Er GLA45 en rigtig AMG?

Lad os se det i øjnene, den tidligere GLA var elendig, både den almindelige version og AMG-versionen. Men denne nye er en helt anden historie, da den ikke kun kan klare sig mod Audi Q3, BMW X1 og Volvo XC40, men også fordi den slår dem alle, når det gælder luksus, ønskværdighed og komfort.

Det betyder, at AMG nu har en fantastisk bil til at starte med, hvilket gør arbejdet meget lettere. GLA er en ægte Mercedes-værdig bil, og AMG-versionerne er både potente og spændende. Topmodellen GLA 45 AMG er fyldt med karakter, og det er en vidunderlig byorienteret lommekrabat.

Som sådan er GLA 45 virkelig en ægte AMG, fordi den opfylder alle de krav, som en ægte AMG bør opfylde. Indrømmet, den kommer ikke med en fyrig V8’er, men V8’eren er nu væk, selv i den kommende C63 AMG. Med en startpris på 54.500 dollars er forventningerne faktisk høje, men det ser ud til, at GLA 45 leverer varen.

Subcompact/crossover SUV’er er blevet ekstremt populære på det seneste, hvilket betyder, at biler som GLA 45 AMG er i stand til at lokke nye AMG-kunder til. Mercedes er klar over, at GLA er en populær bil, og derfor har Mercedes besluttet at give den en ægte AMG-behandling.

Mercedes GLA 45 AMG – Markedspositionering

Vi lever i en anden tidsalder fyldt med nye udgivelser af elbiler, der lover at klare 0-60 mph på under 3 sekunder, selv om de vejer mere end 2,5 tons. Disse EV’er er i stand til at overhale selv de højeste V8 AMG-modeller i lige linje, hvilket betyder, at GLA 45 AMG ikke har en chance mod sådanne biler.

Det, som GLA 45 kan gøre, er at få køreoplevelsen til at føles speciel, selv når den står stille. GLA 45 får et AMG-læderindpakket AMG-læderrat, som også findes i high-end GT63 S AMG. Sæderne giver god støtte, og hele interiøret føles mere specielt og spændende.

  4MATIC vs. 4MATIC Plus - forskel, fordele og ulemper

GLA 45 er ikke designet til at tilbringe sine dage på en racerbane, og den er heller ikke designet til en drag strip. GLA 45 er langt mere spændende end BMW X1 M135i, og Volvo XC40 er langt fra lige så spændende som BMW X1 M135i, og Volvo XC40 er langt fra lige så spændende. Audi RS Q3 kan klare sig godt mod GLA’en, men Q3’eren er ikke til salg i USA.

GLA 45 AMG har dog sin plads på markedet, og der er mange mennesker derude, som gerne vil eje GLA 45.

Hvad gør en ægte AMG til en ægte AMG, og er GLA 45 en ægte AMG?

Selv AMG må se virkeligheden i øjnene, at store motorer, høje udstødninger og tørstige motorer hører fortiden til. En ægte AMG plejede at være en baghjulstrukket, suget V8-motor med naturlig indsugning, der er i stand til at pumpe dig op i det øjeblik, du drejer nøglen om, og som praktisk talt erstatter din kop kaffe tidligt om morgenen.

I dag er AMG nødt til at finde andre veje, de er nødt til at tilpasse sig de stadig strengere emissions- og lydregler, der nærmest ødelægger selve essensen af, hvad en ægte AMG er/var. Den helt nye C63 AMG tilbyder en revideret version af GLA 45 AMGs motor, og næppe nogen ville tvivle på C63’s “AMG-ines”, indtil nu.

Den “ægte” AMG er væk, de kommer ikke til at lave ikke en eneste ny højlydt, sugetænkt, baghjulstrukket hooligan nogensinde igen, i hvert fald ikke til masserne. Som sådan er en ægte AMG i dag en, der bare får dig til at føle dig speciel og er i stand til at give dig en mere fokuseret køreoplevelse.

  Hvad er den bedste Mercedes til prisen?

GLA 45 er netop det, en mere speciel version af den almindelige GLA. I en tid, hvor AMG skal finde ud af en måde at gøre stille og små motorer specielle på, står GLA 45 AMG som et håb om, at fremtidige AMG’er stadig vil være spændende og den krævede pris værd, for M139-motoren i GLA’en er ret imponerende.

Mercedes GLA 45 AMG: Den håndlavede AMG-drivlinje

AMG gør sit bedste for at levere så meget spænding som muligt fra en lille 4-cylindret motor på 2,0 liter, og M139-motoren, der findes i GLA 45, er et godt eksempel herpå. På et tidspunkt var denne motor den mest kraftfulde 4-cylindrede motor på planeten, og det vidner om, hvor dedikeret AMG er, når det gælder om at få dig til at føle dig speciel.

M139-motoren er ikke bare en almindelig 2,0-liters Mercedes-motor med en AMG-forklædning, men en ret ægte AMG-motor, der elsker at skrue op til 7 000 omdrejninger pr. minut. Hvis du skifter GLA 45 til sportstilstand, vil du straks mærke, at bilen sænker sig, udstødningen bliver højere, og affjedringen strammes betydeligt op.

Kropsrulninger forsvinder stort set, og den otte-trins dobbeltkoblingsautomatik kan skifte gear på et øjeblik. M139-motoren er virkelig en ægte AMG-motor, og hvis du ikke tror på det, så prøv selv at prøve den.

FAQ-afsnit

Er GLA 45 AMG det værd?

Det afhænger af, hvem du spørger, da nogle vil fortælle dig, at en 2.0L subkompakt indgangsmærket Mercedes på 2,0 liter til 60.000 dollars, der er anstændigt udstyret, er en joke. Det hele afhænger af, hvad du ønsker af en bil, og hvis du kan lide GLA-platformen, vil du elske GLA 45 AMG.

  Er en Mercedes en god første bil?

Men en startpris på 54.500 dollars er virkelig høj. For at få lidt sammenhæng koster GLE 350 mid-size SUV’en næsten det samme beløb. Hvis du er i stand til at sætte pris på det, som GLA 45 kan tilbyde, så ja, så er den det værd.

Er Audi RS Q3 bedre end GLA 45 AMG?

Audi RS Q3 fås ikke i USA, og det kommer den sandsynligvis heller ikke til at gøre i den nærmeste fremtid, hvilket betyder, at GLA 45 AMG er den bedste og mest kraftfulde subkompakte SUV, der i øjeblikket er til salg. Mellem de to vil jeg sige, at RS Q3 er en bedre bil, fordi den tilbyder en legendarisk 5-cylindret motor.

Nogle få tests har dog vist, at GLA 45 er meget mere dynamisk og er i stand til at overhale RS Q3 i sving.

Er GLA 45 AMG bedre end CLA 45 AMG?

CLA-platformen er til at begynde med meget mere fokuseret end GLA-platformen, og hvis du er ude efter den mere spændende og kapable bil, er CLA meget bedre. Men hvis du ønsker at blande praktisk anvendelighed og spænding, er GLA et bedre valg.

CLA tilbyder en hel del kompromiser for at være så dynamisk som den er, mens GLA ikke gør det. Alt i alt er CLA en bedre AMG, men GLA er en bedre bil.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z