Citroën ë-Dispatch, også kendt som ë-Jumpy, er en elektrisk varevogn, der er designet til at tilbyde dig alle de funktioner, du er vant til fra en varevogn, men med tilføjelse af en elektrisk drivlinje. Elektriske varevogne kan lige så godt være vigtigere end biler, når det gælder om at reducere den samlede forurening, og derfor håber ë-Dispatch at blive standarden i sit segment. Så er Citroën ë-Dispatch en god bil?
Hvis du er ude efter en elektrisk varevogn med plads til op til 9 personer, som kan bruges både til erhvervsmæssig og privat brug, er ë-Dispatch helt sikkert et godt valg. Med en velkendt Stellantis-kildernes elbilsplatform deler ë-Dispatch sit understel med mange andre velkendte elektriske varevogne fra Toyota, Opel/Vauxhall/Opel og Peugeot.
Designmæssigt forsøger ë-Dispatch at holde det hele lavt, men da de fleste Citroëns har en tendens til at se mere vovede ud, er ë-Dispatch den mere attraktive varevogn sammenlignet med sine vigtigste rivaler. Køreoplevelsen er ikke noget særligt, da ë-Dispatch kører som enhver anden elektrisk varevogn derude.
Pålidelighed er stadig et mysterium, i hvert fald hvad angår pålidelighed på lang sigt, men der er nogle problemer, der er værd at tale om. Det er også en ret dyr varevogn, men elektriske varevogne har en betydelig merpris. Med plads til op til 9 personer og masser af ledig lastrum er ë-Dispatch et virkelig praktisk køretøj.
Citroën ë-Dispatch – Drivlinjen
Du kan vælge mellem to batteristørrelser med ë-Dispatch, den første er på 50 kWh og den anden på 75 kWh. Det mindre 50 kWh-batteri er nok til at give dig en rækkevidde på omkring 175-180 km, mens den større model med 75 kWh-batteri giver dig en rækkevidde på tættere på 260 km.
Du kan hurtigoplade ë-Dispatch ved hjælp af en DC 100kW-oplader fra 20 % til 80 % på ca. 38 minutter, mens langsom AC-opladning tager 11 timer. Den mindre model med 50 kWh-batteri kan også oplades op til 100 kW, og hurtigopladning tager 28 minutter. Langsom AC-opladning tager henholdsvis 7-8 timer.
Alle versioner af ë-Dispatch leveres med en enkelt elmotor monteret på forakslen til en permanent FWD-konfiguration og 136 hk. 10 minutters hurtigopladning giver dig en ekstra rækkevidde på 80 km, hvilket er mere end nok for de fleste.
Citroën ë-Dispatch – Design og kørsel
Hvad angår design, anvender ë-Dispatch det velkendte Citroën-designsprog, hvilket betyder, at den ser relativt vovet ud for en varevogn, men ikke særlig smuk. Citroën har ikke fået ë-Dispatch til at se speciel ud som en elbil, hvilket er en stadig voksende tendens med de fleste elbiler. Interiøret skriger heller ikke på elbil, men er alligevel pænt indrettet og meget overskueligt.
Køreoplevelsen er ikke noget særligt specielt, da ë-Dispatch ikke forsøger at være speciel. Det er en varevogn, som de fleste mennesker vil bruge til enten familiebrug eller erhvervsmæssigt brug, og som sådan er den designet til at være forudsigelig og stabil.
Citroën ë-Dispatch – Pålidelighed og almindelige problemer
Hvad angår pålidelighed, formår ë-Dispatch at bevare alle de kvaliteter, som du kan forvente af Stellantis-baserede køretøjer. Selvfølgelig var der nogle tilbagekaldelser, men ingen af dem var særligt vanskelige at løse. Du kan forvente visse problemer med opladningssystemerne eller elektriciteten.
Andre potentielle problemer omfatter forskellige udstyrsproblemer, problemer med airbags og potentielle problemer med den maksimale rækkevidde, hvor koldt vejr og tung last kan sænke din samlede rækkevidde med en del margin.
Citroën ë-Dispatch – Værdi og funktionalitet
Startprisen for den mellemstore ë-Dispatch på 50 kW er ca. 51.000 €, mens de højere 75 kWh XL-versioner koster ca. 60.000 €. Det gør ë-Dispatch billigere end Peugeot e-Traveller, men dyrere end Vivaro-e. Alt i alt er det en pris, man skal betale for en elektrisk varevogn, da alle disse køretøjer koster over 50.000 euro.
Når det kommer til praktiske forhold, er der virkelig ikke mange ting at klage over, da ë-Dispatch tilbyder plads til op til 9 personer og et virkelig stort lastrum. Du kan pakke ë-Dispatch til randen, men takket være masser af teknologi vil det ikke påvirke dit udsyn, hvilket er en virkelig vigtig ting, når du kører en så stor bil som denne.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe Citroën ë-Dispatch?
Tja, det afhænger af dit brugsscenarie, og hvilken slags kørsel du har tendens til at køre mest. Så hvis du kun har planer om at bruge din varevogn som daglig pendler og ikke kører for mange kilometer hver dag, giver ë-Dispatch meget god mening. Hvis du desuden har et sted, hvor du kan opbevare den på opladning, når du ikke bruger den, er det måske det bedste, du kan gøre med den.
Hvis du derimod har planer om at køre mange kilometer på motorvejen, og du ikke har en garage, hvor du kan holde den på ladning, er det bedre at investere i en dieselvariant, da dieseldrevne varevogne stadig er bedst, når det gælder langdistanceture.
Hvordan er Citroën ë-Dispatch sammenlignet med Peugeot e-Traveller, Toyota PROACE og Opel/Opel e-Vivaro?
Alle tre er baseret på en identisk platform, hvilket betyder, at de alle tre leveres med enten et 50 kWh- eller et 75 kWh-batteri. Peugeot er den dyreste, mens ë-Dispatch og Vivaro-e er næsten identiske. Proace er den billigste af dem alle, men det gælder kun for den model, der har plads til 8 personer og ikke 9 som alle andre varevogne her.
Jeg vil sige, at ë-Dispatch eller Proace Verso er de bedste, fordi ë-Dispatch ser pænest ud og repræsenterer den bedste værdi, mens Proace Verso kommer i mange undervarianter, hvoraf nogle måske er lige præcis det, du søger.
Findes Citroën ë-Dispatch også som plug-in hybrid?
Nej, Citroën Dispatch fås nu kun i en elektrisk udgave, hvilket betyder, at du ikke snart vil kunne købe en helt ny ë-Dispatch, der ikke er elektrisk. Plug-in Dispatch-modeller har aldrig været tilgængelige, fordi Citroën tilsyneladende kun er interesseret i at lave fuldt elektriske varevogne.