt tilbydes det højeste tuningsniveau på denne motor i GT 63 S 4-dørs coupé med omkring 630 hestekræfter.
Mercedes har også produceret en stærkt omarbejdet version af denne motor til den nye Mercedes AMG GT Black Series, et sporklar monster med 720 hestekræfter.
AMG V8-motorer fra fortiden, såsom den 6,2-liters, naturligt anspirerede V8-motor, var, er stadig og vil for altid være en af de bedste præstationsmotorer, der nogensinde er blevet produceret. Den legendariske 6,2’er udgik af produktion i midten af 2010’erne, og SLS AMG Black Series tilbyder den kraftigste variant af denne motor med 630 hestekræfter.
Ikke-AMG V8’ere
For ikke så længe siden brugte Mercedes også V8-motorer i højere trimede ikke-V8-versioner. Biler med 500-mærket, såsom S500, E500, CLS 500 for at nævne nogle få, blev tilbudt med V8’ere. Disse V8-motorer var mest til for at sikre en smidig motor med en dejlig lyd.
Disse motorer var ret tørstige, og Mercedes besluttede, at der ikke var behov for, at en ikke-AMG Mercedes skulle bruge en V8-motor, da de formåede at opnå et tilsvarende smidighedsniveau med deres avancerede 6-cylindrede motorer.
I de seneste par år er V8-motorerne ved at dø ud, og Mercedes forsøger kun at bruge V8-motorer i deres mest kraftfulde og spændende AMG-modeller. Desuden bruger nutidens motorer tvangsindtrækning som f.eks. turboladning eller hybridisering til at opnå præstationsniveauer, som kun kunne opnås med en V8-motor for ikke så længe siden.
Fremtiden for V8-motorer
Som tidligere nævnt er V8-motorer ved at blive erstattet af mindre, mere effektive drivlinjer. For eksempel har C63 altid været udelukkende V8-motorer, og den kommende C63 vil for første gang i historien droppe V8’eren til fordel for en V6-motor.
Det forventes, at Mercedes i løbet af de næste par år kan stoppe helt med at producere V8-motorer. Det samme er sket med V12-motorerne. V12-motorer er de mest jævne motorer nogensinde. For ikke så længe siden var en luksuriøs topmodel S600 utænkelig uden en V12. I dag findes der ingen V12 Mercedes-biler længere.
Bilproducenterne i dag formår helt sikkert at producere kraftfulde og effektive motorer. Den nye A45 AMG har f.eks. hele 400 hestekræfter med en sølle 2,0-liters 4-cylindret motor. Men én ting er sikkert: V8-lyden, følelsen og smidigheden kan simpelthen ikke kopieres med en mindre motor.
Yderligere spørgsmål om kraftfulde Mercedes-motorer
Er V8-motorer bedre end V12- eller V10-motorer?
Alle tre af disse motorer er imponerende, hvad angår ydeevne eller smidighed. V8-motorer er kendt for at tilbyde et stort drejningsmoment i lavt gear, men de har ikke så høje omdrejninger som en V10-motor. En V10-motor har en karakteristisk lyd og anses generelt for at være en af de bedst klingende motortyper nogensinde.
En V12-motor bruges primært til store luksuslimousiner som Rolls Royce. V12-motorer er utroligt bløde og velegnede til luksuskørsel. Men V12-motorer, som findes i mange Ferrari- eller Lamborghini-modeller, er det stik modsatte af, hvad en Rolls Royce V12 er.
Disse V12-motorer lyder som gamle F1-biler, og det er grunden til, at bilverdenen sørger over den snart uddøde V12-superbil.
Er elbiler bedre præsterende end en tilsvarende V8?
I disse dage raser elbilsentusiaster over en ny Tesla’s evne til at nå 60 mph fra stilstand på mindre end 3 sekunder. Og det er bestemt imponerende, og hurtige 0-60-tider er lidt af en specialitet for elmotorer, fordi elmotorer producerer maksimal effekt, så snart du rører ved speederen.
Men, det er kun halvdelen af historien. V8-motorer og andre traditionelle præstationsorienterede motorer producerer ikke 100 % af deres effekt fra områder med lave omdrejninger, men når de når en vis hastighed, fortsætter de med at accelerere, indtil de topper.
Elektromotorer har på den anden side altid en lavere tophastighed sammenlignet med en tilsvarende forbrændingsmotor med samme effekt.
Er der en måde at redde V8-motorer fra den forestående undergang på?
Set ud fra et miljømæssigt synspunkt forekommer det rimeligt logisk, at V8-motorer forsvinder, og det er et indlysende skridt i retning af at fremstille mere miljøvenlige transportmidler. Mange mennesker forsøger imidlertid at finde ud af, hvordan vi stadig kan nyde godt af en mægtig V8-motor uden de skadelige virkninger.
En af disse metoder er CNG-konvertering (komprimeret naturgas). Denne metode er ret almindelig i store ineffektive motorer. CNG har et meget lavere kulstofindhold sammenlignet med almindelige fossile brændstoffer og betragtes som et af de reneste flydende brændstoffer på markedet.
Der vil sikkert snart komme mange andre metoder til rådighed, men det synes uomtvisteligt, at V8 langsomt er ved at være slut. Tyskerne er i vid udstrækning ved at indføre cylinderdeaktiveringssystemet, hvor en V8-motor lukker 4 af sine cylindre ned, hvilket i bund og grund gør den til en 4-cylindret motor, når der ikke er brug for V8-kraft.
Fremtiden for den traditionelle forbrændingsmotor er dyster og usikker. De næste par år vil der helt sikkert blive produceret mange hybrider og elbiler, og infrastrukturen vil også snart følge med. Så fra nu af bør vi nyde V8-, V10- og V12-motorer, for i en ikke alt for fjern fremtid vil disse motorer helt sikkert uddø.