Volvo laver gode motorer, der holder over 200.000 miles. Volvo-motorer holder lige så længe som konkurrenterne som BMW og Mercedes gør. Motorerne er normalt pålidelige og kræver ikke meget opmærksomhed. I gennemsnit har Volvo-motorer en fejlfrekvens på 1 ud af 111.
Hvilken slags motor har Volvo’er?
Volvo har altid været en producent af lige motorer. De producerer normalt et mindre antal cylindre, men med højere brændstofeffektivitet og ydeevne. Deres firecylindrede motor med en elmotor kan endda konkurrere med V8-motorer.
Tidligere, da Volvo hørte under Ford Motors, tillod de Volvo at fremstille deres egne motorer. Med hensyn til effekt er Volvos firecylindrede motor endnu bedre end konkurrenternes sekscylindrede motorer og kan konkurrere med V8-motorerne.
Volvo har under VEA-programmet produceret nogle motorer af virkelig høj kvalitet. Motorerne var fremragende med hensyn til brændstofforbrug med deres lave emissioner. Drive-E-programmet blev lanceret specifikt for at reducere emissionerne. Derfor stoppede Volvo med at lave dieselbaserede motorer i 2017.
Drive-E-programmet fremstiller også trecylinderbaserede motorer til Geely, Volvos moderselskab. De markedsførte VEA-programmet som G-power. De motorer, som Volvo har lavet, er blevet brugt af Lynk og Co og Geely og Proton. Det gør helt sikkert deres motorer lige så gode som andre bilfabrikanters motorer.
Historien om Volvo-motorer
Volvo startede deres virksomhed med motorer fra Penta og købte senere Penta. Den allerførste motor, der blev brugt i Volvo, var en lige firecylindret sideventilmotor med fire cylindre, som producerede 28 hk. De fortsatte med at konstruere deres egen motor, da de hørte under Ford. For nylig har Volvo annonceret deres VEA-program, hvorunder de vil designe deres egne motorer for at give den bedste kørsel.
VEA-program
Under VEA-programmet eller markedsført som “Drive-E”-programmet har Volvo fokuseret på at lave bedre motorer med færre cylindre. Programmet startede i 2006, da de besluttede sig for kun at lave firecylindrede motorer. Med et mindre antal cylindre er deres mål at lave mere brændstofbesparende, miljøvenlige og mindre motorer.
Med starten har Volvo investeret omkring 2,5 millioner dollars i udviklingen af programmet. De allerførste biler, der fik disse nye motorer, var anden generation af S60- og V60-serierne. Med succesen med disse modeller begyndte Volvo at udfase andre 5-cylindrede og 6-cylindrede motorer. I 2015 gik de helt over til Drive-E-motorerne. Siden 2017 er de holdt op med at lave dieselbaserede motorer helt og holdent.
Med deres bekendtgørelse af målet om elektrificering i 2017 er de begyndt at arbejde på at hybridisere alle deres motorer fuldt ud. Deres motorer, der bruges i hybridbiler, er nogle af de bedste. Ifølge Volvo kan motorerne med plug-in hybridteknologi endda konkurrere med V8-motorerne. Disse motorer har været en stor succes for Volvo. De er mere brændstofeffektive og har en enestående ydeevne.
Benzinmotorer
Volvo producerer 4-cylindrede motorer baseret på 4-cylindrede motorer. Slagvolumenet varierer fra 1,5 liter til 2,0 liter. Alle benzinmotorer har turboladning og intercooling med indsprøjtningsteknologi. De har produceret i alt 14 motorer i 1,5-liters kategorien indtil nu. I 2,0-liters kategorien har de produceret i alt 35 motorer indtil nu.
Inden for benzinmotorer har de to kategorier af GEP3- og VEP4-motorer. Under GEP3-programmet udvikler de trecylindrede motorer for deres moderselskab Geely. Den markedsføres under navnet G-power. Den anden VEP4-kategori producerer imidlertid de standard 4-cylindrede motorer til deres biler. Disse motorer omfatter:
- T2 122 PS
- T2 152 PS
- T4 190 PS
- T5 245 PS
- T6 320 PS
- Polestar 367 PS
- T8 320 PS turbo, kompressor og elmotor bagtil med 87 PS
Dieselmotorer
Volvo fremstillede tidligere 2,0-liters firecylindrede dieselmotorer med fire cylindre. De ophørte til sidst med dieselbaserede motorer i 2017. Det gjorde de for at følge deres ambitioner om at reducere bilernes emissioner. Alle disse dieselbaserede motorer var turboladede og intercooled. Nogle modeller med høj effekt havde dog balanceraksler. Dieselmotorerne blev markedsført som VED4. Nogle af dem omfatter:
- D2 120 PS
- 181 PS til Volvo 60-modeller, 70-modeller og S80.
- 190 PS til V40-serien.
Laver Volvo gode motorer?
Hvis man ser på motorernes pålidelighed og deres track record, så laver Volvo gode motorer. Deres ældre motorer er også stadig ret gode. Ældre Volvo’er er stadig i brug af nogle mennesker, og de er stadig tilfredse med motorens ydeevne. De nyere motorer under VEA-programmet har også været en succes. De eksporterer endda deres motorer til andre virksomheder. Når man ser på alle disse fakta, kan man derfor sige, at Volvo laver gode motorer.
FAQ
Har elbiler motorer?
Elbiler har ikke konventionelle motorer baseret på fossilt brændstof. De har derimod elmotorer, som driver bilen med batterier. Bilerne er konstrueret på en måde, så de omdanner elektrisk energi til mekanisk energi uden at flytte stempler eller andre dele. Motorerne er forskellige fra motorer. I motorer omdannes energi til mekanisk energi.
I motorer anvendes der derimod termisk energi til at konvertere. Derfor er enhver motor en motor, men ikke enhver motor er en motor. Så elbiler bruger enten vekselstrøm eller jævnstrøm. Elmotoren bruger derefter intensitet og rotation til at drive bilen.
Hvad er de vigtigste dele af en motor?
Bilmotorer har flere dele. Nogle er vigtigere end andre. Disse dele bevæger sig rundt for at skabe strøm. Bevægelse af dele resulterer i slid, hvilket kræver vedligeholdelse og pleje. Nogle motordele er
- stempler
- Krumtapaksel
- knastaksel
- Tændrør
- Cylinderhoved
- Ventiler
- Motorblok
- Oliepande
Hvad gør en motor god?
En bilmotor er bedst, hvis den er pålidelig og har en stærk støbejernsblok og et aluminiumhoved. Det gør motorerne robuste og giver bedre varmeafledning. Alle firmaer designer deres motorer til at have disse, men det skal gøres omhyggeligt.
Nogle af de mest upålidelige motorer har også jernblokke og aluminiumhoveder. Det skyldes især deres dårlige styring af termisk ekspansion. Virksomhederne er nødt til at håndtere kinetisk energi fra stemplernes bevægelse. Motorens kvalitet afhænger også af
- Motorens layout
- Motorens cyklusser