Er elbiler sværere at reparere?

Elbiler er konstrueret af færre bevægelige dele, hvilket betyder, at der er mindre sandsynlighed for, at de vil blive udsat for for tidlig slitage. Det betyder, at elbiler burde kunne holde længe uden at skulle have omfattende arbejde udført på motoren og resten af drivlinjen.

Med hensyn til affjedring er forskellene mellem elbiler og ICE-biler minimale med undtagelse af den ekstra vægt, som elbiler har tendens til at bære. Alt i alt har elbiler brug for mindre vedligeholdelse sammenlignet med ICE-biler, men hvor vanskelig en eventuel reparation kan være, afhænger i høj grad af, hvad der er gået galt.

Da elbiler og ICE-biler har mange ens dele, burde de være lige så nemme at reparere. Men hvis et problem opstår på grund af et defekt elektrisk system eller et batteriproblem, er elbiler faktisk meget vanskeligere at reparere, fordi disse teknologier endnu ikke er blevet grundigt afprøvet på masseforbrugerniveau.

Der er derfor færre kvalificerede mekanikere og teknikere, der kan arbejde med denne type problemer, hvilket betyder, at du bliver nødt til at tage din bil til en forhandler. I sidste ende afhænger den vigtigste faktor, når det kommer til, hvor vanskelig en elbil er at reparere, af, hvad der er gået galt med den.

Elbiler vedligeholdelse og service

Elbiler er stadig de nye børn i klassen, hvilket betyder, at ikke alle er klar over, hvordan de fungerer, og hvor meget vedligeholdelse de kræver. Som tidligere nævnt har elbiler færre bevægelige dele, hvilket betyder, at mekanisk slitage ikke er nær så nærværende som i en almindelig bil.

Elmotorer er både mindre og i stand til at fungere fuldt ud uden at skulle nå et optimalt temperaturniveau. De henter energien fra et stort højspændings litium-ion-batteri, som normalt opbevares under passagerkabinen.

  Hvad er Tesla Summon-tilstand?

Elbiler kræver ingen motorolie, fordi der er meget lidt friktion mellem elmotorens bevægelige dele. Alt dette betyder, at elmotoren ikke skaber for meget varme, og at den heller ikke fungerer lige så beskidt som en forbrændingsmotor.

Det er afgørende at servicere en elbil i de tidlige faser, hvis du vil bevare alle de optimale egenskaber ved din elbil. Som sådan besøger de fleste elbiler serviceværkstedet oftere sammenlignet med en ICE-bil, men det skyldes også, at en gennemsnitlig elbilsejer er mere koncentreret om at vedligeholde bilen i første omgang.

Forbrændingsmotorbiler vedligeholdelse og service

Vi er alle relativt klar over, hvad det kræver at køre og eje en ICE-bil, fordi ICE-biler har eksisteret i et stykke tid nu. En forbrændingsmotor skaber både varme og skadelige emissioner, mens den kører, hvilket betyder, at det kræver en løsning.

Den ekstra varme bliver for det meste taget hånd om af motorolien og kølevæsken, som begge skal udskiftes fra tid til anden. elbiler kræver kølevæske, men de kræver ikke motorolie. Desuden er en forbrændingsmotor i sagens natur mere tilbøjelig til at blive slidt for tidligt, fordi friktionen mellem de bevægelige dele er intens.

Forbrændingsbiler har også masser af systemer, der skal tage sig af alle de skadelige forurenende stoffer, der forlader udstødningen. Katalysatorer, partikelfiltre og særlige forbindelser blandet med brændstof er alle tilbøjelige til at forårsage problemer i biler med forbrændingsmotorer, og nogle af dem er dyre at reparere.

ICE-biler har også mange komponenter, der skal serviceres og vedligeholdes regelmæssigt, men forskellen her er, at der er flere af disse komponenter i en ICE-bil end i en elbil.

  De bedste SUV'er til høje personer

problemer med batteriet i elbiler

Det største potentielle problem med en elbil er batteriet, fordi elbilbatterier ikke er designet til at holde hele livet. Fordi de nedbrydes med tiden, skal de udskiftes hvert 10-20 år, hvilket kan være en dealbreaker, da batterier stadig har tendens til at koste mere end 132 USD pr. kWh.

Det betyder, at et helt nyt 83 kWh-batteri til Tesla Model 3 bør koste mere end 10.000 dollars. Men selv det at få batteriet kan være besværligt, fordi de er meget efterspurgte, og du kan ikke bare besøge en lokal bilforretning for at få et.

Arbejdsomkostningerne i forbindelse med udskiftning af batteriet er også ekstremt høje, og de kan endda snige sig op på 1.000 dollars med alle de nødvendige diverse dele, der er nødvendige. Alt i alt er det en god ting at eje en elbil med garanti, og det burde give dig mulighed for at nyde din elbil fuldt ud.
Men kun tiden vil vise, hvor besværlige og stressende elbiler kan blive efter et par årtiers brug eller et par hundrede tusinde kilometer på uret.

FAQ-afsnit

Hvorfor skal jeg købe en elbil?

Hvis du følger med i de aktuelle tendenser inden for bilindustrien, vil du indse, at elbilen er blevet det mest relevante emne inden for hele branchen. Hvis du som sådan ønsker at opleve, hvordan fremtiden for bilindustrien vil se ud, skal du sørge for at overveje en elbil som dit næste køb.

I betragtning af at mere end 56 % af amerikanerne overvejer at købe enten hybridbiler eller elbiler som deres næste bilkøb, vil vi sandsynligvis se store forbedringer af den eksisterende opladningsinfrastruktur. Hvis du kan udnytte elbilsplatformen fuldt ud, og du ikke har noget imod de ekstra kompromiser, bør du købe en.

  Hvor længe holder Polestar-batteriet?

Hvorfor jeg ikke skal købe en elbil?

Elbiler er kun så gode, som din evne til at oplade dem er. Hvis du ikke er i besiddelse af en vægoplader, eller hvis du endog ikke har adgang til en stikkontakt til opladning, er det bedre at springe over at købe en elbil indtil videre. Den eneste logiske måde at eje en elbil uden bekymringer på er at oplade den hjemme hos dig om natten.

Hvis du heller ikke kan oplade din bil ved hjælp af den eksisterende opladningsinfrastruktur i dit område, bør du helt sikkert springe over at købe en elbil for nu.

Er elbiler bedre end ICE-biler?

Nej, ikke lige nu, men det kan ændre sig i de kommende år. For det første får du mere for pengene med en ICE-bil, fordi elbiler stadig er alt for dyre til masseanvendelse. For det andet tilbyder elbiler simpelthen ikke samme grad af komfort på længere ture.

For det tredje kan de fleste byer ikke støtte en masseomlægning til elbiler, fordi de både mangler elektricitet og ladestationer. Endelig har ICE-biler eksisteret i lang tid, hvilket betyder, at vi alle er fuldt ud klar over, hvad det kræver at eje en ICE-bil.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z