BMW producerer 8 forskellige serier med forskellige modeller i hver af dem. I øjeblikket spænder serierne fra BMW 1-serie til 8-serie. De specifikke numre betyder forskellige ting. De lige serier med lige numre er 2-dørs biler og de ulige er 4-dørs sedaner.
Jo højere nummer på serien, jo dyrere bliver køretøjet. BMW 1-serie er den billigste, og 8-serien er den mest luksuriøse og dyreste.
Alle ulige BMW-serier (1, 3, 5 og 7) er en kombination af 4-dørs modeller og luksuslimousiner, hvoraf nogle også fås i cabrioletudgaver. BMW’erne i 3, 5 og 7-serien er designet til at være luksuriøse direktionsbiler. De lige nummererede BMW-serier (2, 4 og 6) er mere sportsligt designede 2-dørs coupéer.
Specifikationer for de ulige BMW-serier
Overordnet set er de ulige BMW-serier grand tourers, subkompakte og kompakte executive cars. De fleste af dem startede som 2-dørs modeller med benzinmotorer og udviklede sig senere til gran coupéer med diesel- og benzinvarianter til rådighed.
BMW 1-serie
Oprindeligt blev BMW 1-serie skabt som en 3-dørs hatchback, der var meget komfortabel og effektiv at køre i bytrafik. Det var BMW E81-modellen. Senere kom der andre modeller som E87 5-dørs hatchback og BMW E88 cabriolet 1-serie ud. Det, der forener alle BMW 1-serie bilerne, er, at de er meget kompakte.
Alle 1-serie biler har baghjulstræk, mens de fleste biler i segmentet for små klapvogne bruger forhjulstræk. De fås også som både benzin- og dieselmotorer.
BMW 3-serien
BMW 3-serien er den mest kompakte executive sedan bil fra BMW. Modelprogrammet for BMW 3-serien er ret stort og omfatter en 2-dørs cabriolet og coupé, 4-dørs sedan og endda 5-dørs liftback. 3-serien er BMW’s bedst sælgende model og udgør mere end 30% af salget.
Der har været syv generationer af 3-serien indtil videre, der går helt tilbage til 1975 med E21. Der er en grund til, at disse fantastiske luksussedaner blev BMW’s bedst sælgende bil. De er lige så gode som de dyrere 5 og 7-serier, med den store forskel i deres mindre størrelse og mere overkommelige pris.
BMW 5-serien
BMW 5-serien er efterfølgeren til BMW New Class sedanen, som blev fremstillet i 1962. 5-serien blev født i 1972 og er den dag i dag stadig en af de bedste executive køretøjer produceret af BMW. Motorvarianter er både diesel og benzin. Motorerne i 5-serien er firecylindrede, sekscylindrede, V8 og V10, som enten er turboladede eller med naturlig indsugning.
BMW 5-serien er den næstmest solgte BMW-serie efter BMW 3-serien. Den ligger midt imellem den større 7-serie og den mindre 3-serie af luksussedaner.
BMW 7-serien
BMW 7-serien er den største BMW luksus executive sedan, som mærket producerer. Den er naturligvis også den mest luksuriøse og dyreste. Den store luksussedan er BMW’s flagskib, og dens karrosseristil er begrænset til en sedan. Alle de innovationer, som BMW introducerer, optræder først i BMW 7-serien og drypper senere ned til andre serier og modeller.
Oprindeligt blev BMW 7-serien drevet af benzindrevne inline-4-, V8- og V12-motorer. Siden 1995 har der også været dieselmuligheder til rådighed. Både 3-serien og 5-serien har en sportslig M3- og M5-bil, men BMW 7-serien har ikke en sportsversion.
Selv BMW-seriens specifikationer
Dette bringer os til den sportslige 2-dørs lige serie.
BMW 2-serien
BMW 2-serien betjener et segment af subkompakte executive cars eller det såkaldte C-segment. Det er baghjulstrukne biler med baghjulstræk, der fås som coupé og cabrioletkarosseri. De 2-dørs biler er hurtige, kompakte og meget manøvredygtige, hvilket gør dem til det perfekte valg for en enlig chauffør eller et par.
BMW 4-serien
BMW 4-serien er en serie af modeller, der fremstilles som kompakte executive cars. De er baseret på de 2-dørs modeller fra BMW 3-serien. Serien fås som 2-dørs coupé, cabriolet og som 4-dørs fastback coupé, også kendt som Gran Coupe.
Den første 4-serie blev produceret i 2013. De fås med 4 og 6 cylindre for dieselmotorer og med 4, 6 og 3 cylindre for benzinmotorer.
BMW 6-serien
6-serien kom ud som grand tourer-biler og er forblevet som sådan siden 1976. Den er designet til høj hastighed og lange bilture og er et godt valg for en rejsende forretningsmand.
Naturligvis er BMW 6-serien som en lige serie en forfader til en 2-dørs bil. Den er dog vokset gennem årene. Den startede som en to-dørs coupé, men senere i 2000’erne blev cabrioleter også tilgængelige. I dag findes der endda firedørs coupékarrosserier, som startede i 2012.
BMW 8-serien
8-serien startede i midten af 1980’erne med en to-dørs coupé og er forblevet som sådan. Serien er en serie af modeller af grand tourer-coupéer og cabrioleter. Der er tale om en baghjulstrukket bil, der også fås med xDrive (firehjulstræk). Den startede først som en performanceopgradering til 6-serien med en højere pris.
Sammenligning af BMW-serier
Hvilke er de billigste BMW-serier at købe og vedligeholde?
De billigste BMW-modeller er de mindste modeller, nemlig 1-serien og 2-serien. De er de billigste modeller at køre og eje. 1-serien er en hatchback, der egner sig til bykørsel, mens 2-serien betjener C-segmentet og er ganske komfortabel at køre, samtidig med at den giver køreglæde som en sportsvogn.
Er en BMW 3-serie eller 5-serie bedre?
BMW 3-serien er lidt mindre og en del billigere end 5-serien. Hvis man taler ud fra en enkeltstående vurdering af bilen uden at tage hensyn til prisen, er 5-serien større og bringer ekstra kvalitet med sig. 3-serien er BMW’s mest solgte serie af et par grunde. Den bringer næsten alt det, som Serie 5 gør, til en nedsat pris.