Automatikgear er den foretrukne gearkasse for langt de fleste nyere kunder, da de giver en mere jævn og mindre indviklet og dermed en mere behagelig køreoplevelse. Det er en kendsgerning, at de fleste mennesker kun bruger deres bil som transportmiddel, og som sådan er automatgear bare bedre.
Ud over smidighed er automatik normalt hurtigere og generelt nemmere at køre. 0-60 mph-tider er til fordel for automatiske biler, og det samme er de fleste omgangstider. Desuden bevarer automatikbiler værdien bedre, og de kan drage fordel af mange topmoderne sikkerheds- og assistentsystemer.
Men automatik er ikke perfekt, og der er stadig bemærkelsesværdige ulemper forbundet med automatiske gearkasser, og især ældre automatiske gearkasser. Brændstoføkonomien er næsten altid bedre med manuelle gear, og det manglende engagement fra føreren kan også noteres som en ulempe, ikke som en fordel.
Ud over disse kan pålidelighed og værdibevarelse også skifte til fordel for manuelle gear, og det samme kan niveauet af sportslige muligheder og den generelle kompleksitet. Ud over alt dette er automatikbiler dyrere i indkøb og er nogle gange alt for robotiserede og direkte kedelige.
Ældre automatiske gearkasser
Ældre automatgearkasser er pr. definition en ulempe. De er alt for langsomme, klodsede, upålidelige og brændstofeffektive. Uanset hvordan du ser på det, er ældre automatgear underlegen i forhold til et manuelt gear. De blev oprindeligt indført som en mere sofistikeret mulighed, men de var endnu ikke klar til masseproduktion.
Og værdien af sådanne biler afspejles i høj grad på brugtmarkedet, da manuelle biler udgør langt størstedelen af disse biler, og alle de pænere eksemplarer er normalt udstyret med en manuel. Ældre automatikbiler var kortsynede og kunne ikke tilpasse sig visse kørselsscenarier.
Brændstofeffektivitet
Før vi går dybere ned i det, er det værd at nævne, at vi lever i en tid, hvor brændstofeffektiviteten for automatiske og manuelle biler er så tæt som nogensinde før takket være de enorme tilpasningsniveauer, som en automatgearkasse besidder, og især det øgede antal gear i almindelighed.
Nogle moderne biler har helt op til 10 gear, og det er mest for at reducere brændstofforbruget til et minimum. Men de er stadig ikke lige så effektive som manuelle gear, og det gælder især ved bykørsel. Forskellene er ikke store, men store nok til at gøre en stor forskel på lang sigt.
Førerens engagement
Dette aspekt er ret subjektivt, men hvad der ikke er subjektivt, er det faktum, at automatikmotorer ikke kræver næsten samme engagement under kørslen. Folk, der ikke er så begejstrede for at køre bil, foretrækker denne opsætning, men dem, der er det, ser dette som en ulempe.
Hvis du ejer en sportsvogn som f.eks. Porsche 911 GT3, er en manuel GT3 betydeligt sjovere at køre, især hvis du arbejder på dine evner med hæl og tå. Manuelt betjente biler har en tendens til at reagere positivt, når du indleder perfekte skift, og oplevelser som disse er grunden til, at vi elsker biler så meget.
Pålidelighed
Automatikbiler er langt mere komplekse sammenlignet med manuelle biler, og du kan ikke benægte, at et højere kompleksitetsniveau normalt ender med dyrere reparationsomkostninger og hyppigere problemer. Selv om moderne automatikbiler er langt mere pålidelige, er de stadig ikke på samme niveau som manuelle biler.
Det er let at forudsige en manuel gearkasse, da det er dig, der styrer den, og langt de fleste problemer i forbindelse med manuelle gearkasser skyldes dårligt engagement fra føreren. Når det er sagt, hvis du passer på din manuelle gearkasse og ved, hvordan du skal bruge den, bruger du helt sikkert den mere pålidelige transmissionsmulighed.
Sporty kørsel
Det er svært at benægte, at moderne dobbeltkoblingsgearkasser er alt andet end fantastiske. De skifter på millisekunder, og nogle gange kan du ikke engang mærke, at gearene bliver skiftet. Hvis du parrer det med AWD, hvilket mange biler gør i dag, får du en utrolig hurtig bil.
Men selv om den pågældende bil er hurtig, er den så spændende? Hvor er belønningen i biler, der er for hurtige til at køre alligevel? Hvis du kombinerer det med den betydeligt større vægt, som en dobbeltkoblingsgearkasse og et AWD-system tilføjer, har du et klassisk eksempel på effekten af aftagende afkast.
FAQ-afsnit
Hvilken gearkasse holder længst?
Den mest pålidelige, hvilket er en god gammel manuel gearkasse. Det skyldes mest af alt kompleksitetsniveauet og den måde, som slitage fungerer på. Reparation af en automatgear er næsten altid den smule dyrere, og nogle gange giver det bare ingen mening at gøre det.
En manuel kan på den anden side også fejle, men det er mindre sandsynligt, at det sker, og selv hvis det sker, bør det koste mindre sammenlignet med en automatisk. Og manuelle motorer har haft langt mere tid i bilbranchen til at udvikle sig ordentligt og nå et højere niveau af raffinement.
Hvorfor er manuelle biler hurtigere end automatiske biler?
Manuelt drevne biler er hurtigere, fordi man kan skubbe dem længere. Automatikgear er for det meste designet til at skifte i bestemte omdrejningsområder for at spare gearkassen, og der går meget kraft tabt ved skift, da automatikgear normalt tager længere tid at skifte, hvis den pågældende gearkasse ikke er en moderne DCT- eller momentomformergearkasse, naturligvis.
Derudover giver mere kontrol mulighed for at gøre forskellige ting, og en lavere totalvægt gør, at bilen pr. definition kan køre hurtigere. Desuden føles det nogle gange bare som om, at man kører meget hurtigere, mens man skifter manuelt, fordi den overordnede fornemmelse af hastighed øges på grund af førerens involvering.
Er manuelle gear på vej til at uddø?
I 2020 var mindre end 50 af hver 350 solgte biler i 2020 manuelle biler, og efterhånden som tiden går, bliver automatik bedre og bedre. Men udryddelsen af en manuel boks kommer højst sandsynligt aldrig til at ske, da masser af bilentusiaster og bilmærker ønsker at redde den manuelle boks, Porsche, Aston Martin og BMW for eksempel.
Udover dette bliver biler mere og mere robotiseret, og en manuel boks føles nogle gange som en opfriskning. Nogle kunder er begyndt at kritisere de moderne bilers kompleksitetsniveau og sjæleløshed, og hvis det fortsætter med at udvikle sig, kan vi måske se den manuelle boks genopstå.