Er Hyundai Ioniq 5 en god bil?

Er Hyundai Ioniq 5 en god bil?

Hyundai Ioniq 5 er en batteridrevet fuldgyldig elbil fra Hyundai siden 2021 og er nu en af de bedst sælgende koreanske elbiler på markedet. Det er den allerførste selvstændige elektriske Ioniq-model fra Hyundai, hvilket betyder, at Hyundai har lagt en stor indsats i denne bil. Er det nok, er Hyundai Ioniq 5 en god bil?

Hyundai Ioniq 5 ser ud til at være en rigtig god bil, uanset hvem du spørger. Den drivlinje, som Ioniq 5 tilbyder, er virkelig velafbalanceret med masser af rækkevidde og ret hurtige opladningstider. Designet er helt sikkert en af de største fordele ved Ioniq 5, da bilen ser virkelig autentisk og iøjnefaldende ud. Den falder heller ikke ind i et bestemt segment, da den låner designkendetegn fra hatchbacks, SUV’er og crossovers.

Interiøret i Ioniq 5 er lige så interessant med pænt udlagte betjeningselementer og smarte løsninger. Køreoplevelsen er ikke noget særligt, hvilket er præcis, hvad man kan forvente af en bil som denne. Pålideligheden ser ud til at være rigtig god, da Hyundai normalt laver pålidelige biler, og fordi elbiler alligevel har tendens til at være mere pålidelige end biler med forbrænding.

Ioniq 5 tilbyder også en enorm værdi, da den falder i den lavere ende af EV-spektret, men alligevel bliver den købt af folk med en betydeligt højere købekraft. Den praktiske anvendelighed er også rigtig god, da bilen tilbyder rigelig siddeplads og et stort bagagerum, men den mangler dog et bagagerum foran, hvilket er lidt af en skuffelse.

Hyundai Ioniq 5 – Kraftværket

Hyundai Ioniq 5 kommer med tre forskellige batteristørrelser. Det mindste batteri, du kan få, er et 58 kWh-batteri i standardmodellen, som giver ca. 239 WLTP-mil på en fuld opladning, hvis du vælger den baghjulstrukne model (170 hk) eller 220 mil, hvis du vælger AWD-modellen (235 hk). Hurtig opladning kan ske ved hastigheder på op til 350 kW, hvilket kan oplade Ioniq 5 fra 20 til 80 % på blot 20 minutter.

  Hyundai Genesis Pålidelighed

Den næste i rækken er Hyundai Ioniq 5-modellen med lang rækkevidde (72,6 kWh-batteri) med baghjulstræk, der har 220 hk og en maksimal rækkevidde på 300 miles. Hvis du vælger AWD-modellen med lang rækkevidde og 300 hk, får du kun 256 miles på en fuld opladning. Opladningstiderne er også virkelig hurtige, da begge kan oplades op til 80 % på kun 20 minutter.

I den allerøverste ende af Ioniq 5-serien ligger Extra Long Range-modellen, som også kan fås med enten RWD (220 hk) eller AWD (300 hk). Disse får et lidt større batteri på 77,4 kWh, der giver dem en virkelig lille kilometerfordel i forhold til de almindelige langdistancemodeller, mens opladningstiden er forblevet den samme.

Hyundai Ioniq 5 – Design og chassis

Hyundai Ioniq 5 anses af mange for at være en af de flotteste moderne elbiler af moderne dato både indvendigt og udvendigt. Det udvendige design er virkelig kasseformet med rektangulære former overalt, hvilket giver bilen lidt af en retro-futuristisk stemning, der passer rigtig godt til EV-karakteren. Det giver Ioniq 5 et øjeblikkeligt genkendeligt design, som vil stå tidens tandprøve rigtig godt.

Chassis- og affjedringsafstemningen af Ioniq 5 er også en af dens stærke sider, da bilen formår at forblive rolig og afslappet, uanset hvad du foretager dig med den. Det er en komfortabel bil, der klarer alt uden nogen som helst problemer, bortset måske fra dynamisk kørsel.

  Hyundai Venue Pålidelighed

Hyundai Ioniq 5 – Pålidelighed og almindelige problemer

Når det kommer til pålidelighed, er Hyundai Ioniq 5 også en rigtig god bil, fordi Hyundai har taget sig god tid med Ioniq 5. De lærte også en masse med den første Ioniq (4) model, som stort set var en testbænk for alle de efterfølgende Ioniq-modeller. Desuden er Ioniq 5 en elbil, som i sagens natur er mere pålidelig end biler med forbrændingsmotor på grund af færre bevægelige dele.

De mest almindelige Ioniq 5-problemer er forbundet med bilens bremser, det faktum, at du ikke får et bagagerum foran, det faktum, at bilen mister alt for meget rækkevidde, hvis du vælger en AWD-model, og det faktum, at bilens styresystem er kendt for nogle gange at ryste eller afgive høje lyde, især ved højere hastigheder.

Hyundai Ioniq 5 – Værdi og praktiske egenskaber

Hyundai Ioniq 5 starter et sted mellem 45.000 og 50.000 dollars, hvilket ikke nødvendigvis er et prisskilt, som du forventer af en Hyundai, men Ioniq 5 er ikke nogen almindelig Hyundai. Det virker også som om, at Ioniq 5 formår at bevare sin værdi rigtig godt på 2. håndmarkedet.

Praktiskheden er rigtig god, når det gælder siddepladser, mens bagagerummet er af en anstændig størrelse. Mange er dog skuffede over, at Ioniq 5 slet ikke får et bagagerum foran.

FAQ-afsnit

Er Hyundai Ioniq 5 en luksusbil?

Nej, Hyundai Ioniq 5 er ikke en fuldgyldig luksusbil, da luksusbiler fra dette segment koster næsten dobbelt så meget som Ioniq 5. Ioniq 5 befinder sig i et mere midterste segment, og dens største konkurrent er Kia EV6. Disse er kendt som masseproducerede elbiler, selv om de stadig er enormt dyre.

  Hyundai Accent Pålidelighed

Er Hyundai Ioniq 5 en hybrid?

Hyundai Ioniq 5 er udelukkende en elbil, hvilket betyder, at den ikke kommer i nogen form for ICE eller hybrid. Hyundai har brugt navnet Ioniq, som tidligere henviste til både PHEV- og EV-modeller, men Ioniq 5 fås kun som elbil. Det ser også ud til, at Hyundai ikke har tænkt sig at tilbyde Ioniq 5 som hybridbil i den nærmeste fremtid.

Kan jeg oplade en Hyundai Ioniq 5 derhjemme?

Hvis du vil oplade din Ioniq 5 derhjemme, skal du bruge en type 2-oplader derhjemme, og det bedste du kan gøre er at montere en vægoplader ved siden af der, hvor du parkerer bilen. En fuld opladning vil sandsynligvis tage 6-9 timer afhængigt af batteriets størrelse på mange andre eksterne forhold.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z