I 2021 kan stort set alle Mercedes-modeller udstyres med et soltag. Afhængigt af den pågældende model tilbyder nogle af dem et traditionelt soltag, andre giver et dobbelt soltag, og der er endda nogle modeller, der tilbyder et komplet panoramasoltag, der dækker størstedelen af tagets overflade.
Mange modeller leveres med soltag som standard, og de kan også opgraderes til muligheden for et fuldt panoramatag. Og der er nogle Mercedes-modeller med højere trim, der leveres med et fuldt panoramatag som standard. Uanset hvad, vil du sandsynligvis støde på en Mercedes, der har en eller anden variation af et soltag.
Mercedes introducerede det første soltag i 1932, og lige siden da har Mercedes forbedret soltagsteknologien. I dag er et Mercedes-soltag et ret komplekst stykke teknologi, der har til formål at lette kabinen og gøre interiøret meget mere pjusket.
Mercedes panoramatag
Mercedes’ panoramatag lukker masser af lys ind i kabinen. Det gør interiøret meget lysere og et meget mere behageligt sted at opholde sig. Panoramataget giver en behagelig atmosfære med et enkelt tryk på en knap.
De fleste panoramatage kan også åbnes, hvilket gør det muligt at lukke lidt frisk luft ind i kabinen. Selv når taget er åbnet, kan du stadig bruge solskærmen til at skygge dig for solen. Mercedes har også indført en monokromatisk tagløsning, som gør det muligt at ændre glasets gennemsigtighed for at beskytte dig mod solen.
At eje en bil med panoramatag gør føreren meget mindre klaustrofobisk, og det giver også mindre vindstøj sammenlignet med et åbent vindue. Du kan også benytte dig af fordelen ved at åbne panoramataget, hvilket også kan være en mere omkostningseffektiv måde at køle kabinen ned på under kørslen.
Mercedes panoramatag sikkerhed og pålidelighed
Mange mennesker har deres tvivl om muligheden for panoramatag, da det helt sikkert øger kompleksiteten af taget, hvilket i nogle tilfælde kan øge de mulige omkostninger forbundet med at eje en bil med denne funktion.
De fleste panoramatage har samme holdbarhed som for- eller bagruder. Det betyder, at disse glasoverflader er forholdsvis ridse- og brudsikre. Desuden skal der en del kraft til for at beskadige glasoverfladen, så selv hvis du ikke ejer et panoramadetag, er kraften nok til at beskadige en mere almindelig tagoverflade.
Nogle tvivler også på forseglingerne i ældre soltagsmekanismer i nogle Mercedes-modeller. Og der er mange dokumenterede tilfælde, hvor en ejer klager over utætheder på soltaget. Men moderne Mercedes-panoramatag er ret pålidelige, når det gælder utætheder, da der ikke er mange problemer med utætheder dokumenteret på nettet.
Mercedes soltag/panoramatag praktisk anvendelighed
Et andet vigtigt aspekt af diskussionen omkring panoramatag er praktisk anvendelighed, da de fleste panoramatag optager en rimelig del af hovedrummet i mange Mercedes-biler. Desuden vejer et panoramatag meget mere end et almindeligt tag, og at øge det højere tyngdepunkt er ikke en god løsning for en performancebil.
Dette er for det meste grunden til, at en anstændig del af performancebiler tilbyder kulfibertage, blot for at sænke tyngdepunktet for at opnå bedre køreegenskaber. Nogle mennesker spekulerer også på, om man kan sætte tagbokse på et panoramatag, og svaret er ja i de fleste tilfælde.
Du skal sikre dig, at du kan montere tagbøjlerne sikkert på dit tag. Hvis du formår at fastgøre den som anbefalet af producenten, er der ingen bekymringer om eventuelle uønskede konsekvenser. Uanset hvad du ender med at gøre, skal du blot sørge for at følge producentens anbefalinger.
FAQ-afsnit
Reducerer panoramatag en bils strukturelle integritet?
Et panoramatag er i princippet et stort hul i taget, så ja, et panoramatag giver anledning til bekymring for hele bilens strukturelle integritet. Men selve glasset giver nogle strukturelle egenskaber, men disse tage er ikke strukturelt sunde som et mere konventionelt tag.
Dette bør ikke give problemer for de fleste køretøjer, kun nogle præstationsmodeller oplever en mærkbar forskel, når de er udstyret med et panoramartag. Det skyldes, at disse biler ikke blot har et mindre strukturelt stift chassis, de er også en del tungere, da pan-dagene tilføjer op til 200 pund ekstra vægt i toppen.
Skal jeg købe det komplette panoramaglastag?
Tja, det afhænger af mange forskellige faktorer. Den første er naturligvis prisen, og Mercedes’ panoramatag, hvis det ikke er standard, koster dig mellem 1.000 og 3.000 dollars. Nogle mere luksusmærker som Ferrari sælger panoramatag som ekstraudstyr for mere end 15.000 dollars.
Men det største spørgsmål af dem alle er, om du overhovedet vil bruge panoramataget? Panoramatag ligner ret meget cabrioleter i den forstand, at mange mennesker køber cabrioleter i den tro, at de vil køre med top-down hele tiden, men virkeligheden er, at det altid er for varmt eller for koldt til at gøre det.
Kun i nogle få tilfælde kan man udnytte et panoramartag til sit fulde potentiale. I Storbritannien giver det f.eks. mindre mening at eje et panoramatag, end det gør i det solrige Sydcalifornien.
Hvor meget koster det at udskifte et ødelagt Mercedes-panoramatag?
I 2020 blev Mercedes konfronteret med en retssag på 200 millioner dollars for scenariet med ”eksploderende” soltag. En kunde oplevede en ”soltagseksplosion” ved kørsel i en Mercedes SUV, men lige nu er der ingen nyheder om denne historie, og Mercedes har ikke officielt reageret på dette spørgsmål.
Men hvis du ender med at ødelægge dit panoramasoltag, kan du risikere at stå over for en rigtig stor regning. Nogle rapporter taler om en regning på 2.000 dollars, mens andre taler om en regning på 9.000 dollars. Uanset den faktiske pris vil den helt sikkert være i tusindvis.
Men hvis du ikke vælger panoramataget, vil du aldrig stå over for sådanne problemer. Når det er sagt, er et panoramatag dog en dejlig luksusfunktion, og hvis du er i stand til at finde en forsikringspolice, der dækker problemer med panoramatag, og du rent faktisk vil bruge det, så køb det bare.