Er der en cabriolet med 5 passagersæder?

Cabrioletter med fem sæder er ekstremt sjældne, fordi en cabriolet er konstrueret på grund af karrosseriets og chassisets udformning. Det bageste siddeområde er normalt smallere i alle typer cabrioleter, fordi det skal være sådan, for at taget kan lukke ordentligt.

Desuden har cabrioletbiler også forstærkede sidevægge, der også indsnævrer den bageste passagerafdeling for at nå et bestemt niveau af strukturel integritet. Ud over tykkere og stærkere sidevægge er cabrioleter ofte udstyret med en central bjælke, der går mellem sæderne, og som også forstærker karrosseriet.

Alt dette betyder, at det kræver betydelige tilpasninger at lave en 5-sæders cabriolet, hvilket betyder, at der ikke er nye 5-sæders cabrioleter på markedet ud over Jeep Wrangler. Hvis du er villig til at købe en brugt 5-sæders cabriolet, kan du tjekke Audi A4 cabriolet 2007 eller Chrysler Sebring 2008.

En anden grund til, at der ikke findes nogen 5-sæders cabrioleter, er, at der ikke er nok mennesker, der er interesserede i at købe dem. Hvis der ikke er et tilstrækkeligt stort marked for en bestemt vare, går selve varen normalt til grunde efter et stykke tid, og det var tilfældet med de 5-sæders cabrioleter.

Konceptuelle kompromiser ved en cabriolet

Det kan ved første øjekast virke let at lave en cabriolet ud fra en almindelig hardtop-variant, men det er langt mere kompliceret end blot at skære taget af og få det til at se pænt ud. Mange aspekter skal behandles omhyggeligt, før en bestemt cabriolet er klar til den åbne vej.

For at lave en cabriolet skal du først skære taget af, hvilket i sig selv ikke virker som en vanskelig opgave, men når du har gjort det, skal du sikre dig, at bilens chassis er stærkt nok til at kunne tåle hverdagens mikrobøjninger. Dette er ret vanskeligt at gøre uden at tilføje for meget vægt eller mindske den praktiske anvendelighed for meget.

  Hvilken SUV har den mindste trafikstøj?

Fordi der ikke er noget tag, er den strukturelle integritet alvorligt kompromitteret, og det betyder, at der er behov for mange forstærkninger for at gøre chassiset mere stift. De fleste producenter gør det ved at tilføje stål på dørforseglingerne og ved at gøre bilens midterste del kraftigere end før.

2/4/5-sæders cabrioleter – Hvilke skal man vælge og hvorfor

Mellem disse tre typer cabrioleter er en 2-sæders cabriolet den mest populære løsning, og det er derfor, der findes så mange 2-sæders cabrioleter derude. 4-sæders cabrioleter er populære nok, men efterspørgslen på markedet efter en 4-sæders cabriolet er langt mindre end efter en 2-sæders cabriolet.

Når det er sagt, er der næsten ingen efterspørgsel efter en 5-sæders cabriolet, og det er alligevel sværere at fremstille en 5-sæders cabriolet. Selv de fleste 4-sæders cabrioleter er ekstremt trange i den bageste passagerafdeling, fordi bagsædet er meget smallere end det normalt er med en hardtop.

Når det er sagt, er en 2-sæders cabriolet normalt en mere sportslig løsning, som mest henvender sig til bilister, der ønsker ydeevne og køreegenskaber. En 4-sæders cabriolet er normalt designet til at være komfortabel og afslappende, hvilket også ville være det primære mål for en 5-sæders cabriolet, hvis den fandtes.

Når det er sagt, er en anden grund til, at der ikke findes 5-sæders cabrioleter, at der findes 4-sæders cabrioleter, og forskellen mellem disse to er alt for lille til at skabe et særskilt marked for 5-sæders cabrioleter.

  Skal jeg oplade min elbil hver aften?

5-sæders cabrioleter – en uddøende race

For et par årtier siden var der mange 5-sæders cabrioleter på markedet, fordi bilsikkerhedsbestemmelserne dengang var lidt af en joke. Biler som Ford LTD cabriolet fra 1972 var ekstremt berømte, men de var også ekstremt massive og usikre sammenlignet med selv biler fra 80’erne og 90’erne.

Når det er sagt, er den eneste relativt moderne cabrioletbil, der stadig har 5 sæder, Jeep Wrangler Unlimited, fordi den er bygget på et separat chassis. Det er ekstremt sjældent i dag, da de fleste biler anvender et såkaldt monocoque-design, hvor karosseriet og chassiset integreres under produktionen.

Wrangler Convertible kan komfortabelt have 5 siddepladser, men den er ikke lavet til alle. Desuden er det tætteste, der kommer på en rigtig 5-sæders cabriolet i dag, Audi A4 cabriolet fra 2007 eller Chrysler Sebring Cabriolet fra 2008, men begge er alt for gamle til de fleste mennesker.

FAQ-afsnit

Er cabrioleter det værd?

Det er et spørgsmål om personligt perspektiv, men objektivt set er de fleste cabrioleter alt for kompromitterede til at være egnede til alle. De mangler, når det kommer til indvendig fodplads for både de forreste og de bageste passagerer. Desuden lider de også under dårlige niveauer af hovedhøjde, så meget, at det nogle gange gør bagsæderne ubrugelige.

De er tungere, hvilket hverken gavner brændstofeffektiviteten eller aerodynamikken, og de frarøver dig ofte lastrummet, når taget er nede, fordi tagmekanismen normalt opbevares i bagagerummet. Desuden er de ikke så strukturelt solide, hvilket betyder, at de ikke er lige så smidige som deres modstykker med hardtop.

  Hvad får en bil til at stige i værdi?

Er cabrioleter med softtop bedre end hardtops?

Det afhænger af den pågældende bil, men de fleste biler er bedre stillet med en ordentlig softtop, fordi det giver mere mening. På den ene side bruger supersportsvogne som McLaren 720S Spyder en hardtop-mekanisme, som isolerer føreren bedre, selv om den vejer mere.

720S Spyder tilføjer dog ikke mere vægt gennem en chassisforstærkning, fordi chassiset er lavet af kulfiber, hvilket gør det langt stærkere end et almindeligt stålchassis og dermed retfærdiggør beslutningen. På den anden side bevæger næsten alle “almindelige” biler sig i dag i retning af soft tops, fordi de giver mere mening i det hele taget.

Er coupéer bedre end cabrioleter?

Hvis du lægger vægt på ydeevne, håndtering og en spændende køretur, er det bedre at vælge en coupé-variant, da den normalt er langt mere adræt, letvægtig, og den ser pænere og mere aerodynamisk ud. På den anden side er en cabriolet for det meste skræddersyet til dem, der nyder processen med at køre bil og ikke har så meget travlt.

Når det er sagt, findes der et par cabrioleter, der formår at kombinere spændingen ved en coupé og det specielle ved en cabriolet, men de er ret sjældne og dyre.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z