Biler er ikke bygget til at holde for evigt, og stort set alle bilkomponenter går nødvendigvis i stykker på et tidspunkt. Alligevel er det vigtigt for dig at løse disse problemer proaktivt, mens de ikke kan forårsage yderligere skade.
Motoren er det bankende hjerte i enhver bil, den får bilen til at bevæge sig, og den oplader også dit batteri, og uden den er din bil ubrugelig. Når det er sagt, er det altafgørende, at du servicerer din motor som anbefalet af producenten for at holde den i optimal stand.
Det mest åbenlyse tegn på, at der kan være noget galt med din motor, er motoradvarselslampen, som normalt lyser, når ECU’en registrerer et motorproblem. Desuden er tab af trækkraft, dårlig brændstofeffektivitet og mærkelige lyde også klare advarselstegn på, at noget er galt.
Andre almindeligt forekommende defekter er fejltænding eller at motoren ikke kan dreje frit. Mærkelige lugte, forhøjede temperaturer og for store mængder udstødningsrøg er også tegn på, at noget ikke er, som det skal være.
Kontroller motorlyset
Der er et væld af årsager til, at en kontrollampe for motoren tændes. Nogle af dem kan let løses og er ikke engang værd at nævne, mens andre kan være alvorlige tegn på, at din motor er i fare. Det er bedst for dig at tage din bil ind til en diagnose, selv om du tror, at problemet ikke er så alvorligt.
Nogle mennesker, inklusive mig selv, har et konstant advarselsskilt med check engine light-advarsel på vores instrumentbræt, fordi vi ved, at det er en defekt sensor, der ikke har noget vigtigt at gøre med noget som helst. Men hvis noget går i stykker, er vi måske ikke i stand til at opdage det, fordi vores kontrollampe for motoren allerede er tændt.
Tab af motoreffekt
En motor bruger en komprimeret luft- og brændstofblanding til at skabe kontrollerede eksplosioner, der omsættes til mekanisk energi, som får bilen til at bevæge sig. Under denne proces sker der fire specifikke ting, og de kaldes indsugningsslag, forbrændingsslag, kompressionsslag og udstødningsslag.
For at din motor kan levere optimal effekt, skal alle disse dele fungere i perfekt harmoni. Hvis de ikke er det, er det sandsynligt, at et af disse fire slag ikke fungerer efter hensigten. For at afhjælpe dette skal du tage bilen ind til service, og du må ikke køre bilen, før dette er løst.
Benzinforbruget er dårligere end før
Som tidligere nævnt skal mange motorkomponenter være synkroniserede for at en motor kan levere sin kraft i et kontinuerligt tempo. Hvis du af en eller anden grund konstant får dårlig brændstoføkonomi, er der stor sandsynlighed for, at dit kompressionsslag fungerer dårligt.
Sørg for at tage din bil ind til et serviceeftersyn af brændstofsystemet, og sørg også for, at du ikke lider af utætheder. Nogle rapporter siger endda, at dette kan føre til terminale motorproblemer, og det er ikke noget, du ønsker at opleve.
Grov klingende motor
Hvis du oplever, at din motor kører groft eller ubalanceret, er der stor sandsynlighed for, at enten dine tændrør er lidt for gamle, eller at din motor kan være tilstoppet. Begge dele kan nemt ordnes hos et hvilket som helst erfarent serviceværksted.
Det er aldrig en god idé at lade en ru motor lyde utilsigtet, da det kan forværre problemet eksponentielt. Sørg også for at tjekke dit batteri, og om du har fået det rigtige oktantal brændstof, da begge dele også nogle gange kan gøre motoren grov.
Mærkelige noter om motoren
Det nok mest skræmmende og mest almindelige tegn på en dårlig motor er en mærkelig lyd som bankning, hvæsende bagudstødning eller popping. Disse opstår normalt på grund af en unormalitet inde i forbrændingskammeret. Og hvis du ikke tager dig af disse problemer proaktivt, kan din motor være i stor fare, hvis du ikke tager dig af dem.
Noget som et løst leje eller et stempel, der fungerer dårligt, kan ødelægge din motor fuldstændigt, så det er aldrig en god idé at køre i en sådan bil. Uanset hvad det måtte være, skal du sørge for at tage din bil ind til et eftersyn så hurtigt som muligt.
FAQ-afsnit
Hvad er tegnene på en defekt gearkasse?
Din motor og din gearkasse er meget tæt forbundet. Selve transmissionen er dog også tilbøjelig til at gå i stykker, og det er en god idé at vide, hvad man skal holde øje med, hvis det nogensinde sker. Hvis din gearkasse har svært ved eller helt nægter at skifte gear, skal du parkere bilen og ringe til en mekaniker.
Hvis du desuden fornemmer brændende lyde, skal du også sørge for at parkere bilen med det samme. Slæbende gear, utæt væske eller kobling, der trækker, er alle klare tegn på, at din gearkasse har brug for hjælp. Fordi gearkassen og motoren er så tæt forbundet, må du ikke køre bilen, hvis du føler, at noget ikke er på plads, hvis du føler, at noget ikke er på plads.
Er elmotorer mere pålidelige end traditionelle forbrændingsmotorer?
Vi er kun helt i begyndelsen af elmotorens udvikling, og det er ikke smart at påstå, at en elmotor er langt mere pålidelig end en forbrændingsmotor. En elmotor har dog færre bevægelige dele, hvilket betyder, at der er færre problemer forbundet med, at ting går i stykker.
Elmotorer har tendens til at miste mindre energi på grund af friktion, hvilket gør dem mere energieffektive og afbalancerede. Som sådan er de mindre tilbøjelige til at opføre sig uforudsigeligt. Hvorom alting er, er det stadig for tidligt at sige, hvor godt elmotorer klarer sig på lang sigt.
Hvor længe holder bilmotorer?
Mange mennesker tror, at motorer kan holde op til 8-10 år eller 150-200k miles. Selv om sådanne tal er store, kan nogle motorer holde endnu længere end det. Der er utallige eksempler på folk, der kører deres biler med 500k miles uden at have brug for en komplet motorombygning. Disse tilfælde er naturligvis sjældne, men det viser, hvor godt nogle motorer fungerer efter et par år.
Sådanne motorer er dog stadig vanskeligere at finde i dag, fordi nutidens motorer er alt for komplicerede og overbyggede takket være restriktive emissionsregler. Mange motorer er i dag turboladede, komprimerede og boostet af en elmotor. Og hvis du parrer det med mange emissionsteknologier, kan sådanne motorer ikke holde så længe.