Er Hyundai Ioniq 4 en god bil?

Er Hyundai Ioniq 4 en god bil?

Den oprindelige Hyundai Ioniq 4 blev først udgivet tilbage i 2016, den fik en fin opdatering i 2020, og den stoppede produktionen i 2022. Nu er Ioniq 4 en fristende bil at købe på brugtmarkedet, fordi den giver god værdi for pengene, den er virkelig pålidelig og virkelig effektiv. Så er Hyundai Ioniq 4 en god bil?

Ja, Hyundai Ioniq 4 er en rigtig god bil af et par forskellige årsager. Til at starte med kommer bilen i to forskellige varianter, der omfatter en hybrid- og en elektrisk drivlinje. For det andet er Ioniq 4 en rigtig flot bil, der ser meget bedre ud end dens største konkurrent, Toyota Prius.

Interiøret i Ioniq 4 ser ud til at være ret anstændigt, især i betragtning af bilens prisskilt. Køreoplevelsen er ikke noget særligt, den er stort set på linje med mange andre biler i dette segment. Pålideligheden er ret anstændig, men der er nogle problemer, der er værd at tale mere detaljeret om.

Værdiaspektet er virkelig fristende, da Ioniq 4 var og stadig er en billig hybridbil at købe. Praktiskheden er også rigtig god, fordi bilen tilbyder siddepladser til op til fire personer med et ret stort bagagerum, godt udsyn og en hel del familievenlige funktioner.

Hyundai Ioniq 4 – drivlinjen

Hyundai Ioniq 4 kommer i to forskellige varianter. Den første er hybrid 1.6 GDI HEV, der kommer med en 1580cc hybrid 4-cylindret hybridmotor med direkte indsprøjtning på 1580cc og 105 hk. Denne motor er koblet sammen med en elmotor, der presser den kombinerede effekt op mod 141 hk og 125 lb-punkts drejningsmoment. 65 MPG er den maksimale kombinerede MPG, du kan få med denne model.

  Hyundai Veloster N Pålidelighed

Den leveres også udelukkende med et FWD-system og en 6-trins dobbeltkoblingsautomatgearkasse med dobbeltkobling. Den anden version, du kan få, er den fuldt elektriske Ioniq 4 med et 28 kWh-batteri og en elmotor på 120 hk med et drejningsmoment på 217 lb-ft. Det tager ca. 20 minutter at hurtigoplade dette batteri til 80 % ved hjælp af en 70 kW-oplader.

Almindelig langsom opladning tager lidt mindre end 5 timer. Denne version er også udelukkende forhjulstrukket og kan nå 0-60 mph på under 10 sekunder, mens hybridversionen tager lidt længere end 10 sekunder.

Hyundai Ioniq 4 – Design og chassis

Hyundai Ioniq 4 ser virkelig cool ud både indvendigt og udvendigt, meget mere end man skulle tro for en bil med denne pris. Hyundai har aldrig været det mærke, der har været kendt for at lave de flotteste biler derude, da de altid har hældt til anvendelighed og pålidelighed i modsætning til design og stil.

Køreoplevelsen er heller ikke noget særligt. Bilen kører mere eller mindre det samme som Toyota Prius eller enhver anden bil fra dette segment, hvilket betyder, at det ikke er den mest dynamiske eller den mest luksuriøse og komfortable bil derude.

Hyundai Ioniq 4 – Pålidelighed og almindelige problemer

Når det kommer til pålidelighed, formår Ioniq 4 at være en relativt pålidelig bil, men der er mange andre Hyundai-modeller, der er langt mere pålidelige end Ioniq 4. Ioniq 4 indledte et massivt skift i Hyundais produktfilosofi og introducerede mærket til nye teknologier, hvilket uundgåeligt betyder pålidelighedsproblemer.

  Er Hyundai Accent en god bil?

Som sådan er de mest almindelige pålidelighedsproblemer forbundet med, at bilen ikke ønsker at accelerere eller mister kraft. Andre problemer omfatter problemer med transmissionen, problemer med bilens elektriske systemer, problemer med bilens udstyr og problemer med Ioniq 4-navigations- og GPS-systemerne.

Hyundai Ioniq 4 – Værdi og funktionalitet

Da Ioniq 4 først kom ud, blev den straks en af de mest populære hybrid-/elbiler på under 30.000 kroner på markedet. Grunden til, at Ioniq 4 blev så succesfuld, er, at den kun er en af de meget få biler, du overhovedet kan købe i den prisklasse. Toyota Prius er den anden. Som sådan er begge disse stadig populære på 2. håndmarkedet som indgangsvinkel til elbiler og hybrider.

Praktiskheden synes også at være rigtig god, fordi bilen tilbyder nok siddepladser og en rimelig mængde bagagerum også. Den skrå taglinje æder lidt af pladsen for de bageste passagerer, men det er ikke noget at være alt for bekymret over, da bilen er lang nok til at rumme større passagerer relativt nemt.

FAQ-afsnit

Hvorfor har Hyundai indstillet Ioniq 4?

Sidste år annoncerede Hyundai et fuldstændigt stop for salget af Hyundai Ioniq Electric på det amerikanske marked, og de fulgte det op med et fuldstændigt stop for produktionen af Hyundai Ioniq 4 hybridbilen også. Grunden til, at de gjorde dette, er enkel: Hyundai kommer med 11 nye EV-modeller inden år 2030, hvilket betyder, at der simpelthen ikke er plads til Ioniq 4 længere.

  Hyundai Nexo Pålidelighed

Ioniq 4 var den bil, der bragte Hyundai ind i denne æra af hybrid- og EV-biler, og nu er det tid til, at nye modeller kommer på banen og forbedrer Ioniq 4.

Hvor mange kilometer tilbyder Hyundai Ioniq 4?

Hvis du lader Ioniq 4 EV-batteriet fuldt op, får du omkring 170 miles pr. fuld opladning, hvilket virker lidt for svagt efter moderne standarder. Nu er vi vant til biler med en rækkevidde på 200, 300 eller nogle gange endda 400 miles pr. enkelt opladning, hvilket får Ioniq 4 til at føles utrolig gammeldags.

Men hvis du bruger din bil til daglig kørsel og daglig pendling, og du har en tendens til at oplade den, mens den står i garagen, burde Ioniq 4’s 170 miles rækkevidde være mere end nok for 99 % af alle mennesker.

Hvor længe kan et batteri i Hyundai Ioniq holde?

Hyundai hævder, at dens batterier er gode til mindst 100.000 miles eller 10 års kontinuerlig brug. Hver bil vil være forskellig, men Hyundai mener, at du bør kunne få mindst 8-10 års kontinuerlig brug af et Ioniq-batteri. Det afhænger også af, hvor mange opladningscyklusser du foretager, og hvor godt du vedligeholder bilen.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z