Er Volkswagen E-Golf en god bil?

Volkswagen E-Golf

Volkswagen E-Golf-modellerne Mk7 og Mk7.5 fra 2012-2020 er en blanding af VW Golf-praktisk funktionalitet med en helt elektrisk platform. I dag har VW sin ID. serie af elbiler, hvilket betyder, at E-Golf er mere eller mindre overflødig, da ID.3/ID.4-modellerne mere eller mindre svarer til, hvad E-Golf var for et par år siden.

Det betyder, at VW Mk8 Golf ikke fås som en fuldt elektrisk model, men kun som hybrid. VW indstillede den elektriske Golf formentlig for altid, men er Volkswagen E-Golf en god bil? E-Golf er faktisk en rigtig god bil, men den kan ikke måle sig med VW ID.3 og VW ID.4. Det betyder, at E-Golf er en god brugt VW elbil fra VW, men ikke mere end det.

VW E-Golf kommer med to forskellige muligheder for batteristørrelse, og begge er relativt små i forhold til, hvad ID.bilerne tilbyder. Designet af E-Golf er overvejende klassisk VW Golf-design, men nogle specifikke detaljer adskiller den fra resten af sortimentet.

E-Golf’s chassis- og affjedringsafstemning er fokuseret på komfort og brugervenlighed, mens den praktiske anvendelighed er lidt dårligere sammenlignet med Golf’en. Værdimæssigt er E-Golf anstændig, men en almindelig VW Golf er den bedre løsning, hvis du ikke er hårdtslående på EV-platformen.

VW E-Golf – Drivlinjen

Mk7 E-Golf leveres med et mindre 26,5 kWh-batteri, der gør det muligt for E-Golf at køre omkring 100-120 miles på en enkelt opladning. Dette batteri er parret med en 116 hk-motor, hvilket er mere eller mindre på linje med, hvad diesel- og benzinmotorerne på begynderniveau tilbyder. Mk7 kan oplades på ca. 8 timer via en stikkontakt eller på 30 minutter via en 40 kW hurtigoplader.

  Er Volkswagen e-Up en god bil?

Mk7.5 E-Golf leveres med et lidt større 35,8 kWh-batteri, der giver den en rækkevidde på ca. 120-150 miles på en enkelt opladning. Mk7.5 har også 136 hk, hvilket bringer den tættere på de mellemste modeller med benzin- og dieselmotor. Almindelig opladning tager 5-6 timer, mens en hurtigoplader (40 kW) kan genopfylde batteriet på ca. 40 minutter.

Begge er udelukkende forhjulstrukne biler, hvilket betyder, at E-Golf kører på samme måde som de almindelige Golf-modeller. Indrømmet, E-Golf er ikke så dygtig som almindelige benzin- og dieselmodeller er, når det gælder rækkevidde, men når det gælder emissioner, er E-Golf den bedste Golf nogensinde.

VW E-Golf – Design og chassis

Hvad angår det egentlige design, er E-Golf næsten identisk med den almindelige Golf. De eneste forskelle er små designmæssige detaljer som f.eks. tågelygterne, hjuldesignet og badges. Indvendigt får E-Golf et let revideret instrumentbræt med særlige elektriske målere, og bilens software er også ombygget, så den rummer alle de nødvendige oplysninger.

Hvad angår køreoplevelsen, er E-Golf næsten 500 pund tungere end den almindelige diesel-Golf, og det kan mærkes under kørslen. E-Golf er ikke så adræt på fødderne, især ikke den ældre model, som også af mange anses for at være underdrevet. Hvis du vil have en mere dynamisk Golf med elektrisk fremdrift, bør du tjekke plug-in hybrid Golf GTE ud.

VW E-Golf – Pålidelighed og almindelige problemer

E-Golf synes at være en anstændigt pålidelig bil af to årsager. Den første er, at Mk7- og Mk7.5-Golf-modellerne er ret pålidelige til at begynde med. Den anden grund er, at E-Golf er en EV, hvilket betyder, at den ikke leveres med en brændstoftank, en transmission, et udstødningssystem, en brændstofpumpe og mange andre defekte komponenter.

  Er Volkswagen Up en god bil?

De mest almindelige E-Golf-problemer er softwarerelaterede, men nogle er også elektriske, f.eks. infotainmentsystemet eller elektrisk betjente vinduer. Automatisk bremsning synes at være et af de mest bekymrende problemer, mens problemer med låseporten og tab af strøm også er værd at nævne.

VW E-Golf – Værdi og praktisk anvendelighed

VW E-Golf er ikke længere i produktion, hvilket betyder, at du kun kan købe en som brugt bil. Det er værd at nævne, at E-Golf har en lille merpris i forhold til en almindelig benzin/dieselmodel, og at efterspørgslen på markedet efter E-Golf ikke er så stor.

Rent praktisk har E-Golf lidt mindre lastrum på grund af batterierne, og VW anbefaler ikke, at du trækker noget med E-Golf. Ellers er de identiske.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe VW E-Golf?

Volkswagen E-Golf er en god bil, men den har intet at sammenligne med VW ID. lineup, fordi ID. bilerne er nyere, bedre udstyret, mere eftertragtede og klarer sig meget bedre på alle områder. De er fyldt med kraftigere batterier, som giver dem større rækkevidde og kan oplades hurtigere og nemmere.

Hvis du kan lide VW Golf-platformen, og du ikke er villig til at bruge ID. penge, er E-Golf et godt springbræt til at købe mere seriøse EV’er senere hen. E-Golf blev ikke designet på en dedikeret EV-platform, hvilket betyder, at den ikke er så sofistikeret som nogle EV’er, men det betyder ikke, at du ikke bør overveje en sådan.

  Hvad er forskellen mellem Volkswagen ID.4 og ID.5?

Hvorfor indstillede VW E-Golf?

Volkswagen stoppede med at fremstille E-Golf, fordi der ikke er behov for den. Før VW indledte ID. serien, var E-Golf den bedste VW elbil, fordi det er en Golf, og fordi det var den eneste EV i stamtræet.

I dag tilbyder VW et par ID. modeller og mange af dem er endnu ikke udgivet, det giver ingen mening at investere i to biler, der har samme formål. Derfor måtte E-Golf udgå, og VW fokuserede sin indsats på at hybridisere Golf’en i stedet for at elektrificere den helt.

Hvilken VW E-Golf er den bedste?

Volkswagen Mk7.5 er den bedre E-Golf-model i alle henseender. Mk7.5 er sandsynligvis alligevel den bedste VW Golf nogensinde, da den endda slår den helt nye Mk8 Golf på forskellige punkter. Mk7.5 tilbyder det højeste niveau af byggekvalitet indvendigt og udvendigt, og den bevarer sin værdi bedst.

Uanset hvordan man ser på det, tager Mk7.5 den, men Mk7 er også en ret god bil, men ikke lige så god.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z