Den nye Mercedes C-klasse er den allerførste Mercedes-model, der tilbyder komplet elektrificering af hele serien, enten via Mercedes EQ Boost-mildhybridteknologien eller som en komplet plug-in-hybrid. Det betyder ikke, at den nye C-klasse kommer som en fuld elektrisk bil, for den ære er forbeholdt den næste generation af Mercedes EQ-kompaktsedanen.
Selv om den nye C-klasse ikke kan købes som en full-on EV, kan du købe den nye C300 e, som skulle give mest værdi for pengene, fordi den leveres med en turboladet 4-cylindret motor parret med en elmotor. Denne model har mere end 300 hk og er den bedste plug-in Mercedes sedan, som man kan købe for penge lige nu.
Mellem EQ Boost-modellerne og plug-in-hybridmodellerne er det bedre at vælge en plug-in-version, fordi den er mere i tråd med den moderne Mercedes-filosofi. Uanset hvad, er EQ Boost-teknologien nu stærkt forbedret og bør give dig en betydelig effektivitetsopgradering i forhold til den sidste model.
Alt i alt er den nye C-klasse bestemt en konkurrencedygtig premium executive compact sedan, der bør hjælpe Mercedes med at genvinde tronen for den bedst solgte executive compact sedan på markedet. Det er dog ikke kun positivt, for den nye C63 kommer ikke længere til at tilbyde en V8.
Mercedes EQ line-up – EQS, EQB, EQC, EQC, EQE, EQS
Hvis du har svært ved at skelne Mercedes elbiler fra Mercedes ICE-biler og plug-in hybrider, skal du huske, at kun disse fem Mercedes-modeller er fuldt elektriske. Det betyder, at hver EV Mercedes starter med bogstaverne E og Q og efterfølges af et bogstav, der er forbundet med, hvor den befinder sig i Mercedes-linjen.
Dette må heller ikke forveksles med Mercedes EQ Boost mild-hybridteknologien og Mercedes Plug-In Hybrid-teknologien, der betragtes som trinbræt mellem ICE Mercedes-modellerne er EQ-linjen.
EQ-serien starter med den subkompakte EQA SUV, som er designet på GLA-platformen og skal henvende sig til den byorienterede bilist. EQB og EQC deler også deres understel med deres ICE-varianter, hvilket betyder, at de ikke er fremstillet som selvstændige EV-muligheder.
EQS er den eneste Mercedes EV, der udelukkende er designet til EV-platformen, og den vil snart blive fulgt op af den mellemstore EV-sedan EQE. EQS er den mest effektive EV på markedet, da det lykkedes den at tilbagelægge 441 miles på en enkelt opladning.
Mercedes EQ Boost-teknologi
Mercedes EQ Boost-teknologi henviser til et mild-hybridteknologisystem af Mercedes-mærket, der er designet til at maksimere effektiviteten ud af en traditionel forbrændingsmotor. Det betyder, at dette lille 48-volts system skulle være i stand til at tage fuldstændig over, hvis systemet finder det hensigtsmæssigt at gøre det.
EQ Boost-teknologien var først beregnet til kun at booste ICE-motoren og nogle gange endda helt at drive bilen under udkørsel. Det nye system leveres imidlertid også med en integreret startgenerator (ISG), som også skulle give 15 kW ekstra fremdrift til enhver tid.
Dette gør det muligt for den nye EQ Boost-udstyrede C-klasse at blive endnu mere effektiv og sammenhængende sammenlignet med ældre EQ Boost-udstyrede Mercedes-modeller. Dette system skulle også tage over, når du bremser ned, for at spare brændstof og genvinde energi.
Mercedes Plug-In Hybrid-teknologi
Som tidligere nævnt håber Mercedes at kunne pitche plug-in hybridteknologien til de fleste nyere Mercedes C-klasse-købere, fordi Daimler-ingeniørerne mener, at den nye Plug-In C-klasse er mere end i stand til at opfylde alle dine behov som daglig chauffør.
Den nye C300 e kommer nemlig med en 95 kW elmotor, som drives af et 25,4 kWh højspændings lithium-ion-batteri med høj spænding. C300e kan oplades både med AC-opladning og DC-opladning, der kan oplade batteriet fuldstændigt på ca. 30 minutter.
Dette skulle være nok til en rækkevidde på 100 miles kun med EV, hvilket faktisk burde tilfredsstille de fleste menneskers daglige behov. Det var det, Mercedes havde til hensigt at opnå med den nye plug-in hybrid C-klasse, og det er også derfor, at denne C300 e-model sandsynligvis vil blive den mest populære.
Den nye C63 AMG får dog også en lignende drivlinje, hvilket er ret skuffende, når man tænker på, at alle tidligere C63 AMG-modeller kom med en fyrig V8. Dette vil helt sikkert gøre ondt på de fleste AMG-fans, så det er sandsynligt, at den nye C63 AMG ikke kommer til at klare sig så godt.
FAQ-sektion
Er plug-in hybrider det værd?
Plug-in-hybrider er bestemt det værd, fordi de kombinerer effektivitet med ydeevne, og det gælder for de fleste plug-in-hybrider derude. AMG-modeller med højtydende ydeevne er imidlertid værdsat af de stik modsatte grunde, og derfor er den nye C63 AMG allerede en ret kontroversiel bil.
En 4-cylindret AMG er noget, der kan give mening på en A-Klasse på begynderniveau, men ikke på en C63, som altid har været defineret af en V8. Uanset hvad må vi vente, til den nye C63 når produktion, for at være 100 % sikre på, at det virkelig er tilfældet.
Hvornår vil Mercedes tilbyde en elektrisk C-klasse?
I betragtning af at Mercedes netop har afsløret den nye C-klasse, er det ikke sandsynligt, at de vil redesigne den fuldstændigt inden for de næste 7-8 år. Det betyder sandsynligvis, at vi slet ikke kommer til at se en elektrisk C-klasse. EQ Mercedes lineup kommer til at omfatte en kompakt elektrisk sedan, og det skulle imødekomme EV-orienterede C-klassekøbere.
Mercedes investerer massivt i både elbiler og hybrider, hvilket betyder, at de helt sikkert kommer til at omfatte størstedelen af markedet med kommende nye modeller.
Hvad er den bedste Mercedes elbil?
Den bedste Mercedes elbil er uden tvivl Mercedes Benz EQS, fordi den er udviklet på en selvstændig Mercedes EV-sedanplatform. Alle andre EQ-modeller er udviklet på eksisterende ICE-platforme, hvilket betyder, at de ikke er det, som de fleste mennesker forventer af en elbil.
Den helt nye EQB er et perfekt eksempel, fordi den ikke har nogen praktiske fordele i forhold til den gasdrevne EQB. Elmotoren skal trods alt placeres under kølerhjelmen. Det er den samme historie med både EQA og EQC.