Cayenne er en Porsche SUV. SUV-forkortelsen står for en sport utility vehicle, en kraftfuld bil, der drives af alle fire hjul og kan køre på mange forskellige vejbelægninger.
Selv om Cayenne ikke ser så utilitaristisk ud sammenlignet med en Mercedes G-bil eller en Jeep Wrangler, har Porsche sørget for, at SUV-forkortelsen er velfortjent. Cayenne SUV’er er robuste og bygget til at klare en øget affjedringsbelastning uden at gå på kompromis med pålideligheden.
Porsche har for nylig udviklet en dedikeret Porsche Off-road Precision App for at overtale Cayenne-ejere til at tage deres elskede luksus-SUV’er med på offroad-ture. Appen viser dig alle de nærliggende offroad-parker, og den instruerer dig også i, hvordan du gennemkører alle de ujævne baner.
En Porsche Cayenne er faktisk rigtig god, når det kommer til offroad, men ikke mange Cayenne-modeller vil nogensinde se mudder eller klipper. Men det er bestemt tilfredsstillende at vide, at hvis du ender med at tage din Cayenne med i terrænet, vil du ikke blive skuffet.
Off-road-funktioner
Dagene med ren mekanisk offroad er for længst forbi, og moderne biler tilbyder en masse softwareløsninger, der kan hjælpe dig på en offroad-bane. Og Porsche Cayenne tilbyder dig en Torque Vectoring Plus-funktion, der er indstillet til at styre bagdifferentialet ved glatte offroad-underlag.
Desuden kan du også øge Cayennes luftaffjedring med op til seks tommer, hvilket i høj grad påvirker til- og frakørselsvinklerne og vadedybden, hvis det er nødvendigt. Cayenne er også udstyret med et dedikeret hill descent control-system, der er rettet mod sikker nedkørsel af bakker ved selv de stejleste stigninger.
Hjulleddet i Porsche Cayenne er også ret imponerende, og man ville aldrig forvente, at en Porsche Cayenne kan spindle kravle over ujævnt terræn. Cayenne tilbyder også 200 mm+ frihøjde, hvilket er mere end rigeligt til de fleste offroadbaner.
Der er firehjulstræk som standard, og PDK-gearkassen er en af de mest sofistikerede dobbeltkoblingsgearkasser i hele bilbranchen. Hvis du parrer disse to sammen med et sæt anstændigt grippy off-road-dæk, er Cayenne ikke langt fra en Range Rover eller en G-Wagon.
Off-road-præstationer
Fra starten er det ret indlysende, at Cayenne er udstyret med en masse imponerende software- og hardwareløsninger til offroad-brug, som helt sikkert vil kunne drive Cayenne gennem mudder, vand, sne og is.
Cayenne er en sports-SUV, og der er nogle ulemper ved det. F.eks. leveres Cayenne med kraftige bremseskiver, hvilket betyder, at du ikke kan montere Cayenne med andet end relativt lavprofilerede dæk. Det er ikke nødvendigvis noget, du ønsker i en offroad-SUV, men hvis du træder forsigtigt, er det ikke så stort et problem.
Det er noget, som en Jeep Wrangler ikke behøver at klare, men Cayenne giver dig mulighed for at trykke på et par knapper for at kompensere. Bilen selv klarer næsten alt terrænet automatisk og justerer affjedringen, og den gør det helt af sig selv.
Uanset hvor hårdt du trykker på speederen, vil bilen selv levere den nødvendige kraft, og du skal kun styre og foretage nogle mindre korrektioner. Nogle offroad-entusiaster bryder sig ikke om, at bilen kan gøre det hele selv, men det betyder helt sikkert, at Cayenne virkelig er en dygtig offroad-bil.
Cayenne Chassis og kraft
Alle disse førnævnte systemer er imponerende, men uden tilstrækkelig kraft vil du ikke kunne klare enhver form for ujævnt terræn. Heldigvis tilbyder Cayenne kun kraftige motorer, og stort set alle Cayenne-motorvarianter er mere end rigeligt til seriøs offroadkørsel.
Cayenne på indgangsniveau til 67.000 dollars tilbyder en 6-cylindret turbomotor med turbolader, der yder 335 hk og 332 lb-pund moment. Disse kraftstatistikker er mere end nok til de fleste offroad-situationer, men hvis du betaler mere, bliver Cayenne mere kraftfuld end de fleste SUV’er på markedet.
Hvis du betaler $163.000 kan du få Cayenne Turbo S E-Hybrid med latterlige 670 hk og 567 lb-ft drejningsmoment. Der er absolut ingen grund til at have 670 hk på en offroadbane, men der er alligevel ikke brug for den slags kræfter i en SUV, og folk vil stadig have det, ja, selvfølgelig vil de det.
En temmelig overset fordel ved Cayenne er selve chassiset. Porsche er kendt for at konstruere utroligt dygtige biler, og chassiset i Cayenne er bestemt værdig til at få sådanne anbefalinger. Chassiset i Cayenne bøjer ikke, og det er ekstremt vigtigt både på og uden for vejene.
FAQ-afsnit
Er Porsche Cayenne den bedste Porsche offroad-bil?
Ja, Porsche Cayenne er utvivlsomt den bedste Porsche offroad-bil, der findes. Den mindre kompakte kompakte Macan SUV kan også klare sig godt på en offroad-bane, men Macan er ikke i nærheden af Cayenne, når det gælder seriøs offroadkørsel.
Resten af Porsche-serien er ikke bygget til nogen form for offroad-kørsel. Men der var engang en ældre 911’er, som var et ret populært ombygget offroad-køretøj. Der er en anstændig mængde offroad-byggede Safari 911’ere i dag, og det ser ud til, at tendensen kun er begyndt at tage fart.
Er offroadkørsel sikkert for en Cayenne?
Hvis alt går efter planen, er det faktisk sikkert. Men ofte går det måske ikke helt efter planen, og chancerne for at beskadige din Cayenne, når du kører offroad, er en del større end normalt. En brugt Jeep Wrangler bør opfylde alle dine offroad-behov, og en Cayenne til 100k+ $ 100k er normalt ikke lige så kompetent.
Der er en grund til, at de fleste Cayenne-ejere aldrig har tendens til at tage deres elskede SUV’er med på offroad-ture. Måske er de ganske enkelt ligeglade med offroading, eller de potentielle skader, som sandsynligvis ikke dækkes af forsikringen, virker afskrækkende. Uanset hvad der er tilfældet, vil du ikke se en Cayenne køre off-road så ofte.
Hvad er den bedste luksus-SUV til terrænkørsel?
De bedste luksus-SUV’er til terrænkørsel er Mercedes G-klasse, en række Land Rover-produkter som Land Rover Defender eller Range Rover eller en Toyota Land Cruiser. Bentley Bentayga og Lamborghini Urus er også i stand til at tilbyde anstændige offroad-egenskaber. Men hold nu op, ingen tager en Bentley eller en Lamborghini gennem mudder i den nærmeste fremtid.
Mange moderne luksus-SUV’er er bygget til at klare offroad-terræn, men de er som regel alt for dyre. De bliver normalt købt som statussymbol for bykørsel, selv om de er udstyret med imponerende offroad-funktioner.