Kun få biler gennem historien er blevet lavet specielt til kvinder, og ingen af dem klarede sig særlig godt. En Porsche Boxster er en 2-sædet sportsvogn, og nogle mennesker mener faktisk, at en Boxster er en “tøsebil”.
Mange mennesker mener, at næsten alle mindre cabrioletbiler er tøsebiler. Det er et stort antal fantastiske biler gennem bilhistorien, og en 250 California eller en 300SL Roadster er ikke specifikke mandlige/kvindelige biler.
Bilentusiasternes verden er for det meste befolket af mænd, det er en kendsgerning. Og bilentusiaster elsker at køre biler, der giver belønning, det er også en kendsgerning. Porsche Cayman/Boxster-platformen har altid været utrolig dygtig som sportsvognsplatform, det er også et faktum.
Det er ret indlysende, at en personlig mening er, ja, personlig. Men objektivt set er Porsche Boxster en utrolig dygtig kompakt kompakt sportsvogn med mellemmotor. Det er ikke en tøsebil, ikke en fyrbil, det er en 2-sædet sportsvogn med fantastiske køreegenskaber.
Tøsebiler
I bilbegejstringens verden findes der masser af stereotyper, og der findes masser af ”tøsebiler” derude. De er for det meste kompakte hatchbacks eller cabrioleter med små hjul i størrelse. Nogle af dem giver mere mening som ”tøsebiler”, andre klarer sig ikke så godt.
Når du tænker på en “tøsebil”, tænker du sandsynligvis på en VW Beetle Cabriolet eller en Fiat 500. Nogle andre modeller som Audi TT blev engang betragtet som tøsebiler, men de nyere TT-modeller er lidt mere testosteronfyldte.
En Mazda MX-5 Miata betragtes også nogle gange som en ”tøsebil”, og Miata’en er en fattigmands Porsche Boxster, selv om nogle måske vil hævde, at MX-5’eren er sjovere at køre end Boxster’en. Uanset hvad, er MX-5 også en utrolig kompetent bil, og den har også en stor mandlig fanskare.
Mercedes Benz G-klassen er utrolig populær blandt kvinder, men ingen ville nogensinde kalde G-klassen for en tøsebil, fordi den ser kasseformet, ”mandig” og robust ud. Tøsebiler vurderes ikke ud fra biler, som kvinder har tendens til at købe, men mest på grund af et ”tøset” ydre designsprog.
Porsche Boxster
Som tidligere nævnt er en Porsche Boxster en 2-sædet sportsvogn med mellemmotor, der er i stand til seriøst tempo og håndtering. Boxsteren har været til salg i 3 generationer nu, og de nye Boxster/Cayman-modeller er lige rundt om hjørnet. Der er ingen forskelle mellem en Cayman og en Boxster bortset fra designet.
Porsche Boxster/Cayman-platformen blev ofte hyldet af nogle som værende overlegen i forhold til en 911-platform. Og ved nogle bilprisuddelinger blev der ofte valgt en Cayman frem for en 911. Og uanset hvilken bil der er tale om, hvis den er i stand til at stå sammen med 911’eren, for slet ikke at tale om at slå den, er den som standard en utrolig bil.
En midtermotorkonfiguration af Porsche Boxster giver en unik køreoplevelse i hele segmentet, fordi Audi TT har frontmotor, og det samme gælder Miata’en og BMW Z4’eren. Og i Porsche-udvalget er der kun få biler med mellemmotor ud over Cayman/Boxster, og alle koster tæt på eller mere end en million dollars.
Mens nogle måske mener, at Boxsterens design er lidt “pigevenligt”, er Cayman/Boxster-platformens ydeevne så avanceret, at “tøsebil”-retorikken omkring Boxster-platformen ikke burde være så vigtig, som den nogle gange er.
Kvintessensen af mandens biler
Den rene dumhed i at kalde en bil for en mande- eller kvindebil er mest tydelig, hvis man tager nogle kvintessens mandebiler i betragtning. For eksempel er en Hummer H1 en utrolig kolossal 4×4 SUV, der er fremstillet af et dødt mærke.
Mange mennesker troede, at det var den mest mandige bil derude, og salget var ikke-eksisterende. Måske er der kun få mænd, der er værdige til en H1, så meget, at det dræbte mærket. Ud over den kompenserende Hummer H1 anses en Ford Mustang også ofte for at være en ”rigtig mandebil”.
Men faktum er, at andelen af kvinder, der kører/vil købe en Ford Mustang, er langt større end andelen af kvinder, der vil købe en Porsche Boxster eller kører en Boxster.
Mange mennesker tror også, at Range Rover er en rigtig mandebil, men kvinder elsker Range Rover. For det meste er en stor bil en mandebil, og en mindre bil er en kvindebil. Nu kan dette måske virke plausibelt i nogle tilfælde, men generelt er det bare en stereotyp.
FAQ sektion
Hvad er den kvindeligste bil nogensinde og hvorfor?
Mens den generelle opfattelse af ”tøsebiler” er tvivlsom, er nogle specifikke modeller mere tøset end andre, men af en god grund. En af disse modeller er WV Beetle Convertible. For det første var salget af Beetle WV domineret af kvinder.
Ud over salgsaspektet havde WV Beetle endda en mulighed for en blomstervase fra fabrikken. WV sagde, at blomstervasen blev tilbudt af hensyn til “luftforfriskende” formål, men offentligheden har altid betragtet WV-blomstervasen som den mest pigede fabrikstilbehør til en bil nogensinde.
Hvilke biler hader kvinder?
Der er masser af biler, der ikke har det så godt med kvinder. Kvinder kan normalt ikke lide lavtsiddende, højlydte, ubehagelige sports- og superbiler. De bryder sig generelt heller ikke om stationcars, hvilket primært skyldes biler af typen Ford Country Squire, eller de farligste biler på planeten.
Kvinder hader også falsk reklame. Så en Chrysler 300C bør undgås, hvis du ønsker at imponere en pige. 300C’eren ser ud som en million dollars, men den koster kun 30.000 dollars helt ny. Læg den forfærdelige pålidelighed i ligningen, og tingene ser ikke godt ud for 300C’eren.
Skal jeg undgå at købe en bil, der anses for at være en ”tøsebil” eller en ”dudebil”?
Nej, du skal købe det, du har lyst til at købe. Det er kun stereotyper, og nogle gange afholder de dig fra at købe en bil. Og i tilfældet med Chrysler 300C og Hummer H1 har stereotyperne ret, og du bør undgå disse biler.
På den anden side er en Porsche Boxster eller en Mazda Miata begge fantastiske biler, uanset hvem der køber dem. Stereotyper som disse begrænser kun den mængde sjov, man kan have ved at eje sådanne biler.