Hvis en bil skal være god i sne og is, skal den være udstyret med et firehjulstræk, et sæt vinterdæk af høj kvalitet og et avanceret system til styring af vejgreb. Heldigvis leveres Polestar 2 som standard med AWD, og den leveres også som standard med en sofistikeret og sneplovsklar traktionskontrol.
Det eneste, du skal gøre, er at investere i et sæt kvalitetsvinterdæk, og så har du en ret habil vinterkører, der burde kunne klare sneen uden større problemer. Du bør dog også reducere niveauet af regenbremsning, hvis du kører i snevejr, da dette system potentielt kan hindre optimal skridsikring.
Uanset hvad er Polestar 2 en rigtig god bil at køre i sneen af et utal af yderligere grunde såsom en ret høj frihøjde i forhold til segmentet, et godt udsyn og det drejningsmoment og den smidighed, du får fra en elmotor.
Du skal dog inspicere batteriet og opladningsniveauet, inden du kører ud i snevejr, da lave temperaturer belaster batteriet mere. Sørg for at respektere alle færdselsskilte, vær forsigtig med bremserne og hold altid en sikker afstand til bilen foran dig.
Polestar 2 – Et overblik
Polestar 2 er den allerførste “masseproducerede” Polestar elbil på det nuværende marked, men den skulle snart blive fulgt af mindst 3 yderligere modeller. Polestar sigter mod at snuppe lidt flere komfort- og luksusorienterede kunder væk fra Tesla og alle de japanske producenter med Polestar 2.
Polestar 2 starter ved ca. 45.900 dollars for entry-level 64 kWh batteriudgaven, mens 78 kWh modellen med lang rækkevidde koster en lille smule under 50.000 dollars. Den mindst kraftfulde model har en solid kapacitet på 170 kW, mens den mest effektive model med lang rækkevidde topper med en virkelig solid kapacitet på 300 kW.
Polestar 2 er en luksuriøs mellemstor elbils sedan med et klart fokus på komfort og brugervenlighed. Det udvendige design er lidt ubeslutsomt, men det indvendige design er meget mere intuitivt og nemmere at bruge end de fleste elbiler derude takket være gode gamle fysiske knapper, som er langt nemmere og mere sikre at bruge under kørslen.
Polestar 2 tilbyder 2 bagagerum både foran og bagi, hvilket gør den kun gennemsnitlig for klassen, hvad angår praktisk anvendelighed. Modellen med lang rækkevidde skulle kunne køre 270 WLTP-mil på en enkelt opladning, mens det skulle tage omkring en halv time at lade den op fra 10 % til 80 % via en 140 kW hurtigoplader eller 12 timer via en stikkontakt i hjemmet.
Polestar 2 – Kørsel på sne og is
Som tidligere nævnt er Polestar 2 en fantastisk vinterkøremaskine, fordi den leveres med AWD som standard, og 300 kW kraft burde også være mere end nok til at få dig ud af en vanskelig situation. I betragtning af at alle fremtidige Polestar-modeller sandsynligvis vil bruge denne drivlinje, er det rimeligt at tro, at alle kommende Polestar-modeller også skulle være gode i sneen, hvis ikke endnu bedre.
Bilen leveres også med et avanceret traction control-system, der kan tage højde for specifikke kørselsforhold som f.eks. sne eller is. Bilen er godt afbalanceret, og den pakker al vægten nedad, hvilket skulle minimere karrosserirulningen og maksimere kontrollen i sving.
Polestar 2 er en ret tung bil, som alle elbiler er det, hvilket betyder, at den kan være lidt svær at styre, hvis man ikke stoler på traction control-systemet. Som sådan er det bedre altid at have den slået til uanset de ydre forhold.
Snekøreskole – Sådan skal du gribe vinterkørsel generelt an
Det er vigtigt at vide, hvordan man kører om vinteren, uanset hvor avanceret eller vintervenlig din bil er. Sørg for altid at vælge et sæt kvalitetsvinterdæk, for AWD med dårlige dæk er en rigtig dårlig kombination, endnu mere hvis bilen er RWD.
Når du kører på sne, skal du forudse meget mere, end du ellers gør, hvilket betyder, at du skal bremse tidligere. Sørg altid for at holde en sikker afstand til den forankørende bil, og prøv at være opmærksom på alle omkring dig, for det er ikke alle, der er lige så dygtige som dig.
Du skal være særlig forsigtig, når du nærmer dig kurver ned ad bakke eller op ad bakke, så sørg for at bruge dine forlygter til at signalere trafikken, hvis der er behov for at gøre det. Prøv at holde din bil i en garage, og vask altid din bil mindst en gang om måneden, hvis dit område er fyldt med salt som isafskræmmer.
FAQ-afsnit
Er elbiler gode i sneen?
elbiler er gode i sneen, fordi de giver en højere grad af kontrol over dækkenes slip og over, hvordan drejningsmomentet fordeles på hjulene. De er mere jævn og i stand til at levere kraft mere konsekvent, hvilket skulle være en fordel ved kørsel under glatte forhold.
Sørg dog for at tilpasse dine køremanerer i overensstemmelse hermed, ellers er en elbil lige så, hvis ikke endnu værre end ICE i sne. Da elbiler kan tilbyde 100 % kraft hele tiden, er det bedre at træde forsigtigt og langsomt frem.
Hvilke biltyper er bedst i sneen?
De bedste snebiler kommer med AWD, offroad-dæk og en højere frihøjde, hvilket betyder, at SUV’er og visse pick-ups bør være dem, du skal have. Man kan roligt sige, at et sofistikeret traction control-system og AWD er afgørende, når det gælder vinterkørsel, bortset fra dækkene selvfølgelig.
Sportsbiler og superbiler er notorisk ubrugelige om vinteren, fordi de er alt for lave til jorden og nemt kan bruges som sneplove.
Hvad skal man ikke gøre, når man kører i sne?
Det første, du altid skal sikre dig, er, at din bil har et ordentligt sæt vinterdæk på, for et sæt sommerdæk og sne går slet ikke sammen. For det andet skal du ikke skynde dig, mens du kører på sne, fordi du vil have svært ved at bremse hurtigt ned, hvis det er nødvendigt.
For det tredje skal du ikke varme din bil op i et lukket miljø som f.eks. en garage, for det kan slå dig ihjel. Endelig må du ikke køre med lidt eller intet brændstof i tanken, du må ikke bruge fartpiloten, og du må aldrig slå traction control fra, hvis du ikke er 100 % klar over, hvad du gør.