Ford er en af de mest succesfulde og længstlevende bilproducenter i USA, som sælger op til 6-7 millioner biler hvert år. Sådanne fantastiske tal er muliggjort af, at Ford altid skubber grænserne yderligere og tilbyder snesevis af interessante modeller fra alle mulige kategorier, herunder lastbiler, SUV’er, elbiler, hatchbacks og for nylig sedaner.
I denne artikel vil vi dog fokusere på, hvorfor en Ford ikke vil starte – årsager og hvordan man løser det. Vi vil først starte med batteriet, som normalt er hovedårsagen til, at en bil ikke vil starte. De to mest almindelige problemer er enten korroderede batteripoler eller et dødt/svagt batteri, der ikke er i stand til at levere nok strøm til at starte bilen op.
Det andet problem er et svagt batteri i nøglehåndtaget, som ikke kan genkendes af bilen, og som derfor ikke gør det muligt at starte bilen. Det tredje punkt af interesse er forbundet med din generator og din startmotor, som arbejder sammen med batteriet, hvilket betyder, at de skal fungere korrekt, for at en bil kan starte.
Den næste gruppe af problemer er dit brændstofforsyningssystem og dine tændrør/stikdåse. Disse er ikke så almindelige som de tre foregående årsager, men de kan også nogle gange være årsag til, at din bil ikke vil starte. Så hvis du vil vide mere om, hvorfor en Ford ikke vil starte, skal du sørge for at læse denne artikel!
Batteriproblemer
Som nævnt i introen er batteriet normalt den mest almindelige årsag til, at en bil ikke vil starte, da det ikke har nok strøm til at drive bilens startmotor, som sætter motoren i gang. Som sådan skal du sørge for at finde et multimeter til at teste batteriets effekt. Hvis batteriet viser mellem 12-13 volt, er alt i orden med batteriet. Hvis det viser mindre, er dit batteri enten svagt eller helt udtømt.
Du skal også fokusere din opmærksomhed på batteripolerne, som er kendt for at korrodere i nogle biler. Hvis det faktisk sker, kan du ikke starte bilen, da forbindelsen mellem batteriet og bilen ikke eksisterer. Hvis det er tilfældet, skal du sørge for at investere i et batterirensemiddel af høj kvalitet og rengøre batteriet, mens det er frakoblet.
Problemer med generatoren og startmotoren
Batteriet, generatoren og startmotoren er de tre hovedkomponenter, der har til opgave at starte bilen. Det betyder, at hvis en af disse tre svigter, kan du ikke starte bilen, hvis en af dem svigter. Generatoren er beregnet til at oplade batteriet, mens bilen kører, hvilket betyder, at selv hvis du starter bilen med starthjælp, bør bilen ikke levere nogen saft, da batteriet ikke bliver opladet.
Startmotoren er placeret mellem motoren og generatoren og er beregnet til at sætte motoren i gang. Hvis du som sådan har strøm nok, men motoren ikke starter, er der gode chancer for, at det er din startmotor, der er skyld i det. Begge dele kan repareres, men det vil være en god idé at udskifte dem med nye OEM Ford-dele.
Svagt batteri i nøglehåndtaget
Alle nye Ford-modeller er udstyret med nøglefob i stedet for almindelige bladnøgler, hvilket betyder, at nøglehåndtaget nu har til opgave både at starte bilen og få adgang til den. Hvis batteriet i nøglehåndtaget er dødt, vil bilen ikke kunne genkende nøglen og dermed ikke lade dig starte bilen.
For at afhjælpe dette skal du udskifte batteriet i nøglehåndtaget. Hvis din Ford også blev leveret med en bladnøgle, kan du teste, om det virkelig skyldes batteriet i nøglehåndtaget, for du bør kunne starte bilen med din bladnøgle. Hvis det er tilfældet, er det 100 % dit batteri i nøglehåndtaget, der er årsagen.
Tændrør og sikringsboks
Tændrørene har til opgave at antænde brændstof- og luftblandingen i forbrændingskammeret, hvilket betyder, at et brændt eller løsnet tændrør ikke vil kunne forbrænde. Hvis det sker, vil din motor enten gå i stå, give fejltænding eller nægte at starte helt op, hvis mere end ét tændrør er skyld i det.
Sikringsboksen er der for at beskytte din bil mod elektriske overbelastninger, hvilket betyder, at en sikringsboks kan blive brændt for at redde din bil, hvilket nogle gange ikke kan lade dig starte bilen, før du har udskiftet den beskadigede sikring. Hvis det faktisk er tilfældet, skal du sørge for at udskifte sikringen med en passende strømstyrke lige.
Problemer med brændstofforsyningssystemet
Hvad angår dit brændstoftilførselssystem, kan brændstofpumpen og brændstoffiltrene forårsage, at din bil nægter at starte. For at afhjælpe dette skal du lytte til brændstofpumpen, når du drejer tændingsnøglen. Hvis du ikke kan høre brændstofpumpen, selv med kølerhjelmen oppe, er den sandsynligvis i stykker. Hvis dine brændstoffiltre er tilstoppede, blokerer de for brændstofpassagen og vil derfor ikke lade dig starte bilen.
FAQ-afsnit
Hvor meget koster et Ford-batteri?
Et nyt Ford-batteri vil koste dig mellem 100 og 250 dollars i de fleste tilfælde uden arbejdsomkostninger. Disse varierer dog meget, da ikke alle Ford-modeller er ens, og ikke alle batterier og batteristørrelser er ens. Sørg altid for at bruge det rigtige batteri til din Ford, og det vil være en god idé at kigge efter særlige tilbud og kuponer for at sænke denne pris så meget som muligt.
Hvor længe kan et Ford-batteri holde?
Et Ford-batteri bør kunne holde i mindst 5 år, hvilket normalt er levetiden for et normalt batteri. Hvis batteriet dør hurtigere, er der noget galt med din bil eller med den måde, du behandler den på. Hvis du presser dit batteri ud over fem år, er der stor sandsynlighed for, at det vil dø uden varsel.
Laver Ford pålidelige biler?
Ford-modeller har normalt en gennemsnitlig bedømmelse, når det gælder pålidelighed, hvilket er okay. Forskellige mærker kan gå begge veje, hvilket betyder, at nogle Ford-modeller er virkelig pålidelige, mens andre mildest talt er tvivlsomme. Alt i alt er Fords bygget til at holde, hvis du passer ordentligt på dem.