VW Atlas er en mellemstor luksus-SUV i produktion siden 2016, hvor den erstattede den berømte VW Touareg. Atlas er også kendt som VW Teramont på visse markeder, og den nuværende Atlas/Teramont er for nylig blevet revideret i 2021, hvilket gjorde den på linje med alle de andre mellemstørrelse luksus-SUV’er.
VW Atlas’ drivlinjesortiment starter med et par 4-cylindrede motorer, og det går hele vejen op til en stor V6-motor. Atlas er enten en FWD- eller AWD-bil, afhængigt af hvilken motor du vælger. Desuden er Atlas også koblet til en 8-trins automatgearkasse, som kan maksimere effektiviteten uden at lide under ydelsen.
Designmæssigt ligner Atlas en mere amerikaniseret VW Touareg, hvilket betyder, at den låner visse designelementer, som er kendt for at sælge på det amerikanske marked. Det betyder, at Atlas er mere kasseagtig og fyldt med kromstykker. Affjedringen og chassiset er også blevet tunet til at være komfortable og afslappende.
Med hensyn til pålidelighed er Atlas over det hele, for nogle eksemplarer synes at være ekstremt problematiske, mens andre er meget mere pålidelige. Desuden er Atlas også en praktisk bil, samtidig med at den er mere konkurrencedygtig prissat end nogle af sine vigtigste rivaler. Alt i alt er Atlas faktisk en rigtig god bil.
VW Atlas – Drivlinjen
VW Atlas’ motorprogram starter med den 4-cylindrede 2,0L-motor med 235 hk og den kraftigste og mest populære motor er den 3,6L V6-motor med 276 hk. Begge disse motorer er koblet til en velkendt VAG 8-trins Tiptronic-momentomformergearkasse med 8 gear, der passer smukt til Atlas’ afslappede karakter.
Atlas er ikke en bil, der nogensinde bør konfigureres med FWD, da det er lidt underligt at køre en mellemstor luksus-SUV, der kun drives af de to forreste hjul. VW Atlas er trods alt en offroader, hvilket betyder, at det ikke giver meget mening at få den med en FWD-drivlinje.
Med hensyn til effektivitet kan 2.0L FWD 4-cylindret SE-modellen med 2,0L FWD give op til 23MPG kombineret, mens 4MOTION 2.0L SE 4-cylindret SE-modellen kan give 22MPG, hvilket gør dem næsten identiske, hvilket yderligere negerer behovet for kun at vælge en FWD-opsætning.
Den kraftigere V6-model kan give 19 MPG, og den fås alligevel kun med 4MOTION. Alt i alt burde Atlas også få en kraftigere V8-model, men VW har undladt at gøre det for at holde prisen nede og for ikke at støde de dyrere Audi-, Porsche- og Bentley-konkurrenter.
VW Atlas – Design og chassis
Den nydesignede VW Atlas ser langt bedre ud sammenlignet med den tidligere generation, der lignede en oppustet VW Tiguan. Atlas er designet til at se futuristisk, ønskværdig og luksuriøs ud. Det indvendige design følger også en lignende bane, selv om forskellen mellem Atlas og nogle mere prisvenlige VW-produkter er minimal.
Alt i alt er både det udvendige og det indvendige design af VW Atlas i høj grad afhængig af de muligheder, du vælger, hvilket betyder, at du skal bruge mere for at få bilen til at se så godt ud som muligt. I betragtning af at de fleste videoer og billeder på nettet viser højt specificerede eksemplarer, er der stor sandsynlighed for, at du bliver skuffet over en, der mangler alt det nødvendige udstyr.
Ophængnings- og chassisafstemningen i Atlas er fuldt ud fokuseret på komfort, raffinement og brugervenlighed. Uanset hvilket udstyrsniveau du vælger, er de alle ikke rigtig i stand til at levere så meget offroad. Faktum er, at de fleste VW Atlas-købere er ligeglade med offroadkørsel.
VW Atlas – Pålidelighed og almindelige problemer
VW Atlas er over det hele, når det kommer til pålidelighed, da nogle modeller er meget bedre end andre. De mest almindelige VW Atlas-problemer er defekte injektorer, problemer med motorafbrydelse, alle former for utætheder, problemer med brændstofpumpen og defekte styretøjsfjedre.
Atlas er også kendt for at gå gennem dæk med alarmerende hastighed. Uanset hvad, skal du vedligeholde en Atlas, hvis du vil have den til at være håndterbar i det lange løb. Dette er en stor luksuskompleks SUV, der har brug for konstant vedligeholdelse, uden det kan mange ting gå galt.
VW Atlas – Værdi og praktisk anvendelighed
Du kan få en VW Atlas for så lidt som 15.000 dollars, hvis du er villig til at risikere det med en pre-facelift-model med højere kilometertal. Højere modeller koster nogle gange fire gange så meget, hvilket yderligere gentager det faktum, at Atlas virkelig er afhængig af de muligheder, du går efter.
Rent praktisk kan Atlas fås med op til syv sæder, hvilket betyder, at den maksimerer pladskapaciteten. Oversigten er god, og det samme er lastrummet.
FAQ-afsnit
Er VW Atlas det værd?
VW Atlas mangler helt sikkert i forhold til mange andre mellemstore luksus-SUV’er, men den kompenserer for det med sin pris. Som sådan er Atlas bestemt det værd, hvis du er ude efter en sådan bil. Dette segment er hårdt konkurrencepræget, hvilket betyder, at der er mange gode muligheder.
Atlas er dog ekstremt praktisk, og den balancerer prisen med luksus bedre end de fleste biler fra dette segment.
Er VW Atlas sikker?
VW Atlas kommer med en stjerneagtig 5-stjernet sikkerhedsklassificering, hvilket betyder, at det er en virkelig sikker bil. VW ved, at de fleste, der køber Atlas, vil bruge den som familiebil, og derfor har de gjort deres bedste for at gøre Atlas så sikker som muligt.
Mange avancerede softwaresikkerhedssystemer er dog kun tilgængelige, hvis du vælger topspec-versionerne. Uden disse systemer vil Atlas ikke være på højde med nogle dyrere luksus-SUV’er.
Er VW Atlas bedre end Touareg?
Nej, det er den ikke. Selv om Atlas synes at være en relativt ønskværdig bil, virker Touareg som en bedre pakke samlet set. Touareg ser pænere ud både indefra og udefra og fås også med kraftigere motorer.
Det betyder ikke, at Atlas er dårlig, men snarere at Touareg stadig er i toppen af VW’s fødekæde.