Der er i øjeblikket ingen 4-dørs BMW cabrioleter i produktion, og den sidste blev fremstillet fra 1939 til 1941, BMW 335 2-türig Kabriolett.
Hovedårsagen til, at der ikke findes nogen 4-dørs BMW cabrioleter, er, at køretøjernes chassis er ansvarlig for at holde bilen sammen. Uden det øverste tag har længere køretøjer en tendens til at blive ustabile, så de fleste producenter har i dag en tendens til at gå efter to-dørs cabrioleter.
Den største BMW cabriolet: M850i xDrive Cabriolet
Selv om M850i ikke er en 4-dørs cabriolet, er den den største cabrioletbil, der i øjeblikket produceres af BMW. 8-serien er flagskibet inden for BMW-teknologi, og får altid de første innovative funktioner først, før de kommer videre i kæden af BMW-serier.
Med imponerende 523 hestekræfter under motorhjelmen, et monstrøst drejningsmoment på 553 lb-ft og en længde på 191 tommer er BMW M850i xDrive Convertible den største cabriolet, som BMW i øjeblikket producerer. Med en bredde på 53 tommer og en højde på 111 tommer er den ganske rigelig og giver nok benplads til alle passagerer.
Vindafviseren gør et fantastisk stykke arbejde med at holde vinden væk, selv ved motorvejshastigheder. En anden god overraskelse er det faktum, at bilen er meget stabil, selv om den mangler en stor del af karrosseriet, sammenlignet med de fleste andre cabrioleter.
BMW M850i: Motor og transmission
Udstyret med en 4,4L twin-turbo V8-benzinmotor med dobbeltturbo har M850i Cabriolet 523 hestekræfter under motorhjelmen og når fra 0 til 62 miles i timen på kun 3,5 sekunder og passerer en kvart mil på 11,8 sekunder, hvilket gør den til en af de hurtigste BMW’er derude.
Der er sportstilstand til rådighed, og til vores overraskelse forbliver kørslen blød, selv i de hårdeste kurver, bump og huller.
Ud over den 4,4-liters M850i er der andre 8-serie cabriolet-motorvarianter, såsom BMW 840i, 3,0 L B58 l6 og 3,0 L B57 l6 dieselmotor med turboladning. Alle motorvarianter leveres med 8-trins automatgear.
BMW 850i: Interiør
Interiøret i BMW 850i er, som man kan forvente, slankt og stilfuldt og langt mindre dramatisk end bilens skarpe ydre. Instrumentbrættet i læder er præcist syet og omgivet af smukke kromdetaljer, der passer fint ind i interiørets atmosfære.
Infotainmentsystemet er den fantastiske standard 10,3-tommers touchscreen, der leveres med den nyeste generation af iDrive. Ikke alene er det ekstremt intuitivt og nemt at bruge, men det har også mulighed for at tillade gestyring og stemmestyring. Dette giver dig mulighed for at styre bilens funktioner sikkert, selv mens du kører.
Apple CarPlay er inkluderet med et års abonnement efter købet, men Android Auto er stadig ikke tilgængelig.
BMW 850i har en lav siddeposition for føreren, hvilket gør dig ganske komfortabel på vejen, uanset hastighed. Det gør det meget behageligt at køre hurtigt, men det begrænser dit synsfelt på mere end én måde.
Hoved- og benpladsen foran er meget rigelig, selv for større personer og højere voksne. Bagi er der plads til to personer, men den giver dem ikke den benplads, som de sandsynligvis ville ønske. Den egner sig mere til et par rejsetasker end til passagerer, for at være ærlig. Men er det ikke sådan med de fleste cabrioleter?
BMW 850i har et større bagagerum end de fleste cabrioleter, som nemt kan rumme et par små kufferter, men den ville højst sandsynligt få problemer med at transportere noget større.
BMW 850i Cabriolet: Pris og endelig dom: Prisfastsættelse og endelig dom
Sammenlignet med modeller fra konkurrerende mærker i segmentet for store luksusconvertibler er BMW 850i relativt billigere end Mercedes S-klasse Cabriolet og Bentley Continental GTC. Den er ca. samme pris som Porsche 911.
En ærlig dom ville være at placere BMW’en i midten af pakken. Den giver mere køreglæde end Bentley og Mercedes, men mindre end Porsche.
Når vi taler om luksus, falder den bagud i forhold til interiøret i S-klassen og Bentley Continental, men nogle vil hævde, at BMW 850i fører Porsche i denne henseende.
Den kører lidt fast for en luksusconvertible og giver ikke den bagplads, som du ville få i en normal bil, men den kommer med en solid byggekvalitet og et infotainmentsystem, der er førende i verdensklasse.
Produceres der i øjeblikket nogen 4-dørs cabrioleter?
Den mest almindeligt købte 4-dørs cabriolet i USA i de seneste år har været Jeep Wrangler Unlimited, som fjernede sit plastiktag i 2006. Hummer tilbyder en stor SUV, der leveres uden tag. Men hvis du er på udkig efter en mindre bil af forbrugertypen, producerer Chrysler 300 C 2010 en god cabriolet med fire døre.
BMW Cabriolet FAQ
Hvilken er den billigste BMW cabriolet?
Den billigste BMW cabriolet at købe helt ny er BMW 2-serie 2020, som starter ved ca. 40.000 kr. Den næstbilligste er BMW 4-serien, der sælges til en pris på ca. 54.000 dollars. Den deler andenpladsen med BMW Z4, som varierer mellem 48.000 og 52.000 dollars i pris.
Hvilke er de mest pålidelige BMW cabrioleter?
Nogle af de mest pålidelige BMW cabrioleter, der nogensinde er produceret, er 2020 BMW 2-serie cabrioleterne og BMW 4-serie cabrioleterne. De bruger en elektrisk udtrækkelig hardtop i stedet for et softtop-tag, hvilket gør dem meget naturlige og langt mere pålidelige end de fleste biler i segmentet på grund af deres mere solide karrosseri.
Hvilke er de bedste BMW cabrioleter, som du kan købe?
Gennem årene har mange anmeldere delt, at BMW 507 og BMW Z3 er udstyret med skudsikre motorer og har holdt i mange kilometer efter garantien. Derudover er F12 BMW M3 og E46 BMW M3 begge meget ofte rost af deres ejere for at præstere med lidt til ingen usikkerhed. BMW Z8 roadsteren er en anden bil at overveje, som har modtaget mange priser for årets flotteste bil.