Porsche Boxster og Porsche Cayman er de to Porsche-sportsvogne på begynderniveau. Der er kun små forskelle mellem de to, men hvis du foretrækker en coupé, vil du nok foretrække Cayman. Hvis du foretrækker en cabriolet, vil du nok foretrække Boxster.
Men hvad nu hvis du ønsker en cabriolet, men også ønsker muligheden for ikke at bruge den tynde stofsofttop, der normalt følger med en Porsche Boxster? Tja, nogle Boxster-modeller tilbyder denne funktionalitet, men en ægte Porsche hardtop koster et par tusinde dollars.
De nyeste 981/718 Boxster-modeller tilbyder ikke en hardtop-version fra fabrikken, men nogle aftermarket-producenter kan måske tilbyde dig en form for hardtop. Men det er generelt ikke tilrådeligt, fordi en uprøvet hardtop helt sikkert vil ugyldiggøre din garanti, hvis noget går galt.
Det er også værd at nævne, at Porsche har tilbudt hardtop-muligheder til nogle Boxster-modeller. For eksempel 986 Boxster, men det var ikke din sædvanlige udtrækkelige hardtop, men snarere et fast panel, som skulle sættes på plads manuelt.
Porsche 986 hardtop
På grund af øget kundeefterspørgsel har Porsche lavet et fast hardtop-panel til Porsche Boxster 986. Men disse hardtops er ret dyre, og et OEM Porsche fabrikshardtop-panel til en 986’er koster dig mindst 4500-5200 dollars.
Et yderligere problem er, at alle disse hardtop paneler normalt tilbydes i matchende farver og en matchende finish. Men to forskellige paneler, der ikke er malet på samme tid, betyder normalt, at farven kan være lidt forkert. Og det er ikke noget, man ønsker fra en Porsche til 4500 dollars.
Desuden kan det også være et problem at finde en hardtop til din 986 i en matchende farve, fordi 986 er en ret gammel model, og der er kun få af dem tilbage, der banker rundt på internettet. Og at købe en anden farve, og så male den i din foretrukne farve kan koste dig et godt stykke over den sædvanlige indgangspris på 4-5k $.
Uanset hvad er Porsche OEM 986 hardtop den bedste løsning til din 986. Det giver en perfekt pasform, og det er også det hardtop-panel, du skal købe, hvis du ønsker at bevare så meget værdi som muligt for den fremtidige gensalgsværdi af din 986.
Porsche 987 hardtop
Der fås også et fabrikshardtop-panel til 987/987.2 Boxster-generationerne. Forskellen i forhold til 986-generationens Boxster hardtop-panel er, at panelet til 987 koster betydeligt mindre. Hvis du ønsker et hardtop-panel til din 987’er, kan du få et til 2,5-3,5 dollars.
Hardtop-panelet til 987 er færdiggjort på samme måde som 986 Boxster hardtop-panelet til 986 Boxster. Disse er også malet i stort set alle de populære 987 Boxster-farver for at gøre det lettere at matche dem. Den førnævnte mismatch mellem farverne er ganske vist mulig, men der er måder at mindske afvigelsen betydeligt på.
Den indlysende fordel ved at vælge et fabriksmonteret Porsche hardtop panel er, at Porsche forsøger at tilbyde dig alle de bekvemmeligheder, som du kan forvente af en Cayman. Det betyder, at denne hardtop er udstyret med en opvarmet bagrude, sortforet loftsbeklædning med ordentlig lydisolering, og at monteringsprocessen er ret nem og ikke tidskrævende.
Du kan altid vælge en række eftermarkedspaneler til hardtop, som måske er lettere at skaffe for nogle, og de er måske også lidt billigere. Men du bør undgå disse, hvis du ikke er 100 % fortrolig med alle de nærmere detaljer ved nogle specifikke hardtop-paneler.
Porsche 981/718 hardtop
Efter 987 Boxster stoppede Porsche med at tilbyde et hardtop-panel til alle fremtidige Boxster-generationer. Efterfølgeren til 987.2 var 981-generationen fra 2013, og selv om en masse kunder forventede en eventuel hardtop-mulighed til 981, blev det aldrig til noget.
Det kom aldrig, fordi det ikke passede ind i Porsches strategi tilbage i 2013, og det er ret forståeligt, hvorfor Porsche aldrig tilbød det. Først og fremmest skal der udvikles et hardtop-panel, hvilket koster penge og tid. Og hvorfor skulle Porsche bruge de penge, efter at de allerede har udviklet en soft top og en coupé?
Derudover har Porsche også vedtaget en mere stringent strategi for vægtreduktion, og ekstra boltningspunkter til en hardtop var en af de første ting, der skulle væk. En hardtop tilføjer normalt 40-50 pund helt oppe i toppen af bilen, hvilket øger tyngdepunktet, og det roder med bilens aerodynamiske og håndteringsmæssige profiler.
Det er den samme historie med 718, og Porsche tilbød heller ikke en hardtop til 718 Boxster. Du kan muligvis skaffe et eftermarkedspanel til hardtop til disse Boxster-modeller, men det kan i høj grad frarådes, fordi der ikke er nogen boltningspunkter til en hardtop, hvilket betyder, at du sandsynligvis skal bore i bilen.
FAQ sektion
Hvor kan jeg købe en hardtop til min 986/987 Boxster?
Du bør altid kontakte din forhandler først, hvis du er interesseret i specifikke dele til din Boxster. Priserne kan være en smule oppustede, men det er altid godt at kende forskellen mellem forhandlerpriser og priser fra specialforretninger for reservedele.
Men der findes et par online-websteder som Suncoastparts.com og design911.com, der begge er specialiseret i for det meste originale/OEM Porsche-dele. Du kan finde en masse ekstraudstyr til din 986/987 her.
Hvad er ulemperne ved en hardtop på en ikke-fabriksfremstillet hardtop cabriolet?
Dette er et virkelig vigtigt spørgsmål at stille dig selv, når du ender med at beslutte dig for at købe en hardtop til din Boxster. Det var aldrig meningen, at Boxster skulle have en hardtop, og hardtop-panelerne var en eftertanke, og der er nogle konsekvenser, der er værd at nævne.
For det første klager en række ejere over masser af knirken og lyde fra hardtop-panelet. Desuden har nogle ejere endda rapporteret om vandlækager. En hardtop tilføjer også unødvendig vægt og mindsker bilens dynamiske evner.
Skal jeg bare købe en Cayman, hvis jeg vil have en Porsche Boxster med hardtop?
Det bør du helt sikkert, fordi hardtop-panelet på Boxsteren ikke kan trækkes ud, og det kan ikke opbevares nogen steder i bilen. Det betyder, at hvis du tager på en tur med hardtop på plads, vil du sandsynligvis beholde den på, fordi der ikke er noget sted at opbevare den.
Men hvis du vælger en Cayman i første omgang, får du en vel nok flottere sportsvogn, der er lettere og sandsynligvis sjovere at køre sammenlignet med en Boxster. Enten det, eller også skal du bare acceptere, at Boxster 981/718 med blødt tag er din eneste mulighed indtil videre.