Har Volvo’er et reservehjul?

Alle Volvo-biler har et reservehjul, undtagen de biler, der har et dæksystem.

Volvo-biler har normalt et reservedæk placeret i bagagerummet i bilens bagagerum. Reservedækket er lige så godt som andre dæk. Men hvis din Volvo har et dæktætningssystem, har du ikke noget reservedæk. I stedet får du et midlertidigt mobilitetsudstyr (TMK) til at forsegle det punkterede dæk.

Hvad er et reservedæk?

Der er altid et ekstra dæk i dit bagagerumsrum, hvis der skulle opstå en nødsituation. Disse dæk er placeret der for at erstatte et punkteret dæk. Alle bilproducenter giver denne type dæk, og du kan også købe ekstra dæk i autoforretninger.
Der findes flere typer af reservedæk:

  • Der findes forskellige typer reservedæk: Full-size matchende reservedæk
  • Full-size ikke-matchende reservedæk i fuld størrelse
  • Midlertidigt reservehjul i fuld størrelse
  • Kompakt midlertidigt reservedæk
  • Foldbart midlertidigt reservedæk (oppusteligt)
    Når du kører med et reservedæk, skal du først kontrollere, at dækket er fuldt oppustet. Dækket må ikke have nogen skader eller punkteringer. Du skal også køre forsigtigt og langsomt med øjnene på speedometeret. Desuden er reservehjulet kun en midlertidig løsning, og du bør køre direkte til en servicestation eller mekaniker.

Typer af Volvo-dæk

Der anvendes forskellige typer dæk i forskellige Volvo-køretøjer og under forskellige vejrforhold. Dækoplysningerne står normalt på B-stolpen, som er på bagsiden af førersædets dør. De fleste Volvo’er leveres med “helårsdæk”. Disse dæk er gode til veje i normal tilstand og giver gode præstationer i regnvejr. De bør dog udskiftes med vinterdæk, hvis du bor i et område med sne.

  Aiways vs Volvo - hvad er bedst?

Nogle andre Volvo-biler leveres med “Ultra High-Performance Dyres”. Disse dæk er designet til at give den bedste ydelse på tørre veje med meget tilfredsstillende ydelse under regnvejr. Disse dæk må aldrig anvendes i snevejr og skal udskiftes med vinterdæk.

Volvo-reservedæk

Volvo leverer normalt et midlertidigt reservedæk til din bil samt et donkraftsæt. Volvo anbefaler, at dette kun er en midlertidig løsning, og at du bør udskifte det med et normalt dæk så hurtigt som muligt. Dette skyldes, at det midlertidige reservedæk påvirker trækkraften, frihøjden og køreegenskaberne.

Volvos dækforseglingssystem

Nogle Volvo-biler har ikke et reservedæk, men har i stedet et dæktætningssystem. Dette kan bruges til at forsegle et punkteret dæk, og derefter kan du køre bilen i næsten 70 til 90 miles. Der er dog en hastighedsgrænse, som du skal overholde, hvis dækket er blevet forseglet, og den er på højst 80 km/t eller 80 km/t.

Midlertidigt mobilitetssæt (TMK)

Dette er det kit, som bruges til at forsegle det punkterede dæk. Det leveres med en flaske med tætningsmasse, som indeholder naturgummilatex og ethanediol. For at bruge dette system skal du følge disse trin:

  1. 1. Stands først bilen i vejkanten med advarselslamperne tændt.
  2. Hvis der er et søm eller en anden skarp genstand indsat i dit dæk, er det bedre at lade det være sådan. Lad det blive der og tag det ikke ud.
  3. Tag det elektriske kabel og slangen ud.
  4. Skru kompressorens dæksel og hætten på flasken med tætningsmasse af.
  5. Sæt tætningsflasken på flaskeholderen så stramt som muligt.
  6. Åbn dækkets ventilhætte, og sæt stikket fast på det.
  7. Tilslut TMK til den nærmeste 12 V-udtag og start bilen.
  Hvor længe holder Volvo hybridbatterier?

Volvos med dæktætningssystem

De Volvo-modeller, der ikke har reservehjul i bagagerummet, men derimod bruger dækforseglingssystemet, der kan tage det punkterede dæk ca. 70 miles med, er følgende:

  • Volvo S60
  • Volvo S90
  • Volvo V60
  • Volvo V90
  • Volvo XC40
  • Volvo XC60
  • Volvo XC90

OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL

Hvorfor har biler et reservehjul?

En bil har 4 funktionsdæk og et ekstra dæk som reservehjul. Dækkene på en bil kan punktere eller blive flade. I dette tilfælde kommer dette reservehjul i brug. Reservedækket er ikke altid det samme som de almindelige dæk, og i mange tilfælde er reservedækket blot et donut-dæk, der bruges til at bære bilen til en servicestation.

Forskel mellem donutdæk og reservedæk

De midlertidige dæk eller donutdæk er små i størrelsen, og de kan nemt opbevares i bilen. Donutdæk er billigere end andre reservedæk i fuld størrelse, så de kan nemt købes, hvis der sker noget med det forrige dæk. De har dog ulemper, som f.eks. at de ikke kan køre mere end 112 km eller 70 miles. De har også en vis hastighedsgrænse og dårlig håndtering.

Full-size-reservedæk er meget tungere, og de er mere eller mindre ligesom de andre almindelige dæk på bilen. Du kan også udskifte stålhjulet på det punkterede dæk for at erstatte det med reservehjulets hjul. Dette reservedæk kan være forskelligt fra de tre andre dæk, hvilket kan forårsage en vis ubalance.

Hvor længe virker reservedæk?

Et reservedæks hovedopgave er at transportere bilen til en servicestation. I dag har mange mennesker dog et matchende reservehjul i fuld størrelse, som er det samme som de andre dæk. Det midlertidige reservedæk eller donut-dæk er ofte kun godt til mindre end 80 km, men et matchende reservedæk i fuld størrelse er lige så godt som de andre dæk, og det kan køre mange kilometer.

  Skal man fylde premium benzin i en Volvo XC90?

Kør sikkert med din Volvo

Hvis du får en punktering, når du kører i din Volvo, skal du ikke gå i panik. Din bil vil enten være udstyret med et gratis reservedæk eller et dæksystem, der kan forsegle det punkterede dæk. Denne forsegling kan holde din bil mere end 70 miles, og derefter kan du udskifte dit dæk.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z