Ford Explorer er en af de mere populære SUV’er i hele Fords sortiment, da den er mere end stor nok til de fleste mennesker, men ikke er lige så gigantisk som top-spec Expeditionen. Den første Explorer blev introduceret i 1990 og blev ofte betragtet som den bedste SUV i sin klasse. Desuden formåede Ford at sælge et ton af disse gennem årene, hvilket betyder, at Explorer sandsynligvis er her for at blive.
Hvad angår dens mekanik, har Explorer tendens til at være en tilpas pålidelig SUV, men i denne artikel vil vi fokusere på de mest almindelige Ford Explorer-transmissionsproblemer. Det første problem, som vi vil tale om, er gearskiftene, der glider og det generelle problem med at skifte gear på en behagelig måde.
Explorer er også kendt for at være en smule rykkende, især under ting som trepunkts sving eller parkering. Stalling kan også forekomme, især med ældre momentomformerenheder. Endelig vil vi også nævne potentielle komplette transmissionsfejl, som bestemt er bekymrende, da de kan koste flere tusinde kroner at reparere eller udskifte.
Alt i alt er den nye 10-trins gearkasse på Explorer indstillet til at blive i et stykke tid fremover, hvilket betyder, at Ford sandsynligvis vil gøre den bedre og bedre som tiden går. Disse fås også til Fords F-serie af lastbiler, som er en utrolig populær serie af lastbiler, hvilket betyder, at Ford har brug for, at denne transmission er så pålidelig som muligt.
Gear slipper og vanskelige skift
Gearglidning, forsinkelser og uregelmæssige gearskift synes at være en ret almindelig foreteelse med denne 10-trins enhed. Disse skyldes typisk fastsiddende ventiler og magnetventilproblemer, som nogle gange kan løses ved hjælp af enkle systemresetninger. Koblingspladerne kan også blive slidt op, mens ren mangel på transmissionsolie også kan føre til disse problemer.
Sørg for at fylde væsken op, hvis det er nødvendigt, og hvis ikke, er en komplet inspektion af transmissionen faktisk en rigtig god ting. Hvis problemet skyldes koblingsproblemer, nærmere bestemt koblingspladen, er det bare bedst at udskifte den, da dette er den eneste gode måde, hvorpå man kan løse dette problem.
Rykker i lavhastighedsgearkassen
En rykkende transmission ved lave hastigheder er mest et problem med dobbeltkoblingsenheder, men nogle momentomformertransmissioner er også skyldige i dette problem. 10-trins gearkassen i Explorer synes også at høre til i den gruppe. Det gode er, at de fleste af disse problemer er relateret til forkert vedligeholdelse af transmissionen, mere specifikt tilstoppede transmissionsvæsker.
Defekte masseluftstrømssensorer og forurenet transmissionsvæske kan også forårsage disse problemer. Først er det bedst at omprogrammere transmissionsmodulet, hvis væsken og filtrene er i orden, hvis de ikke er det, skal du udskifte dem begge og omprogrammere modulet. Nogle gange kan solenoidens samling forårsage disse problemer, og den eneste måde at reparere dette på er at udskifte samlingen.
Stalling
Ældre Ford Explorer-modeller var kendt for at gå i stå uden nogen åbenlys årsag. Stilstanden skyldes typisk et vedvarende transmissionsproblem, og da transmissionen er koblet hele tiden, holder akslen op med at rotere og dermed går bilen i stå. Dette kan være virkelig stressende, især hvis det sker ofte, hvilket normalt er tilfældet, hvis du ignorerer dette problem.
Når du skal reparere dette problem, skal du kontrollere brændstofpumpen, da den nogle gange kan få bilen til at gå i stå på grund af brændstofmangel. Nogle luftfilter- og udstødningsproblemer kan også få bilen til at gå i stå. Endelig kan transmissionens elektriske ledninger og moduler afbryde forbindelsen i nogle få sekunder og forårsage dette problem.
Fejl i gearkassen
En transmissionssvigt er det værste problem, du kan støde på, da du har brug for en komplet ombygning/udskiftning af transmissionen, hvis du vil løse det. Heldigvis er disse problemer for det meste en ting for ældre Explorer-modeller fra før 2010, men det dårlige er, at de er ret almindelige. En anden dårlig ting er, at de kan ske efter blot nogle få titusind kilometer på uret.
Ejere har rapporteret, at bilen skal nå meget høje omdrejninger for overhovedet at kunne skifte gear. Når dette fortsætter, og man ikke tager sig af det med det samme, er et komplet svigt nært forestående. Prøv straks at inspicere solenoiden eller koblingen, da reparation af disse to kan forhindre, at transmissionen dør.
FAQ-afsnit
Er Ford 10-trins gearkasse nogen god?
Hvis du går på nettet og leder efter oplysninger om den 10-trins Ford-enhed, vil du ofte finde mange ejere og juridiske rådgivere, der klager over, at den 10-trins gearkasse er defekt og tilbøjelig til at have masser af problemer. Førstnævnte er ofte berettiget, da der er forskellige problemer med den 10-trins gearkasse, mens sidstnævnte overvejende er der for at tilskynde til rystelser og store gruppesøgsmål.
Virkeligheden er, at 10-trinsgearet er mere end godt nok, hvis man passer ordentligt på det. Selvfølgelig lider den af problemer, men det er tilfældet med stort set alle gearkasser derude. Disse mekaniske enheder er skrøbelige og kræver rettidig og korrekt vedligeholdelse, ellers vil de alle sammen gå i stykker.
Er Ford Explorer en god SUV?
Ford Explorer er faktisk en rigtig god familie-SUV, der gør tricket for dem, der søger sikkerhed, komfort, plads og relativt lave driftsomkostninger for en familie-SUV. Explorer er ikke en luksus-SUV, da den ikke forsøger at være det, det er en familie-SUV, der gør alt, hvad du ønsker af en familie-SUV uden at koste et ton penge.
Den er ikke den mest komfortable eller den mest pålidelige SUV i sin klasse, men den kompenserer for det ved at tilbyde et rigtig godt basisudstyr, gode og stærke motorer og masser af standard- og ekstraudstyrssikkerhedsfunktioner.
Hvilke SUV’er kan konkurrere med Ford Explorer?
Ford Explorer befinder sig i segmentet for mellemstore familie-SUV’er, som er fyldt med masser af fantastiske muligheder, da dette segment er virkelig konkurrencepræget. De mest populære konkurrenter til Explorer omfatter Kia Sorento, Ford Bronco, Hyundai Santa Fe, Jeep Grand Cherokee og Honda Pilot.
Da Explorer kan tilbyde tre rækker sæder, er der altid nogle, der sammenligner den med fysisk større og dyrere SUV’er som Kia Telluride og Hyundai Palisade.