I løbet af fire forskellige generationer af Porsche Boxster-serien er der mange mere og mindre levedygtige købsmuligheder. Men at vælge den allerbedste afhænger i høj grad af, hvad du sætter mest pris på.
Hvis du elsker en klassisk oplevelse, en tidløs mekanisk følelse og lugt, vil en velbevaret Porsche 986 Boxster af første generation fra 1996 altid være et fristende tilbud på grund af de lave priser. Disse 986-modeller er trods alt dem, der startede det hele.
Det er værd at nævne, at Porsche brugte 3 år på at udvikle den første generation Boxster. Men hvis du vil have den allerbedste Porsche Boxster-model nogensinde, skal du ikke overraskende kigge på den nye Porsche Boxster Spyder-model på grund af den auditive lyksalighed med 911-kilde motoren.
Objektivt set er den nye Boxster Spyder den bedste Boxster-model nogensinde, og ærligt talt er titlen velfortjent. Boxster Spyder vil sandsynligvis også bevare det meste af sin værdi gennem årene, og det er ret sikkert at forudsige, at 718 Boxster Spyder bliver en fremtidig Porsche-klassiker.
1. generation 986 Boxster
986 Porsche Boxster blev produceret mellem 1996-2004, og gennem 986’erens levetid var der nogle modeller, som var bedre end andre. Den, der skal købes, ville sandsynligvis være en manuel 2,7L-model, som ofte bliver hyldet som entusiasternes valg af flokken. Priserne varierer fra 5-20k dollars afhængig af de pågældende modeller.
986 Boxster er forholdsvis billige, men de er dyre i vedligeholdelse, så hvis noget stort går galt, som f.eks. gearkassen, kan bilen blive afskrevet. På grund af dette er den bedste løsning 986’eren med 2,7L fem gear, fordi transmissionen i denne model er overlegen i forhold til andre 986-modeller.
Der er også en masse aftermarket reservedelsfirmaer, fælge og dæk er nemme at skaffe nogen købe, og hvis du ikke ødelægger bilen fuldstændigt, er 986 værdimæssigt en anstændig mulighed. Du bør undgå 986-modellerne med seks-trins gearkasse, da de ikke er lige så pålidelige som fem-trins modellerne.
Men det største problem for 986-generationen var den potentielle motorombygning på grund af svigtende lejeaksler. Og på grund af dette mangler 986’eren købers tillid, selv om servicen ikke er så dyr.
2. generation 987 Boxster
987 Boxster blev introduceret i 2004, og produktionen varede indtil 2012. Du kan muligvis skaffe en 987 gen Boxster for så lidt som 15 kr. eller så meget som 60.000 kr. Men den, du skal gå efter, er Porsche Boxster Spyder.
Værdimæssigt er 987 Boxster Spyder ret sikker, og den kan måske endda stige i værdi i de kommende år. 987 er langt mere raffineret sammenlignet med 986, og næsten alle aspekter af almindeligt bilejerskab er meget bedre med 987-generationen.
Den bedste 2. generation Porsche Boxster er den førnævnte Boxster Spyder, denne model af Boxster var den allerførste virkelig samlervenlige Boxster-model. Mange mener, at 2010-2012 987 Boxster Spyder-modellen fra 987 er ekstremt undervurderet, og at den faktisk er den bedste Boxster-model nogensinde.
- generation 981 Boxster
981-generationen af Boxsteren var Porsche, der introducerede Boxsteren til den store liga. Priserne ligger nu fra 35.000 kr. og op til 120.000 kr. for nogle modeller, og den bedste Boxster-model fra 981-generationen var Boxster 2014 GTS.
Værdimæssigt vil GTS’en sandsynligvis stige i værdi og måske endda nå klassiker-kultstatus, men resten af 981 Boxster-modelprogrammet vil sandsynligvis miste værdi med tiden. GTS anses også for at være en af de bedste Boxster-modeller nogensinde, men priserne ligger et godt stykke over 100.000 dollars.
4. generation 718 Boxster
718-generationen af Boxsteren blev udgivet tilbage i 2016 og vil snart ophøre med produktionen med den forestående ankomst af Cayman GT4RS. 718 var ret kontroversiel, fordi Porsche begyndte at bruge en 4-cylindret turbomotor med turbolader, som ikke er nær så spændende som de tidligere 6-cylindrede Boxster-motorer.
Men til GTS- og Boxster Spyder-modellerne har Porsche bibeholdt den sonorerende 911-købte flat-six-motor. Selv om Boxster GTS er en fantastisk bil, er 718 Boxster Spyder i en liga for sig selv. 718 Boxster Spyder er bestemt til at blive en fremtidig klassiker og kan lige så godt være den allersidste virkelig gammeldags Boxster-model med naturlig indsugning i begrænset oplag.
Selv om Boxster GTS fra 2014 og Boxster Spyder fra 2012 kan sammenlignes med 2021 Boxster Spyder, er 2021 Boxster Spyder langt mere velegnet, og den er en bedre bil på alle områder. Men disse tre er sandsynligvis de bedste Boxster-modelårgange gennem tiderne.
FAQ-afsnit
Er en Porsche Boxster pengene værd?
Svaret på dette spørgsmål afhænger i høj grad af den specifikke model, du er interesseret i. At betale 60.000 dollars for en 4-cylindret 718 Boxster med 4 cylindre i slutningen af produktionen er ikke ligefrem alt for anbefalelsesværdigt.
Men hvis det lykkes dig at købe en 718 Boxster Spyder til detailpris, så er den helt sikkert prisen værd, fordi disse modeller normalt handles med en præmie over mærkatprisen. Men generelt er Boxsters for det meste et godt køb, de mister ikke for meget i værdi, og hvis du går efter mere begrænsede modeller, er det en sikker løsning.
Skal jeg købe en Boxster GTS til 100k+ 100k+ eller en 911?
Nogle mennesker tror faktisk, at Boxsteren er en fattig mands 911, men det er ekstremt ubegrundet. En Boxster/Cayman-platform er helt anderledes, og lighederne mellem 911 og Boxster er der, men de er ikke så udtalte, som nogle måske tror.
En Boxster GTS fra 2014 er velsagtens en bedre bil end de fleste 911-modeller. Hvis du måske kunne skaffe en 991 GT3 til 100k $ 100k i god stand, ville du måske have mere sjov, hvis du foretrækker 911-platformen. Men i det lange løb er Boxster GTS helt sikkert en bedre investering.
Hvilken Porsche Boxster-model er den bedste investering?
2012 Boxster Spyder, 2014 Boxster GTS, 2021 Boxster Spyder. Disse tre er bestemt til fremtidig klassikerstatus, og måske kan et par jubilæumsmodeller under 2000 enheder, modeller i begrænset oplag som 550 S AE fra 2004 også blive fremtidige klassikere på grund af det ekstremt begrænsede produktionsantal.
Men vi bør nyde disse biler, mens vi kan, og ikke bare lade dem stå i garagen som investering. Moderne tider er ret ubarmhjertige over for biler med forbrændingsmotorer, og hvem ved, måske bliver de snart forældede.