Er Hyundai Santa Fe en god bil?

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe er en mellemstor familie-SUV, der blev introduceret i begyndelsen af 2000’erne. De to første generationer af Santa Fe var populære blandt familier, men det virkelige spring i popularitet kom med de to seneste generationer, især den nyeste model. Som sådan er Santa Fe nu en af de mest populære mid-size familie-SUV’er, men er Hyundai Santa Fe en god bil?

Ja, den nyeste Santa Fe-model er uden tvivl en rigtig god bil, da den har vundet en hel del priser af netop den grund. Til at begynde med er motorerne sofistikerede, effektive og relativt kraftfulde. Den nye Santa Fe ligner en ægte 2020’er SUV takket være et futuristisk og elegant interiør og eksteriør design. Køreoplevelsen er ikke noget særligt, men vil være nok for de fleste mennesker.

Hvad angår pålidelighed, formår Santa Fe at ligge i top 10-20 % af de mest pålidelige mellemstore SUV’er på markedet, men der er nogle problemer, der er værd at tale nærmere om. Disse omfatter motorproblemer, problemer med bremserne, elektriske problemer og problemer med forskellige udstyrsdele og funktioner.

Værdimæssigt hører Santa Fe til i den “overkommelige” mid-size SUV-gruppe og formår at holde sin værdi anstændigt på 2. håndmarkedet. Praktiskheden er på niveau med andre SUV’er fra dette segment, hvilket betyder, at den sagtens kan bruges som familietransporter.

Hyundai Santa Fe – Kraftværket

Den nyeste Santa Fe blev faceliftet for omkring et år siden, da Hyundai besluttede at droppe alle dieselmotorer fra sit sortiment. Som sådan består benzinmotorerne af en 2,5L 4-cylindret turboladet motor med 4 cylindre, der kommer i to trin af tuning. Den svagere model får 194 hk og et drejningsmoment på 182 lb-ft, mens den kraftigere model får 281 hk og et drejningsmoment på 311 lb-ft.

  Hyundai Ioniq 6 - Almindelige problemer & fejl

Hvis du ønsker en Santa Fe med dieselmotor, skal du gå efter præ-facelift-modellerne, som kommer med en enkeltstående 2,2L 4-cylindret dieselmotor med 4 cylindre med enten 193 hk eller 203 hk. Du kan også få Santa Fe i to hybridversioner. Den ene får en 1,6L 4-cylindret rækkemotor med 265 hk kombineret med en elmotor, mens den anden bruger samme opsætning, men får 230 hk i alt.

Santa Fe fås enten som FWD-bil eller som en fuld AWD-bil, hvilket bør være dit valg, når man tænker på, at der trods alt er tale om en mellemstor SUV. Med hensyn til effektivitet kan du forvente at få omkring 41 MPG med ældre dieselmotorer, 28 MPG med de nuværende benzinmodeller og op til 140 MPG med hybridmodellerne.

Hyundai Santa Fe – Design og chassis

Den nyeste Hyundai Santa Fe-model ser betydeligt bedre ud sammenlignet med de tidligere generationer, som ikke var så mindeværdige. En blanding af et kasseformet SUV-design med futuristiske elementer, slanke forlygter og en stor kølergrill øger bilens samlede tilstedeværelse på vejen en del. Interiøret er pænt indrettet med masser af klasse, men det er ikke på et ægte luksus-SUV-niveau.

Tuningen af chassiset og affjedringen er skræddersyet til brugervenlighed og komfort. Bilen kører rimeligt godt over bump og læner sig meget ind i hjørnerne, hvilket betyder, at det på ingen måde er en sportslig SUV. Alt i alt kører Santa Fe som de fleste andre mellemstore SUV’er i dette segment.

  Hyundai Equus - Almindelige problemer & fejl

Hyundai Santa Fe – Pålidelighed og almindelige problemer

Når det kommer til pålidelighed, angiver de fleste online anerkendte kilder som J.D. Power, RepairPal og Consumer Reports, at Santa Fe hører til i gruppen af “mest pålidelige mid-size SUV’er”. Det betyder meget, fordi mellemstore SUV’er er notorisk dyre at reparere, især nyere modeller med masser af udstyr og teknologi.

De mest almindelige Santa Fe-problemer omfatter motorstop, overdrevent olieforbrug og elektriske problemer i forbindelse med bilens infotainmentsystem og batteriet/alternatoren. Vi skal også nævne problemer med ABS-modulet, et eksploderende soltag og potentielt endda mulige brandfarer.

Hyundai Santa Fe – Værdi og praktiske egenskaber

Basisprisen for en FWD SE-model på indgangsniveau ligger solidt under 30.000 dollars, hvilket er en rigtig god pris i betragtning af, hvad du får. En fuldt lastet Calligraphy-model kommer til at sætte dig tilbage for $41.000 virkelig nemt, hvilket er lidt sværere at sluge, da du for $40.000 kan få nogle pjuskede SUV’er, der er både større og mere kraftfulde.

Praktiskheden er ikke noget at skamme sig over, for Santa Fe byder på store rummelige sæder, et stort bagagerum og et godt udsyn hele vejen rundt. Den er spækket med masser af familievenlige funktioner som f.eks. indvendige opbevaringsrum, USB-porte, trådløse opladningsplader og solgardiner. Det er også nemt at komme ind og ud af Santa Fe takket være den højere frihøjde.

FAQ-afsnit

Hvilke biler konkurrerer med Hyundai Santa Fe?

Den nærmeste konkurrent til Hyundai Santa Fe er Kia Sorento, som anvender mere eller mindre samme drivlinje og andre understel. Andre konkurrenter omfatter Subaru Forester, Honda CR-V, Nissan Rogue, Toyota RAV-4, Jeep Cherokee, Chevy Equinox, Mazda CX-5 og Ford Escape.

  Hyundai Veloster Pålidelighed

Dette er et ekstremt konkurrencepræget segment, hvilket betyder, at der er mange flere SUV’er, der kan konkurrere med Santa Fe, men disse er de mest populære overordnet set.

Er Hyundai Santa Fe en luksus-SUV?

En fuldt lastet Hyundai Santa Fe med den kraftigste motor, AWD og Calligraphy-trimniveauerne vil koste dig omkring 40.000-42.000 dollars, hvilket bestemt er mange penge. Den “billigste” ægte luksuskonkurrent er dog Volvo XC90, som starter ved lidt under 50.000 dollars. Mercedes GLE ligger tættere på 60.000 dollars, mens BMW X5 ligger et godt stykke over 60.000 dollars.

Det betyder, at Santa Fe ligger et sted mellem en billig SUV og en luksus-SUV, men den kan slet ikke konkurrere med ægte luksus-SUV’er.

Hvor længe skal en Hyundai Santa Fe holde?

Det er svært at forudsige, hvor længe en bil kan holde, da det for det meste afhænger af, hvor godt du passer på den. Men hvis vi skulle forudsige det, ville vi sige, at Santa Fe sagtens burde kunne klare 200.000 -250.000 miles uden at have brug for større eftersyn.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z