Mercedes S-klassen repræsenterer det højeste niveau af komfort og luksus, som Mercedes kan tilbyde. S-klassen har altid haft det, der skal til for at være en ægte flagskibssedan. Det er den længste, mest komfortable, dyreste og mest funktionsrige sedan i Mercedes’ sortiment.
I 2021 sender Mercedes den nyligt udgivne 7. generation af S-klassen, kaldet W223, på gaden. En ny S-klasse er altid en spændende tid i bilbranchen, fordi hver ny S-klasse kommer ud med masser af innovationer og spændende funktioner, men ingen S-klasse-model har gjort det bedre end den legendariske W140.
Mercedes W140 S-klasse
Den bedste Mercedes S-klasse, der nogensinde er lavet, er W140. Den blev produceret mellem 1992-1998 og er langt den vigtigste S-klasse, der nogensinde er blevet bygget. W140 bærer en så stor arv, fordi den er den sidste Mercedes-sedan, der blev bygget med en ”bedst for enhver pris”-filosofi, og det er grunden til, at W140 stadig af mange betragtes som den bedste S-klasse nogensinde.
De modeller, der kom efter W140, især W220, var plaget af mange prisnedsættelser, hvilket resulterede i, at W220 S-klassen fik titlen ”historiens værste omdesign af biler”, som blev tildelt af mange bilpublikationer og magasiner.
W140 var et kæmpe spring fremad, fordi denne generation af S-klassen introducerede mange forskellige luksus- og sikkerhedsfunktioner, som stadig mangler hos mange moderne luksusmærker i dag. W140 var den første bil, der introducerede en funktion kaldet ”soft close doors”, som mange luksusbilmærker ikke har i dag.
W140 var også den første bil, der indførte ESC (Electronic Stability Control), dobbeltglasruder for at øge støjsvagheden, avanceret traction control, navigation og endda et grundlæggende stemmestyringssystem. Desuden debuterede W140 også med regnsensoriske vinduesviskere, et bagagerum med blød lukning og et par sidegardinairbags for at øge sikkerheden.
Mercedes W221 S-klasse
W220 S-klassen gik ikke ned som højdepunktet i Mercedes’ flagskibssedan-historie, så i 2007 måtte Mercedes komme med en ny model, som ikke delte identitet med den berygtede W220. Det gjorde de, og W221 S-klassen var født.
W221 S-klassen er bredt anerkendt som et frisk pust efter W220 og er en af de bedste redesigns af S-klassen i nyere tid. W221 er den første luksus-sedan, der tilbyder en hybriddrevet drivlinje. Desuden debuterede den også med overvågning af blinde vinkler, systemer til vognbaneafvigelse og hastighedsadvarselssystemer.
W221 S-klassen startede også en ny æra i Mercedes’ designafdeling for alle modellerne, ikke kun for sedanerne. Modellerne efter W221 delte en lignende designethos, idet de var lidt mere omfangsrige og havde et mere glat design. W221 S-klassen var også den første Mercedes-model, der begyndte at bruge infrarød teknologi til forskellige sikkerhedssystemer.
Mercedes W222 S-klasse
I 2013 kom Mercedes med W222 S-klassen, og modtagelserne var ret blandede, indtil man åbnede dørene. W222 repræsenterer det største spring i interiørdesign i hele Mercedes’ historie.
Den helt nye, banebrydende opsætning med to skærme tilbød en fantastisk funktionalitet og roses stadig af mange som en bedre løsning end det system, der tilbydes i den helt nye W223 S-klasse i dag. Listen over teknologiske innovationer i W222 er også utrolig lang.
W222 var den første bil i historien uden en eneste pære, fordi hver eneste lyskilde monteret i W222 S-klassen blev drevet af LED-teknologi, bilen tilbød endda Swarovski-krystaller i forlygterne.
W222 er også kendt for at debutere for mange tekniske innovationer, såsom den nye aluminiumhybridkarosseriteknologi, som øgede bilens torsionsstivhed betydeligt.
Desuden blev der introduceret to nye kørehjælpssystemer. Et system kaldet Road Surface Scan debuterede i W222 og var i stand til at opdage huller på forhånd, samt Magic Body Control-systemet, som tilpassede affjedrings- og dæmpersystemerne for at opnå en jævn og behagelig kørsel.
Flere spørgsmål om den imponerende Mercedes S-klasse
Er den nye W223 S-klasse en af de bedste S-klasser nogensinde?
Det er højst usandsynligt, at den nye W223 S-klasse vil være alt andet end genial, men denne S-klasse er stadig tidligt i sin levetid og skal ud på vejene i en ikke alt for fjern fremtid. Den nye W223 byder også på masser af innovationer, men mange af disse er endnu ikke blevet testet i længere tid.
Blandt de nye innovative tilføjelser til denne S-klasse-model kan nævnes den nye 3D-målerklynge, gestikbetjening, augmented reality-funktioner, smarte omgivelsesbelysningsfunktioner, airbags på bagsæderne og et imponerende bagakselstyresystem, der kan dreje op til 10 grader. Det nye styresystem forkorter praktisk talt bilens venderadius og gør den meget mere manøvredygtig.
Hvordan klarer Audi- og BMW-rivalerne sig i forhold til Mercedes S-klassen?
Rivaliseringen mellem disse tre mærker i forhold til at tilbyde den bedste flagskibs-sedan i fuld størrelse er årtier gammel. Audi tilbyder den slanke og underspillede A8, en lang, komfortabel og moderne sedan, der helt sikkert kan måle sig med S-klassen, men som for nogle er en smule for underspillet.
På den anden side tilbyder BMW 7-serien et dristigt og markant design, der helt sikkert tiltrækker masser af opmærksomhed. Den mangler dog noget i interiørafdelingen sammenlignet med A8 eller S-klassen. At vælge en af disse 3 er en levedygtig mulighed, og de vil alle sammen helt sikkert imponere selv de mest krævende kunder.
Hvordan er S-klassen sammenlignet med de dyreste luksus-sedaner på markedet?
Rolls Royce og Bentley er blevet bredt betragtet som de bedste flagskibs luksus-sedanfabrikanter. Begge disse er en del dyrere end S-klassen, men kan ikke matche den tyske sedan i teknologiafdelingen.
Hvad angår kvalitet, er en Bentley eller en Rolls et betydeligt skridt over S-klassen. Begge disse tilbyder stadig en 12-cylindret motor, som også er et klart skridt over de motorer, der tilbydes i de nye S-klassebiler. Desuden er en Bentley eller en Rolls’ brand appeal også et klart skridt over den tretårige stjerne.
Men den største forskel mellem disse 3 bilmærker er muligheden for at personliggøre en Bentley eller en Rolls i et omfang, som S-klassen ganske enkelt ikke tilbyder.